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Dissertações |
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IGOR LEONARDO DE SANTANA TORRES
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ATRAVESSAMENTOS AFETIVOS, POLÍTICOS E MORAIS NA EXPERIÊNCIA DE CONSUMO DE SÉRIES BOYS LOVE (BL) NO BRASIL
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Orientador : ELIANE TANIA MARTINS DE FREITAS
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MEMBROS DA BANCA :
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ELIANE TANIA MARTINS DE FREITAS
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LISABETE CORADINI
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PAULO VICTOR LEITE LOPES
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CAROLINA PARREIRAS DA SILVA
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Data: 23/01/2023
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As séries boys love (BL) (amor de garotos, em português) são um gênero de produções audiovisuais asiáticas focadas na representação de relações homoeróticas masculinas, muito diferente das abordagens ocidentais de obras audiovisuais dentro dessa temática. A Tailândia se destaca como a maior produtora desse conteúdo, mas outros países, como a Coreia do Sul, o Japão, Taiwan e as Filipinas também vêm disputando espaço nesse mercado. No Brasil, assim como em outros países do Ocidente, elas têm ganhado cada vez mais notoriedade, destacando-se como um novo produto de exportação asiático, que pode alcançar o sucesso de fenômenos como o K-pop e o K-drama. De modo a entender sua circulação entre brasileiras em plataformas digitais de mídias sociais, notadamente no Twitter e no Telegram, esta pesquisa busca responder a seguinte questão: quais relações estão implicadas na experiência de consumo de séries boys love pelo fandom brasileiro? Para tanto, tomei, como meio técnico para a condução da investigação, a observação participante sistemática e individual em ambientes de imersão digital. Como resultado, observei que há embates afetivos, políticos e morais ora explícitos, ora implícitos na experiência de consumo de fãs brasileiras, muitos dos quais são influenciados tanto por uma recepção mediada por fatores políticos e socioculturais locais quanto por elementos idiossincráticos.
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The boys love series are a genre of Asian audiovisual productions focused on the representation of homoerotic relationships between two men, very different from Western approaches. Thailand stands out as the largest producer of this content, but other countries, such as South Korea, Japan, Taiwan and the Philippines have also been vying for space in this market. In Brazil, as in other Western countries, they have been gaining more and more notoriety, standing out as a new Asian export product, which can achieve the success of phenomena such as K-pop and K-drama. In order to understand its circulation among Brazilians on digital social media platforms, notably on Twitter and Telegram, this research seeks to answer the following question: what relationships are involved in the experience of consumption of boys love series by Brazilian fandom? To this end, I took systematic and individual participant observation in a field of digital immersion as a technical means for conducting the investigation. As a result, I observed that there are emotional, political and moral clashes, sometimes explicit, sometimes implicit in the consumption experience of Brazilian fans, many of which are influenced as much by a reception mediated by local political and social factors as by idiosyncratic elements.
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JANAINA FELIX JULIO
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FLUXOS RELIGIOSOS NA CASA DA MADRINHA DODÔ. LADEIRA DO HORTO, JUAZEIRO DO NORTE- CEARÁ
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Orientador : LUIZ CARVALHO DE ASSUNCAO
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MEMBROS DA BANCA :
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ELIANE TANIA MARTINS DE FREITAS
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LUIS GUILLERMO MEZA ALVAREZ
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LUIZ CARVALHO DE ASSUNCAO
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RENATA MARINHO PAZ
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Data: 02/02/2023
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Esta dissertação tem como objetivo analisar a casa da madrinha Dodô, localizada na rua do Horto, município de Juazeiro do Norte – CE, concebendo-a como um espaço religioso híbrido de múltiplos símbolos, crenças e práticas rituais. Nesta perspectiva, nosso objetivo busca compreender a relação e os rituais religiosos entre os índios Pankararu e as rezadeiras na reza da cura na romaria de finados. As referências teóricas deste trabalho partiram de duas categorias centrais, a primeira o catolicismo popular ou catolicismo plural, nos termos de Sanchis (2001), a “mistura”, mistura-se com elementos da Igreja romanizada, com o espiritismo, com rituais étnicos, afro-brasileiros e de outras crenças dentro de um universo religioso. Assim como, a categoria catolicismo popular atravessa o trabalho, a segunda categoria que se movimenta na escrita, é o conceito de práticas-mágicas religiosas para pensarmos os rituais de cura na casa da madrinha Dodô como um espaço simbólico por excelência, no qual, os especialistas executam a função de significativa importância entre dois mundos, o espiritual e o material. As qualidades e virtudes mágico-religiosas conduzem nossa investigação para as rezas populares, dentre estas, as relacionadas à reza da cura e a prática de benzeção que se configura como ritual mágico-religioso na casa da madrinha Dodô. Neste cenário a ideia de cura é constantemente negociada, as pessoas estabelecem relações, reestruturam suas experiências de ser e está no mundo (Rabelo, 2008). Importa analisar os rituais da casa da madrinha Dodô considerando os efeitos produzidos nas pessoas que estão em busca da cura, sobretudo, por meio da dimensão terapêutico-religiosa nesses transportes para o mundo dos espíritos. As falas dos interlocutores (as) formam um conjunto de entrevistas e são ferramentas analíticas essenciais para construção etnográfica da pesquisa, são as estratégicas metodológicas desta dissertação. Alcançamos o entendimento que na casa da madrinha Dodô as aldeias se encontram nesse espaço religioso híbrido de múltiplos símbolos, crenças e práticas rituais abrangentes nas terapêuticas de cura. Não parto de um lugar apenas, são lugares que constroem a referência da madrinha Dodô, identidade étnica ancestral que conecta madrinha Dodô da Aldeia Kalankó (Alagoas), às rezadeiras da aldeia (Kapinawá) e os índios (Pankararu) da aldeia de Brejo dos Padres. Atravessamos a narrativa transitando pelos encantos dos encantados e os espíritos que circulam entre as almas e os corpos nos rituais étnicos da casa da madrinha Dodô, um pluralismo religioso parte de uma tradição que exerce um lugar considerável na vida da comunidade.
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This dissertation aims to analyze Madrinha Dodô's house, located on Rua do Horto, in the municipality of Juazeiro do Norte - CE, conceiving it as a hybrid religious space of multiple symbols, beliefs and ritual practices. In this perspective, our objective seeks to understand the relationship and religious rituals between the Pankararu Indians and the mourners in the healing prayer in the pilgrimage of the dead. The theoretical references of this work started from two central categories, the first popular Catholicism or plural Catholicism, in the terms of Sanchis (2001), the "mixture", mixes with elements of the Romanized Church, with spiritism, with ethnic rituals, Afro-Brazilians and other beliefs within a religious universe. Just as the popular Catholicism category runs through the work, the second category that moves in the writing is the concept of religious magic-practices to think of the healing rituals at Madrinha Dodô's house as a symbolic space par excellence, in which, the specialists perform the function of significant importance between two worlds, the spiritual and the material. The magical-religious qualities and virtues lead our investigation to popular prayers, among these, those related to the prayer for healing and the practice of blessing, which is configured as a magical-religious ritual at Madrinha Dodô's house. In this scenario, the idea of healing is constantly negotiated, people establish relationships, restructure their experiences of being and being in the world (Rabelo, 2008). It is important to analyze the rituals at Madrinha Dodô's house, considering the effects produced on people who are in search of healing, above all, through the therapeutic-religious dimension in these transports to the world of spirits. The speeches of the interlocutors form a set of interviews and are essential analytical tools for the ethnographic construction of the research, they are the methodological strategies of this dissertation. We reached the understanding that in Madrinha Dodô's house, the villages are found in this hybrid religious space of multiple symbols, beliefs and comprehensive ritual practices in healing therapies. I do not start from just one place, they are places that build the reference of madrinha Dodô, ancestral ethnic identity that connects madrinha Dodô from Aldeia Kalankó (Alagoas), to the village mourners (Kapinawá) and the Indians (Pankararu) from the village of Brejo dos Padres . We cross the narrative transiting through the charms of the enchanted ones and the spirits that circulate between souls and bodies in the ethnic rituals of Madrinha Dodô's house, a religious pluralism part of a tradition that plays a considerable role in the life of the community.
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AMANDA VERÍSSIMO DA SILVA
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O amor à negritude como ferramenta de resistência/descolonização no campo do jornalismo: as vivências e atravessamentos de jornalistas negras/os na prática do jornalismo antirracista
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Orientador : ANA GRETEL ECHAZU
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MEMBROS DA BANCA :
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ANA GRETEL ECHAZU
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FRANCISCA DE SOUZA MILLER
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JULIANA GONCALVES MELO
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TOBIAS ARRUDA QUEIROZ
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Data: 07/02/2023
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O presente estudo tem como principal objetivo compreender como o amor à negritude opera enquanto ferramenta de descolonização no campo do jornalismo. Considero por amor o que Maturana e Varela (1995) atribuem como a possibilidade, socialmente construída, de olhar o outro como um igual. A partir de bell hooks (2019), compreendo, também, que o amor à negritude é uma ferramenta de resistência política que transforma nossas formas de ver e ser e, portanto, cria as condições necessárias para que nos movamos contra as forças de dominação e morte que tomam as vidas negras no Brasil. Fundamentada nestas abordagens, e na compreensão social apontada por bell hooks (2019) de que o racismo estabelece-se como um forma sistemática de negar o valor e formas de ver o mundo das pessoas negras, busco abordar: como se dá os atravessamentos afetivos, conflitivos e morais causados pelas vivências de racismo das/os jornalistas negras/os entrevistadas/os; como a negritude foi incorporada na vivência destas/os que me auxiliam enquanto parceiras/os de campo, analisando de que forma esse sentimento se materializou e se potencializou na vida e cotidiano destas/es. Para tanto, utilizei a história de vida tópica (SALTALAMACCHIA, 1992; BONI e QUARESMA, 2005; NOGUEIRA et al., 2017) e a entrevista semi-estruturada (BONI e QUARESMA, 2005) como técnicas etnográficas (PEIRANO, 1995; MATTOS, 2011), junto com a netnografia (KOZINETS, 2010), que analisa etnograficamente o mundo online e suas mídias. Através dessas metodologias, a prática do jornalismo antirracista revelou - naquelas/es que a executam - uma conduta pedagógica utilizada para relatar determinado acontecimento, considerando o caráter de aprendizado que a informação jornalística concede a seu público e a ética universal do ser humano, conforme pode ser encontrado nas obras de Paulo Freire (1978). Esta conduta se encontra a partir de práticas como a escuta ativa e sensível de vozes e vivências negras por parte das/os profissionais; e pelo letramento racial antirracista (VIEIRA, 2022) sobre autoras/es negras/os/antirracistas e espaços afrocentrados. Ao longo da pesquisa, foi observado que, nesse processo, o/a próprio/a profissional encara de forma ativa a vivência de tornar-se negro/a colocando em prática, de forma implícita ou explícita, diferentes estratégias descolonizadoras de si, do contexto e de amor à negritude. Assim, a mídia antirracista pode ser definida como uma prática sistemática e estratégica de produção e promoção do amor à negritude, gerando esse amor por meio de sua capacidade pedagogica de ensinar através da informação, quando humaniza as pessoas negras e dita estes como também dignos de amor, incluindo-as na sociedade, e assim possibilitando a socialização interracial.
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The main objective of this study is to understand how the love of blackness operates as a decolonization tool in the field of journalism. I consider the concept of love as stated by Maturana & Varela (1995): a possibility of looking at the other as an equal. From bell hooks (2019), I understand that the love for Blackness is a tool of political resistance that transforms our ways of seeing and being creates the necessary conditions for us to move against the forces of death and domination that take over Black lives. Based on these approaches, and in the social understanding pointed out by bell hooks (2019) that the purpose of racism is for Black people to have a way of looking and seeing the world that denies their value, I treat initially: how are the affective, conflictive and moral crossings caused by the experiences of racism in the community of black journalists; and how the love of Blackness was incorporated into the experience of the studied community, analyzing how this feeling materializes and is potentiated in the life and daily life of its members. Finally, I want to address two basic questions: if, while the decolonization of the media, Black journalists need to decolonize themselves; and, if that is the case how decolonization of racist perspectives towards the field of journalism is put into practice. For that, I used the topical life story (SALTALAMACCHIA, 1992; BONI e QUARESMA, 2005; NOGUEIRA et al., 2017) and the semi-structured interview (BONI e QUARESMA, 2005) as ethnographic techniques (PEIRANO, 1995; MATTOS, 2011). Based on the experience of Black journalists, I seek for a broader understanding of how the transformation in media takes place from an anti-racist position. With listening to the social actors involved, I seek to obtain, beyond a form of objective knowledge, the wisdom that destabilizes and disturbs (INGOLD, 2019) the structures of the status quo, blackening the sight, the thinking, the being, and the social practices.
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MAURICIO GUEDES DE MELO JÚNIOR
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DO MATO AO REINADO: uma etnografia da interação humano-caprino no Cariri paraibano.
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Orientador : FRANCISCA DE SOUZA MILLER
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MEMBROS DA BANCA :
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ANA GRETEL ECHAZU
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ANDREA BARBOSA OSORIO SARANDY
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FRANCISCA DE SOUZA MILLER
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PAULO VICTOR LEITE LOPES
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Data: 09/02/2023
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O campo dos estudos acerca das relações humano-animal na antropologia remonta aos cânones da ciência. Antropólogos e antropólogas como E.E.Evans-Pritchard, Claude Lévi-Strauss e Mary Douglas trazem em suas reflexões a figura animal numa perspectiva exterior a vida humana, contemplados como “outros” nas relações sociais. Com a virada ontológica, ou virada animal, nos anos de 1970, surge para a antropologia uma nova perspectiva que se propõe a romper com a dicotomia natureza-cultura. Partindo dessa premissa, a presente dissertação descreve a interação existente entre humanos e caprinos, demonstrando como ambas as espécies contribuem para a construção social e para a diluição de uma concepção dualista imposta pela modernidade. Desse modo, o trabalho responde como um animal, que por muitos anos, foi considerado pelos locais como animal de mato e passa a ser homenageado e coroado na Festa do Bode Rei, maior festividade nacional, criada no cariri na década de 90. A pesquisa objetiva averiguar a inserção do animal ao contexto paraibano, descrever a coroação do bode, investigar sobre a personificação do animal não-humano, compreender o animal não-humano como um ser que possui agência casual, além de percorrer os atravessamentos para a coleta de dados no campo. Para a realização da dissertação foi empregado o método etnográfico, com suas diversas técnicas, observação participante, entrevistas abertas, registros fotográficos e diário de campo, no período de janeiro a março de 2021, no município de Cabaceira, no Estado da Paraíba. Por conseguinte, elaboro, conforme a percepção local, como o animal não-humano, torna-se agente social central, contribuindo para a dinâmica social, cultural e administrativa do município.
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The field of studies on human-animal relationships in anthropology goes back to the canons of science. Anthropologists such as E.E.Evans-Pritchard, Claude Lèvi-Strauss and Mary Douglas bring in their reflections the animal figure in a perspective outside human life, considered as “others” in social relations. With the ontological turn, or animal turn, in the 1970s, a new perspective emerged for anthropology that proposes to break with the nature-culture dichotomy. Based on this premise, the present dissertation describes the interaction between humans and goats, demonstrating how both species contribute to the social construction and to the dilution of a dualistic conception imposed by modernity. In this way, the work responds like an animal, which for many years was considered by the locals as a wild animal and is now honored and crowned at the King Goat Festival, the biggest national festivity, created in Cariri in the 90's. aims to investigate the insertion of the animal in the context of Paraíba, to describe the crowning of the goat, to investigate the personification of the non-human animal, to understand the non-human animal as a being that has casual agency, in addition to traversing the crossings for data collection. in the field. To carry out the dissertation, the ethnographic method was used, with its various techniques, participant observation, open interviews, photographic records and field diary, from January to March 2021, in the municipality of Cabaceira, in the State of Paraíba. Therefore, I elaborate, according to the local perception, how the non-human animal becomes a central social agent, contributing to the social, cultural and administrative dynamics of the municipality
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LUCAS DO NASCIMENTO SANTOS
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NOITES NO LA LUNA: MOVIMENTOS E EXPERIMENTAÇÕES EM UMA PRAÇA POR LGBTQI+
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Orientador : PAULO VICTOR LEITE LOPES
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MEMBROS DA BANCA :
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ANGELA MERCEDES FACUNDO NAVIA
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ELIANE TANIA MARTINS DE FREITAS
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PAULO VICTOR LEITE LOPES
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SILVANA DE SOUZA NASCIMENTO
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Data: 16/02/2023
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Esta etnografia busca compreender as dinâmicas, usos e apropriações do espaço público a partir da experiência do La Luna Bar e Petiscaria, localizado na Praça da Guerreira, na Zona Sul de Natal, Rio Grande do Norte. Desta forma, é levada em consideração as perspectivas e narrativas criadas sobre e com o bar pelo seu público, constituído majoritariamente por LGBTQI+. Este campo é atravessado por questões que envolvem a cidade, o corpo, gênero, sexualidade e o consumo, construindo um complexo cenário que serve de palco para múltiplos conflitos, lazeres e formas de fazer política. Também é abordado como a pandemia do coronavírus influencia essa investigação, o fazer antropológico e o espaço urbano. Este lugar não se limita a dimensão física, ganhando projeções no digital, demandando o esforço analítico que consiga dar conta das nuances desta trama.
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This ethnography seeks to understand the dynamics, uses and appropriations of public space based on the experience at La Luna Bar e Petiscaria, located in the Guerreira Square, in southern Natal, Rio Grande do Norte. Therefore, it is taken into consideration the perspectives and narratives created about and with the bar by its frequenters/clients, mostly composed of LGBTQI+ people. This field is crossed by issues that involve the city, the body, the gender, the sexuality, and the consumption, building a complex scenario that serves as a stage for multiple conflicts, leisures, and ways of doing politics. It is also addressed how the Coronavirus pandemic has influenced this investigation, the anthropological work, and the urban space. This place is not limited to the physical dimension, gaining projection within the digital space, demanding the analytical effort that manages to account for the nuances of this plot.
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DIOCLÉCIO BEZERRA DA COSTA
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Educação escolar indígena no Território Mendonça Potiguara
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Orientador : JOSE GLEBSON VIEIRA
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MEMBROS DA BANCA :
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PAULO VICTOR LEITE LOPES
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JOSE GLEBSON VIEIRA
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RITA DE CASSIA MARIA NEVES
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LEANDRO MARQUES DURAZZO
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RITA GOMES DO NASCIMENTO
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Data: 28/02/2023
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A presente dissertação tem por objetivo apresentar uma etnografia da educação escolar indígena, a partir das escolas indígenas localizadas na comunidade do Amarelão, a saber: Escola Estadual Indígena de Ensino Fundamental e Médio Professor Francisco Silva do Nascimento e Escola Municipal Professora Alice Soares, pertencente ao grupo familiar Mendonça, situadas no Município de João Câmara no Estado do Rio Grande do Norte. A etnografia foi realizada com a participação e envolvimento do próprio autor com a comunidade investigada, apresentando diálogos com professores indígenas e demais interlocutores que formam a comunidade educativa. Além disso, avalia-se a documentação a partir da qual estas unidades escolares foram constituídas. Dessa forma, tem como resultados o avanço das políticas públicas direcionadas aos indígenas, como a criação da Comissão de Elaboração da Política Escolar Indígena do Rio Grande do Norte, para orientar as políticas públicas específicas de educação indígena do estado. Portanto, é necessário questionar a relação entre cultura, sociedade e escola. Isso porque a educação escolar indígena difere significativamente da escolarização tradicional, pois o processo de aprendizagem desses povos tem que caminhar juntamente para o fortalecimento da identidade cultural.
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The present dissertation aims to present an ethnography of indigenous school education, based on the indigenous schools located in the community of Amarelão, namely: Escola Estadual Indígena de Ensino Fundamental e Médio Professor Francisco Silva do Nascimento and Escola Municipal Professora Alice Soares, belonging to the Mendonça family group, located in the Municipality of João Câmara in the State of Rio Grande do Norte. An ethnography is being carried out, with the participation and involvement of the author himself with the investigated community, presenting dialogues with indigenous teachers and other interlocutors who form the educational community. In addition, the documentation from which these school units were constituted is being evaluated. Thus, it has as results the advancement of public policies directed to indigenous people, such as the creation of the Commission for the Elaboration of the Indigenous School Policy of Rio Grande do Norte, to guide the specific public policies for indigenous education in the state. Therefore, it is necessary to question the relationship between culture, society, and school. This is because indigenous school education differs significantly from traditional schooling, since the learning process of these people has to go hand in hand with the strengthening of cultural identity.
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FRANCISCA INGRID AGUIAR PARENTE
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Associativismo na periferia: a atuação do Movimento Social Fome em Sobral, Ceará.
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Orientador : PAULO VICTOR LEITE LOPES
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MEMBROS DA BANCA :
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ANA GRETEL ECHAZU
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ELISETE SCHWADE
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PAULO VICTOR LEITE LOPES
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PATRÍCIA LÂNES ARAÚJO DE SOUZA
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Data: 28/02/2023
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Essa dissertação tem como objetivo estudar o Movimento Social Fome, organização que atua na periferia da cidade de Sobral/CE desde 2013. Em seus quase dez anos de criação, o coletivo de jovens moradores(as) tem articulado as suas ações a partir da ênfase nas “diversas fomes existentes em bairros periféricos”, destacando aqui o que compreendem como falta de políticas públicas, de cultura e de educação. Para a realização dessa pesquisa, foram utilizadas entrevistas, conversas informais, análise de redes sociais e do podcast criado pelo grupo, bem como observação participante realizada nos anos de 2021 e 2022. Além de refletir sobre o engajamento dos (as) militantes do Fome, descrevo suas principais intervenções e algumas das relações que matem com outros (as) atores (as) do território, do município e com o Estado. Ao tratar do cotidiano e das atividades desenvolvidas, defendo que as trajetórias de seus integrantes são um aspecto importante para pensar a motivação e a permanência na militância social, lançando luz para as nuances que o Movimento assumiu nos últimos três anos. Nesse sentido, abordo as ações realizadas durante a pandemia do Covid-19, o que nos permite refletir sobre como se articulam um eixo específico de temáticas como juventudes, infâncias, periferias, militância social, políticas públicas, lazer, comunicação comunitária e educação não formal entre meus e minhas interlocutores (as).
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This dissertation aims to study the Movimento Social Fome, an organization that operates on the outskirts of the city of Sobral/CE since 2013. In its almost ten years of creation, the collective of young residents has articulated its actions from the emphasis on in the “various famines existing in peripheral neighborhoods”, emphasizing here that they understand as a lack of public policies, culture and education. To carry out this research, interviews, informal conversations, analysis of social networks and the podcast created by the group were used, as well as participant observation carried out in the years 2021 and 2022. In addition to reflecting on the engagement of the Hunger militants, I describe their main interventions and some of the relationships they maintain with other actors in the territory, the municipality and the State. When dealing with daily life and the activities carried out, I defend the trajectories of its members as an important aspect to think about motivation and permanence in social militancy, shedding light on the nuances that the Movement has taken on in the last three years. In this sense, I address the actions carried out during the Covid-19 pandemic, which allows us to reflect on how a specific axis of themes such as youth, childhood, peripheries, social militancy, public policies, leisure, community communication and non-formal education are articulated. between my interlocutors.
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GUILHERME ARAÚJO MARINHO MAGALHÃES
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O SER XUKURU DO ORORUBÁ EM CAMPOS RELACIONAIS: NA SERRA, NA RUA, NO MUNDO.
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Orientador : RITA DE CASSIA MARIA NEVES
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MEMBROS DA BANCA :
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CARLOS GUILHERME OCTAVIANO DO VALLE
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JOSE GLEBSON VIEIRA
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KELLY EMANUELLY DE OLIVEIRA
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RITA DE CASSIA MARIA NEVES
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Vânia Rocha Fialho de Paiva e Souza
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Data: 28/02/2023
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Essa pesquisa foi realizada junto ao povo indígena Xukuru do Ororubá, visando compreender como o povo Xukuru vivencia sua identidade para além do território demarcado, ou seja, a partir das relações envolvendo os Xukuru que moram na cidade de Pesqueira e os que moram na Serra do Ororubá. Além disso, busca-se compreender o significado dos “parceiros” (ONGs, Universidades, produtores culturais, etc.) ao projetar o modo de vida Xukuru para além da Serra do Ororubá e da própria cidade de Pesqueira. Para tanto, trabalhamos com observação participante, realizamos entrevistas semi-estruturadas, consulta a produções acadêmicas e produções culturais dos Xukuru ou feitas sobre o povo Xukuru. A pesquisa antropológica realizada possibilitou, portanto, compreender a relação dos Xukuru com a cidade como um campo em permanente transformação, as vezes acirrando os conflitos, através do medo, do preconceito e da perseguição, outras vezes de aproximação e de respeito, pelas lutas e conquistas desse povo.
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This research was conducted with the indigenous people Xukuru of Ororubá, aiming to understand how the Xukuru people experience their identity beyond the demarcated territory, in other words, based on the relationships involving the Xukuru who live in the city of Pesqueira and those who live in the Serra do Ororubá. Furthermore, we seek to understand the meaning of “partners” (ONGs, Universities, cultural producers, etc.) by projecting the Xukuru way of life beyond the Serra do Ororubá and the city of Pesqueira itself. To this end, we worked with participant observation, conducted semi-structured interviews, consulted with academic productions and cultural productions of the Xukuru or made about the Xukuru people. The anthropological research carried out made it possible, therefore, understand the relationship of the Xukuru with the city as a field in permanent transformation, sometimes intensifying conflicts, through fear, prejudice and persecution, and other times through approximation and respect, for the struggles and achievements of this people.
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CRISTINA DE LIMA BERNARDO
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Práticas agrícolas e saberes locais do Povo Potiguara da Paraíba: espaços e produção de alimentos a partir da mandioca
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Orientador : JOSE GLEBSON VIEIRA
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MEMBROS DA BANCA :
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CARLOS GUILHERME OCTAVIANO DO VALLE
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FELIPE SOTTO MAIOR CRUZ
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JOSE GLEBSON VIEIRA
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PAULO VICTOR LEITE LOPES
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RITA DE CASSIA MARIA NEVES
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Data: 03/03/2023
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A fim de refletir sobre a alimentação e as formas de manejo da terra voltadas à produção de alimentos do povo Potiguara da Paraíba, a presente dissertação pretende descrever as formas de escolha e de manejo da terra para construção de moradias, abertura de roças e composições de espaços e de lugares habitados, bem como as formas de produção de diversos tipos de mandioca e do consumo dos seus derivados, que são percebidos como alimentos de força, de sustanças e são comidas de verdade. A pesquisa buscou identificar o papel social da mandioca na organização doméstica, nas relações ecológicas e cosmológicas e até mesmo na moral e na política dos Potiguara. O trabalho consiste numa descrição etnográfica das práticas alimentares e dos significados da mandioca para os Potiguara por meio da observação dos seus modos de cultivo e da produção de seus derivados nas casas de farinha. Também do registro das narrativas indígenas sobre as formas de organização em torno da abertura de roças e das formas de transmissões de conhecimento. Portanto, levou-se à problematização da centralidade da mandioca nas composições dos roçados e dos seus derivados nas práticas alimentares, visto que através do cultivo da mandioca é possível realizar a manutenção de espaços sociais tanto dentro da aldeia, como nas residências, nos rios e nas casas de farinhas.
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With the object to reflect about Potiguara’s people from Paraíba alimentation and their handlings towards agriculture, this present research intends to describe how are the chosing process for habitation, farm and the composition from these spaces. Further more, this research still prioritize mandioca’s consumption, between mandioca mansa and mandioca brava, through their derivatives as food that gives streight and are consireded “real food”. Therefore, this research intentes to identify mandioca’s the social role in domestic organization, in ecological relationships, in comoslogical relations and even in moral and political from Potiguara’s people from Paraíba. So, this work invests towards the description through indigenous narratives in their organizations to cultive their farms, their knowledge transmissions and focusing in: why the mandioca is part of farms compositions and still is in people’s table as a fundamental food and how through this cultivation it’s still possible to accomplish the maintaince of social spaces in their villages as rivers and casas de farinha.
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AUGUSTO CARLOS DE OLIVEIRA MAUX
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'Só tenho dois braços' - a pandemia de Covid-19 e o setor artesanal do Rio Grande do Norte
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Orientador : JULIE ANTOINETTE CAVIGNAC
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MEMBROS DA BANCA :
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ANDREA CIACCHI
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JULIANA GONCALVES MELO
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JULIE ANTOINETTE CAVIGNAC
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THAÍS FERNANDA SALVES DE BRITO
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Data: 09/03/2023
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Neste trabalho, analiso o contexto de crise que acometeu o setor artesanal potiguar diante da pandemia do novo coronavírus, com ênfase nas estratégias escolhidas pelas artesãs para lidar com as consequências da crise sanitaria. Para isso, delimitei um campo social do artesanato potiguar como unidade analítica. Meu percurso etnográfico se decompõe em diversas etapas: inicialmente participando da gestão pública das políticas para o artesanato, passando pelo acompanhamento de entidades representativas do setor e por etnografia digital focalizada nas mídias sociais mais empregadas pelas artesãs. Foram observados vários percalços enfrentados pelas trabalhadoras do setor no decorrer da pandemia: o primeiro momento de desalento em virtude da suspensão abrupta das feiras, do turismo, e de todas as formas presenciais de comercialização; a sobrecarga de trabalho doméstico; as mobilizações e anseios para o recebimento do auxílio emergencial; a crise na oferta de matéria-prima; as mobilizações para a Lei de Emergência Cultural Aldir Blanc; a busca por aplicativos e marketplaces específicos ao setor; e, finalmente, a gradual retomada das modalidades presenciais de comercialização. Durante todo esse período, a inserção acelerada em redes de comércio digital foi uma necessidade constante. No decorrer da pesquisa foi possível identificar uma multiplicidade de referenciais discursivos ativados reflexivamente pelas artesãs nesse processo. Argumento que a ampliação do mercado digital para o setor artesanal em decorrência da suspensão de modalidades presenciais de comercialização constitui apropriação das tecnologias pelas artesãs num contexto de excepcionalidade, onde o uso da tecnologia reflete as características do setor, também influenciado pelas dinâmicas próprias das plataformas digitais.
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In this dissertation, I analyze the context of crisis that affected the craft sector in the brazilian state of Rio Grande do Norte in the face of the new coronavirus pandemic, with emphasis on the strategies chosen by the artisans to deal with the consequences of the health crisis. To do so, I delimit a social field of Potiguar handcrafts as an analytical unit. My ethnographic path is broken down into several stages: initially participating in the public management of policies for handcrafts, through the monitoring of representative entities of the sector, and through digital ethnography focused on the social media most employed by craftswomen. We observed several obstacles faced by the workers of the sector during the pandemic: the first moment of discouragement due to the abrupt suspension of fairs, tourism, and every kind of face-to-face commercialization; the overload of domestic work; the mobilizations and anxieties to receive the emergency aid; the crisis in the supply of raw materials; the mobilizations for the Aldir Blanc Cultural Emergency Law; the search for applications and marketplaces specific to the sector; and, finally, the gradual resumption of face-to-face commercialization modalities. During all this time, the accelerated insertion in digital commerce networks was a constant necessity, and from the research it was possible to identify a multiplicity of discursive referentials reflexively activated by the artisans in this process. I argue that the expansion of the digital market for the craft sector as a result of the suspension of face-to-face marketing modalities constitutes appropriation of technologies by craftswomen in a context of exceptionality; the use of technology reflects the characteristics of the field while also being influenced by the dynamics of digital platforms
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MARIA GABRIELA DANTAS DE OLIVEIRA
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UNIVERSITÁRIAS E MÃES: CONCILIANDO VIDA ACADÊMICA E MATERNIDADE EM TEMPOS DE ENSINO REMOTO
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Orientador : ELISETE SCHWADE
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MEMBROS DA BANCA :
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ANGELA MERCEDES FACUNDO NAVIA
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ELISETE SCHWADE
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PAULO VICTOR LEITE LOPES
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ROZELI MARIA PORTO
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TÂNIA WELTER
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Data: 10/03/2023
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Durante o Ensino Remoto Emergencial (ERE), alunas e/ou professoras, muitas vezes, tiveram suas reuniões virtuais interrompidas pelas demandas do cuidado com seus filhos(as) e/ou com idosos que estavam sob suas responsabilidades. A partir dessa evidência, me questiono nesta dissertação como foi a adaptação ao ensino remoto para parcela de discentes das Universidades que são mulheres e mães. Em que medida a modalidade de ensino remoto emergencial impactou a dinâmica de vida dessas estudantes? Como as universitárias que são mães, situadas no ambiente doméstico, conciliaram vida acadêmica e maternidade diante deste novo contexto? Esses são alguns questionamentos que esta pesquisa etnográfica visa compreender. Nesse sentido, esta pesquisa tem como objetivo apresentar e refletir sobre os processos de conciliação entre vida acadêmica e maternidade vivenciados por universitárias no exercício da maternidade e do cuidado durante o período de Ensino Remoto Emergencial, contextualizado à luz do cenário da pandemia da Covid-19 e do isolamento social. Para tanto, foi realizado um trabalho de campo virtual entre janeiro e dezembro do ano de 2021. E as interlocuções se deram por meio de diálogos em um grupo no Whatsapp intitulado “MÃES UNIVERSITÁRIAS”, que foi criado para os fins desta pesquisa. A partir deste contato, pude perceber que apesar dos limites da política emergencial de retomada das aulas em formato de ensino remoto, as universitárias-mães, com as quais dialoguei, conseguiram agenciar seus contextos particulares e avançar nos seus processos formativos.
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During Emergency Remote Teaching (ERT), female students and/or professors often had their virtual meetings interrupted by the demands of caring for their children and/or the elderly under their responsibility. Based on this evidence, I question myself in this dissertation how the adaptation to remote teaching was for a portion of university students who are women and mothers. To what extent did the emergency remote teaching modality impact the dynamics of these female students' lives? How did university students who are mothers, located in the domestic environment, reconcile academic life and motherhood in this new context? These are some questions that this ethnographic research aims to understand. In this sense, this research aims to present and reflect on the processes of conciliation between academic life and motherhood experienced by university students in the exercise of motherhood and care during the period of Emergency Remote Teaching, contextualized in the light of the scenario of the Covid-19 pandemic and social isolation. To this end, a virtual fieldwork was carried out between January and December of 2021. And the interlocutions took place through dialogues in a group on Whatsapp entitled “MÃES UNIVERSITÁRIAS” (UNIVERSITY MOTHERS), which was created for the purposes of this research. From this contact, I could see that despite the limits of the emergency policy of resuming classes in a remote teaching format, the university mothers, with whom I dialogued, were able to manage their particular contexts and advance in their training processes.
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ALEXANDRE HERMES OLIVEIRA ASSUNÇÃO
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O Terreiro do Pajé Barbosa: memórias político-afetivas do território Pitaguary
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Orientador : LISABETE CORADINI
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MEMBROS DA BANCA :
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LISABETE CORADINI
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CARLOS GUILHERME OCTAVIANO DO VALLE
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GILMAR SANTANA
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Alexsânder Nakaóka Elias
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Data: 30/06/2023
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A principal ferramenta mnemotécnica dessa pesquisa são as memórias do Pajé Barbosa: imagens produzidas na Aldeia Monguba da etnia indígena Pitaguary, em Pacatuba - CE, entre os anos de 2013 e 2022. A partir de uma analise detalhada do acervo imagético, a pesquisa buscou compreender os processos de autonomia, fazeres e saberes tradicionais em seus territórios. Trata-se de um repertório de imagens que foram organizados a partir de cosmologia afro-indígena, que contribuíram para uma reflexão acerca dos métodos de aprendizagem, conhecimento, colaboração. O Objetivo dessa pesquisa foi a retomada dessas memórias cotidianas e de eventos utilizando ferramentas da antropologia da arte e da antropologia audovisual para (des)montar um cenário fatídico e reconstruir a vida.
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The main mnemonic tool of this work are the memories of Pajé Barbosa: images produced in the Monguba village of the Pitaguary indigenous people, in Pacatuba - CE, between 2013 and 2022. A significant collection that connects the researcher to the territory and research collaborators , helping to understand processes of autonomy analyzed together with traditional knowledge in their territories. It is a repertoire of knowledge that was organized based on Afro-indigenous cosmology, which contributed to a reflection on methods of learning, knowledge, sharing and collaboration. The resumption of these everyday memories and events was proposed using tools from the anthropology of art to dismantle a fateful scenario and rebuild life, based on a policy of images, affections and arts, knowledge of these traditional peoples.
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PABLO BORGES PINHEIRO
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A fotografia e o vaqueiro de gibão: a imagem criando sentidos na pesquisa de campo.
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Orientador : LISABETE CORADINI
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MEMBROS DA BANCA :
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LISABETE CORADINI
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LUIZ CARVALHO DE ASSUNCAO
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FABIENE GAMA
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JOSE DUARTE BARBOSA JUNIOR
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Data: 07/07/2023
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Esta dissertação é uma investigação no campo da antropologia visual sobre o uso de registros fotográficos da figura do vaqueiro nordestino da cidade de Acari, no Rio Grande do Norte, Brasil. Trata-se de um recorte sobre o vaqueiro de gibão, os contextos históricos e contemporâneos que definem sua presença como um ofício e cultura, assim como a forma com que as estratégias antropológicas contribuíram para compreender como eles acessam suas próprias imagens. Discorrem-se questões que envolvem o uso das imagens no campo da Antropologia, apresentando as estratégias adotadas que evidenciam a potência da fotografia como uma ferramenta de construção de conhecimento e de exploração de vínculos entre os vaqueiros e o fotógrafo-antropólogo, permitindo um trabalho compartilhado e participativo, trazendo relevância à presença e contribuição dos afetos entre os envolvidos no processo de investigação e construção deste trabalho. A combinação da fotografia com vivências, entrevistas, registros e trocas realizadas permitiu compreender o universo dos vaqueiros e contribuiu para o repertório de pesquisas no campo da Antropologia sobre o tema do vaqueiro e sobre as imagens. Por este trabalho, é possível evidenciar algumas formas de como podemos trabalhar com a imagem em pesquisas de campo, assim como contribuir para a preservação da figura do vaqueiro de gibão, sua memória e cultura.
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This dissertation is an investigation in the field of visual anthropology on the use of photographic pictures of the figure of the northeastern cowboy of the city of Acari, in Rio Grande do Norte, Brazil. It presents a cutout about “vaqueiro de gibão” (Brazilian northeastern cowboy of Acari, RN), the historical and contemporary contexts that define its presence as a craft and culture, as well as how anthropological strategies have contributed to understand how they access their own images. Issues involving the use of images in the field of anthropology are discussed, presenting the strategies adopted that highlight the power of photography as a tool for constructing knowledge and exploring links between the cowboys and the photographer-anthropologist, allowing shared and participatory work, bringing relevance to the presence and contribution of affections among those involved in the process of investigation and construction of this work. The combination of photography with the experiences, interviews, records and exchanges made it possible to understand the universe of the cowboys and contributed to the repertoire of research in the field of Anthropology on the theme of the “vaqueiro de gibão” and on images. Through this work, it is possible to highlight some ways in which we can work with images in field research, as well as contribute to the preservation of the figure of its memory and culture.
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SÉRGIO GABRIEL BAENA CHÊNE
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Quilombolas do Pará e Mídias Sociais: A Incorporação de Tecnologias Digitais na Ação Coletiva Emergencial Sacaca e Malungu na Luta Contra o Coronavírus
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Orientador : LISABETE CORADINI
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MEMBROS DA BANCA :
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LISABETE CORADINI
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ELIANE TANIA MARTINS DE FREITAS
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JOSÉ MARIA GONÇALVES DA SILVA RIBEIRO
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OTACILIO AMARAL FILHO
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Data: 06/10/2023
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Esta dissertação aborda o uso da internet e das mídias sociais na ação coletiva emergencial intitulada 'Sacaca e Malungu na luta contra o coronavírus nos territórios quilombolas do Pará'. Essa iniciativa foi constituída por voluntários, incluindo bolsistas e membros do Núcleo de Estudos Interdisciplinares em Sociedades Amazônicas, Cultura e Ambiente (Sacaca) da Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA), bem como por representantes da Coordenação das Associações das Comunidades Remanescentes de Quilombo (Malungu). Seu principal propósito foi enfrentar a pandemia por meio da criação de materiais informativos adaptados à realidade sociocultural das comunidades quilombolas, além da realização de atividades como peças de comunicação, vídeos, spots, boletins epidemiológicos, twitaços e transmissões ao vivo no YouTube. Esta pesquisa concentra-se nos seguintes aspectos: 1) descrição da ação coletiva emergencial; 2) apresentação dos materiais informativos; 3) análise do documentário cinematográfico intitulado 'Nós Por Nós: Narrativas da covid-19 nos Quilombos do Pará'; 4) recepção e circulação dos conteúdos informativos nas comunidades quilombolas. Metodologicamente, o estudo utilizou a Etnografia para a Internet (Hine, 2015), a Autoetnografia (Versiani, 2005), a Pesquisa-ação (Fals Borda, 1979), análise fílmica (VANOYE; GOLIOT-LÉTÉ, 2002). Como resultado, identifiquei a configuração de redes sociais virtuais em diversos aspectos: na elaboração dos materiais informativos, na divulgação desses materiais e no repasse da informação de casos e óbitos confirmados de COVID-19 pelos membros quilombolas à coordenação estadual. Além disso, também foi possível identificar que a ação coletiva emergencial estimulou o surgimento de outras ações coletivas no estado. A bibliografia abrange áreas como a Antropologia Digital, Antropologia Política e Antropologia Audiovisual.
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Abstract: This dissertation addresses the use of the internet and social media in the emergency collective action entitled 'Sacaca and Malungu in the fight against the coronavirus in the quilombola territories of Pará'. This initiative was made up of volunteers, including scholarship holders and members of the Center for Interdisciplinary Studies in Amazonian Societies, Culture and Environment (Sacaca) of the Federal University of Western Pará (UFOPA), as well as representatives of the Coordination of Associations of Quilombo Remnant Communities (Malungu). Its main purpose was to face the pandemic by creating informational materials adapted to the socio-cultural reality of quilombola communities, in addition to carrying out activities such as communication pieces, videos, spots, epidemiological bulletins, tweets and live broadcasts on YouTube. This research focuses on the following aspects: 1) description of the emergency collective action; 2) presentation of informative materials; 3) analysis of the cinematographic documentary entitled 'Nos Por Nós: Narrativas da covid-19 no Quilombos do Pará'; 4) reception and circulation of informative content in quilombola communities. Methodologically, the study used Ethnography for the Internet (Hine, 2015), Autoethnography (Versiani, 2005), Action Research (Fals Borda, 1979) and semi-structured interviews. As a result, I identified the configuration of virtual social networks in several aspects: in the elaboration of information materials, in the dissemination of these materials and in the transfer of information on confirmed cases and deaths of COVID-19 by quilombola members to the state coordination. In addition, it was also possible to identify that the emergency collective action stimulated the emergence of other collective actions in the state. The bibliography covers areas such as Digital Anthropology, Political Anthropology and Audiovisual Anthropology.
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JEISSON FERNANDO DE SOUSA PINHEIRO
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PERSPECTIVAS SOBRE DEMOCRACIA E JUSTIÇA NO TRIBUNAL DO JÚRI DA COMARCA DE CAXIAS/MA A PARTIR DA ANÁLISE DOS AGENTES DO DIREITO
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Orientador : JULIANA GONCALVES MELO
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MEMBROS DA BANCA :
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PAULO VICTOR LEITE LOPES
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JULIANA GONCALVES MELO
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JULIE ANTOINETTE CAVIGNAC
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ROCHELE FELLINI FACHINETTO
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Data: 13/10/2023
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Analisar a intersecção entre Antropologia e Direito pode ser um lócus importante para observar significados e práticas presentes nas mais diversas formas de interação social, sendo o Tribunal do Júri um campo privilegiado nesse sentido. Em termos formais, o Tribunal do Júri é um órgão do poder judiciário com atribuições legais para o processo e julgamento dos crimes dolosos contra a vida, tentados ou consumados. Nesta pesquisa almejo analisar esse espaço e compreender as perspectivas sociais e antropológicas presentes nesse contexto, sobretudo vinculadas às ideias de democracia e justiça. Tomo, por base teórica, o conceito de sensibilidade jurídica, de autoria de Geertz (1997) e analiso a perspectiva dos agentes do direito a respeito desse Instituto. Meus principais questionamentos se orientam para as seguintes questões: quais as concepções de justiça e democracia presentes no Tribunal do Júri na comarca de Caxias/MA a partir da perspectiva de agentes do direito? As funções desempenhadas pelos agentes do direito impactam a democracia? Quais os sentidos de direito, justiça e democracia presentes no Tribunal do Júri dessa comarca? Em termos metodológicos, o presente trabalho foi construído a partir da análise do referencial teórico sobre o tema, com um diálogo orientado para pesquisas referenciais na área, como as de Schritzmeyer (2012), Moreira-Leite (2006), Figueira (2007), Fachinetto (2012), Almeida (2012), Mello et al (2013), Nuñez (2018), Picetti (2018), dentre outras. Fundamenta-se também no acompanhamento e análise de sessões do Tribunal do Júri realizadas no primeiro semestre de 2023 e em entrevistas com agentes de direito realizadas nas varas criminais com competência para processo e julgamento do Tribunal do Júri, quais sejam, juízes, defensores públicos criminais, promotores de justiça criminal e advogados criminais que atuam no júri. A pesquisa, com a especificidade de tratar de um contexto interiorano ao contrário das demais, revela que no Júri estão presentes dramas da vida social, concepções de vida e compreensões sobre democracia e justiça que se pretendem adensar. Estudar a administração da justiça e dos conflitos a partir de uma perspectiva interiorana é seguir os deveres e ideais do Estado Democrático e observar suas práticas. Em um ambiente onde as questões urbanas ganham destaque, há também um interior que aguça novos olhares da comunidade acadêmica e social. Por essas razões, a pesquisa se mostra necessária. Ao final pôde-se concluir que existem inúmeras ações e dinâmicas na qual a democracia e a justiça podem ser analisadas. Em termos gerais, nos referenciais do Direito há uma concepção de que o Tribunal do Júri é um espaço democrático e, na minha pesquisa, os agentes do direito, que atuam nessa instituição, reiteraram essa perspectiva. No entanto, grande parte dos agentes que não atuam no júri, incluindo muitos autores das ciências sociais, problematizam essa questão e o próprio senso de democracia neste contexto. Ou seja, estamos diante de diferentes interpretações e narrativas que envolvem a relação entre o Júri e as noções de democracia e justiça.
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Analyzing the intersection between Anthropology and Law can be an important locus to observe meanings and practices present in the most diverse forms of social interaction, with the Jury Court being a privileged field in this sense. In formal terms, the Jury's Court is an organ of the judiciary with legal attributions for the process and judgment of intentional crimes against life, attempted or consummated. In this research, I aim to analyze this space and understand the social and anthropological perspectives present in this context, especially linked to the ideas of democracy and justice. I take, as a theoretical basis, the concept of legal sensitivity, authored by Geertz (1997) and I analyze the perspective of legal agents regarding this Institute. My main questions are oriented towards the following questions: what are the conceptions of justice and democracy present in the Jury Court in the district of Caxias/MA from the perspective of law enforcement agents? Do the functions performed by agents of law impact democracy? What are the meanings of law, justice and democracy present in the Jury Court of this region? In methodological terms, the present work was built from the analysis of the theoretical framework on the subject (with a dialogue oriented to referential research in the area, such as those by Schritzmeyer (2012), Moreira-Leite (2006), Figueira (2007), Fachinetto (2012), Almeida (2012), Mello et al (2013), Nuñez (2018), Picetti (2018), among others. It is also based on the monitoring and analysis of Jury Court sessions held in the first half of 2023 and in interviews with legal agents carried out in the criminal courts with jurisdiction to process and judge the Jury Court, namely, judges, criminal public defenders, criminal justice prosecutors and criminal lawyers who work on the jury. The research, with the specificity of dealing with a rural context, unlike the others, reveals that dramas of social life, conceptions of life and understandings about democracy and justice are present in the Jury, which are intended to be deepened. Studying the administration of justice and conflicts from an inland perspective is to follow the duties and ideals of the Democratic State and observe its practices. In an environment where urban issues are highlighted, there is also an interior that sharpens new looks from the academic and social community. For these reasons, research is necessary. In the end, it was possible to conclude that there are countless actions and dynamics in which democracy and justice can be analyzed. In general terms, in the references of Law there is a conception that the Jury Court is a democratic space and, in my research, the agents of law, who work in this institution, reiterated this perspective. However, most agents who do not act on the jury, including many authors from the social sciences, problematize this issue and the very sense of democracy in this context. That is, we are facing different interpretations and narratives that involve the relationship between the Jury and the notions of democracy and justice.
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ALESSANDRA LEAL GUEDES
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O Cuidado e a Saúde das mulheres negras em privação de liberdade: Análise de uma Unidade Prisional no interior da Bahia
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Orientador : ROZELI MARIA PORTO
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MEMBROS DA BANCA :
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ANGELA MERCEDES FACUNDO NAVIA
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ELISETE SCHWADE
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KARINE SANTANA
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ROZELI MARIA PORTO
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Data: 28/11/2023
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Este estudo aborda o fenômeno do encarceramento no Brasil e destaca as suas relações intrínsecas com o racismo, com foco na população carcerária feminina do país, que é a terceira maior do mundo. A saúde e o cuidado das mulheres negras nas prisões é uma das dimensões que este estudo se propôs a compreender. Através do campo da Antropologia da Saúde e a partir de uma abordagem decolonial e interseccional entre gênero, raça e classe, foi feita a análise das práticas de saúde no Presídio Regional Advogado Nilton Gonçalves, na cidade de Vitória da Conquista, no interior da Bahia. Os dados discutidos neste trabalho são resultados de entrevistas semiestruturadas com dez interlocutoras, nas quais se buscou saber como as mulheres negras vivenciam o sistema prisional e o quanto tal realidade impacta os seus processos de saúde e adoecimento, bem como identificar como são acionadas as noções de cuidado, tanto pelas mulheres em privação de liberdade, como pelas profissionais de saúde e agentes carcerárias desse Presídio. Com os resultados obtidos, foi possível constatar a impossibilidade de se refletir sobre o sistema prisional brasileiro, sem racializar e buscar desvelar suas complexas dimensões, as quais são profundamente imbricadas com a manutenção de um projeto genocida, perpetrado contra a população negra e pobre do país. Além disso, o adoecimento no sistema prisional é uma realidade, e as doenças identificadas como predominantes entre as mulheres encarceradas na Unidade prisional estudada foram hipertensão arterial, depressão, ansiedade e Síndrome de Borderline. Alguns dos sentidos do cuidado para essas mulheres encarceradas estão atrelados às suas memórias fora do cárcere, assim como também as práticas de autocuidado e cuidado que são coletivizadas entre parceiras de cela. Com isso, a relevância dessa pesquisa está em reforçar a urgência de agendas pelo desencarceramento, criando-se alternativas efetivas a partir da garantia do cuidado e saúde integral para a população carcerária, tendo como perspectiva o abolicionismo penal.
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This study is about the phenomenon of imprisonment in Brazil and highlights its intrinsic relations with racism, focusing on the female prison population of the country, which is the third largest in the world. The health and care of black women in prisons is one of the dimensions that this study has sought to understand. Through the field Anthropology of Health and from a decolonial and intersectional approach between gender, race and class, an analysis of health practices was made at the Regional Prison Nilton Gonçalves, in the city of Vitória da Conquista in Bahia. The discussed in this paper are results of semi-structured interviews with ten interlocutors, in which it was sought to know how black women experience the prison system and how this reality impacts their health and illness processes, as well as identify how they are triggered as notions of care, both by women in deprivation of liberty, and by the health professionals and prison officers of this Prison. With the results obtained it was possible to establish the impossibility of reflecting on the Brazilian prison system, without racializing and seeking to reveal its complex dimensions, such as which are deeply embedded with the maintenance of a genocidal project, perpetrated against a black and poor population of the country. In addition, illness in the prison system is a reality and as diseases identified as predominant among women imprisoned in the Prison Unit studied are hypertension, depression, anxiety and Borderline Syndrome. Some of the senses of care for these imprisoned women are related to their memories outside prison, as well as to the practices of self-care and care that are collectivized between cell partners. With this, a relevance of this research is in reinforcing an urgent need for agendas for discharge, creating effective alternatives from guaranteeing care and comprehensive health for a prison population, taking as perspective the penal abolitionism.
KEYWORDS: HEALTH, CARE, BLACK WOMEN, FEMALE IMPRISIONMENT, PENAL ABOLITIONISM.
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JOSUÉL SILVA DE SOUZA QUEIROZ
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CIDADE AMORÁVEL[?]: NEGOCIAÇÃO DA PRESENÇA DE SUJEITAS TRANS EM UM MUNICÍPIO INTERIORANO DO RIO GRANDE DO NORTE
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Orientador : ROZELI MARIA PORTO
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MEMBROS DA BANCA :
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CAMILO BRAZ
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ELISETE SCHWADE
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FRANCISCO CLEITON VIEIRA SILVA DO RÊGO
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ROZELI MARIA PORTO
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Data: 11/12/2023
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Este estudo objetiva analisar como travestis e mulheres trans de um município interiorano do estado do Rio Grande do Norte negociam sua presença nos espaços sociais que circulam. Trata-se de uma pesquisa qualitativa de viés etnográfico, realizada junto a nove travestis e mulheres trans oriundas desse estado. Em um primeiro momento, busco apresentar a cidade de Amorável a partir de seus aspectos sociodemográficos, trazendo de forma resumida, características gerais relacionadas a sua constituição geográfica, social e política. Da mesma forma, busco mostrar o lugar que os corpos dessas sujeitas ocupam e circulam no município, compreendendo a categoria “lugar” ora como determinação dos espaços geográficos em si, ora como circunscrição de espaços/papéis sociais e políticos. Por seguinte, procuro compreender as estratégias que confrontam os corpos das sujeitas com quem estabeleço diálogo nesta pesquisa, as barreiras que lhes são impostas e dificuldades encontradas para o/no acesso aos espaços. Por fim, viso discutir sobre as táticas empregadas pelas interlocutoras para chegar e manter-se em determinados lugares, visando compreender os modos pelos quais estabelecem a presença de seus corpos por meio da negociação de suas performances em meio aos espaços. As suas trajetórias, revela modos distintos de se olhar sobre as questões das transgeneridades interioranas, mostrando que tais categorias não estão necessariamente presas dentro de uma mesma caixinha de significados. Por meio das negociações que realizam acerca de suas performances, como uso ou desuso do nome social, elas circulam entre os espaços geralmente negligenciados a esses corpos. Tais negociações não deslegitimam suas identidades, sendo então entendidas por elas como movimentos necessários e possíveis de serem realizados para ocupação e circulação de seus corpos nos espaços.
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This study aims to analyze how transvestites and trans women from an inland municipality in the state of Rio Grande do Norte negotiate their presence in the social spaces in which they circulate. This is a qualitative, ethnographic study carried out with nine transvestites and trans women from the state of Rio Grande do Norte. Firstly, I will present the city of Amorável from a sociodemographic perspective, summarizing general characteristics related to its geographical, social and political constitution. In the same way, I will try to show the place that the bodies of these subjects occupy and circulate in the municipality, understanding the category "place" sometimes as a determination of the geographical spaces themselves, sometimes as a circumscription of social and political spaces/roles. Next, I try to understand the strategies that confront the bodies of the subjects with whom I am dialoguing in this research, the barriers imposed on them and the difficulties they encounter in accessing spaces. Finally, I aim to discuss the tactics used by the interlocutors to get to and stay in certain places, in order to understand the ways in which they establish the presence of their bodies by negotiating their performances in these spaces. Their trajectories reveal different ways of looking at transgender issues in the countryside, showing that these categories are not necessarily trapped in the same box of meanings. Through the negotiations they make about their performances, such as the use or disuse of their social names, they circulate among the spaces that are generally neglected for these bodies. These negotiations do not delegitimize their identities, and are therefore understood by them as necessary and possible movements to occupy and circulate their bodies in spaces.
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PEDRO EDUARDO PEREIRA
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Práticas curativas do povo Potiguara: conhecimento e ciência através do poder das plantas.
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Orientador : CARLOS GUILHERME OCTAVIANO DO VALLE
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MEMBROS DA BANCA :
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RITA DE CASSIA MARIA NEVES
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CARLOS GUILHERME OCTAVIANO DO VALLE
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JOSE GLEBSON VIEIRA
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JULIE ANTOINETTE CAVIGNAC
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MERCIA REJANE RANGEL BATISTA
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Data: 18/12/2023
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Apresento as práticas de cura do corpo e da alma desenvolvidas pelos Potiguara da Paraíba, povo/etnia ao qual pertenço como indígena. Essas tradições são originárias de um povo que lutou bravamente sem sair de seus territórios tradicionais. Com o propósito de reconhecer o protagonismo dos indígenas Potiguara no contexto nacional e em nosso estado, pretendo aproximar os saberes científicos aos conhecimentos tradicionais de como curar nosso povo, mas curar também aqueles não indígenas que procuram nosso povo para determinado feito. Nossa etnia, possui medicina, sabedoria, filosofia e demais tipos de conhecimento que podem dialogar com as ciências e essa dissertação tem por finalidade permitir esses diálogos. As práticas culturais vivenciadas pelos Potiguara devem ser vistas pelo ponto de vista científico antropológico, pois está no cotidiano das aldeias, possuem evidências rigorosas, já que é possível tratar doenças que não são diagnosticadas por médicos, sendo a cura devida às ciências indígenas que fazem parte da nossa história.
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I present the healing practices to the body and soul, developed by the Potiguara of Paraíba, a people/ethnic group to which I belong as an indigenous person. These traditions are inherent to a people who fought courageously without departing from their traditional territories. As an indigenous people with a significant history in the conquest of Paraíba, our community deserves recognition as a protagonist on the national context, bridging scientific knowledge with traditional understandings of how to heal our people, but also healing non-indigenous individuals who seek our people for specific purposes. Our ethnicity possesses medicine, wisdom, philosophy, and other forms of knowledge that can engage in dialogue with the sciences, and this document aims to facilitate such dialogues. The cultural practices experienced by the Potiguara must be examined through scientific anthropological point of view since they are part of the daily life of the indigenous villages and exhibit rigorous evidence to treat illnesses that are not diagnosed by medical practitioners, since healing comes from indigenous sciences that are integral to our history.
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FRANCISCA RAQUEL DE OLIVEIRA TEMOTEO
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AS MULHERES E A OCUPAÇÃO CARLOS MARIGHELLA: MORADIA DIGNA E MOBILIZAÇÃO POLÍTICA
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Orientador : PAULO VICTOR LEITE LOPES
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MEMBROS DA BANCA :
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ALLYSON DARLAN MOREIRA DA SILVA
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ANGELA MERCEDES FACUNDO NAVIA
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LISABETE CORADINI
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PAULO VICTOR LEITE LOPES
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Data: 22/12/2023
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A presente pesquisa tem como objetivo compreender as formas de organização dos/as moradores/as da Ocupação Carlos Marighella (OCM) na cidade de Fortaleza/CE, levando em consideração os impactos que a pandemia de COVID-19 teve na organização do grupo, dado que esta teve início em 08 de agosto de 2020. Além desse aspecto mais amplo, procurarei evidenciar o protagonismo desempenhado pelas mulheres da ocupação, observado a partir da assunção delas como lideranças, seja à frente de muitos dos embates com a polícia e nas manifestações pelas ruas de Fortaleza, na fabricação de cartazes e reivindicações por moradia digna ou ainda no cotidiano das suas casas e da ocupa. A partir da incorporação e diálogo com o campo da Antropologia Visual, aponto como o ato de desenhar em/após o campo trazem reflexões sobre a exclusão e a violência estrutural que marca e marginaliza os corpos e territórios periféricos, não só no Estado do Ceará, mas em todo o território brasileiro. Afinal, ao falar de ocupações, é possível enxergar as várias formas de violência que seus/suas moradores/as passaram, conformadas por configurações específicas que envolvem capitalismo, a violência de Estado e preconceitos enraizados por toda sociedade.
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This research aims to understand the forms of organization of the residents of the Carlos Marighella Occupation (OCM) in the city of Fortaleza/CE, taking into account the impacts that the COVID-19 pandemic has had on the organization of the group, given that it began on August 8, 2020. In addition to this broader aspect, I will try to highlight the leading role played by the women of the occupation, observed from their assumption as leaders, whether at the forefront of many of the clashes with the police and in the demonstrations on the streets of Fortaleza, in the making of posters and demands for decent housing or even in the daily life of their homes and the occupation. From the incorporation and dialogue with the field of Visual Anthropology, I point out how the act of drawing in/after the field brings reflections on exclusion and structural violence that marks and marginalizes peripheral bodies and territories, not only in the state of Ceará, but throughout Brazil. After all, when talking about occupations, it is possible to see the various forms of violence that their residents have experienced, shaped by specific configurations involving capitalism, state violence and prejudices rooted throughout society.
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IVANILDO ANTONIO DE LIMA
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"FAZENDO A LUTA": TRAJETÓRIAS, RESISTÊNCIAS E LUTAS DE MULHERES LIDERANÇAS QUILOMBOLAS NO RIO GRANDE DO NORTE.
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Orientador : ELISETE SCHWADE
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MEMBROS DA BANCA :
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PAULO VICTOR LEITE LOPES
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ANGELA MERCEDES FACUNDO NAVIA
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ELISETE SCHWADE
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ROZELI MARIA PORTO
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MARTA DE OLIVEIRA ANTUNES
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MAIRA SAMARA DE LIMA FREIRE
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Data: 31/03/2023
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A visibilidade dada aos estudos sobre as comunidades quilombolas é recente, resultante dos processos de reconstrução identitária dos grupos,da luta por direitos e reconhecimento dessas populações pelo Estado Brasileiro via Constituição de 1988. No Rio Grande do Norte, o processo de emergência étnica tem início nos anos 2000, com o trabalho em conjunto do Ministério do Desenvolvimento Agrário (MDA), Instituto Nacional de Colonização e Reforma Agrária (INCRA) e a Universidade Federal do Rio Grande do Norte, na elaboração de Laudos Antropológicos, que identificaram inúmeros agrupamentos quilombolas lutando pela titulação e reconhecimento dos territórios. O momento caracteriza-se por questionamentos sobre a ausência de registros das populações quilombolas no Rio Grande do Norte, desde que historiadores, como Luís da Câmara Cascudo, afirmavam que o negro não teve grande influência na cultura e na formação do estado, influenciando negativamente a produção de estudos sobre a presença negra no RN. Levando em consideração a produção antropológica e percebendo que há uma carência de discussões sobre questões quilombolas, principalmente dialogando sobre aspectos gerais relacionados ao papel da mulher nesses territórios marcados por lutas e resistências, é objetivo desta tese dialogar com mulheres que atuam como lideranças quilombolas no Rio Grande do Norte e, a partir de suas trajetórias enquanto representantes locais, entender o papel central dessas lideranças nas reivindicações dos territórios aos quais pertencem. Assim, estebeleci um dialogo com cinco mulheres quilombolas de diferentes comunidades do Estado do Rio Grande do Norte (Capoeiras, Grossos, Gameleiras de Baixo, Boa Vista dos Negros e Moita Verde). Com o apoio de pesquisa bibliográfica, entrevistas e dados sobre as trajetórias de vida dessas interlocutoras, busco entender aspectos da vida cotidiana e as atividades militantes das mulheres pesquisadas.
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The visibility given to studies on quilombola communities is a recent construction, resulting from the processes of identity reconstruction of the groups, the struggle for rights and the recognition of these populations by the Brazilian State through the 1988 Constitution. In Rio Grande do Norte, the emergence process ethnic group begins in the 2000s with the joint work of the Ministry of Agrarian Development (MDA), the National Institute of Colonization and Agrarian Reform (INCRA) and the Federal University of Rio Grande do Norte State in the preparation of Anthropological Reports, allowing the emergence of numerous quilombola groups fighting for the titling and recognition of territories by these occupied groups. The moment is characterized by the flowering of a questioning about the lack of records of the quilombola populations in Rio Grande do Norte, as historians such as Luís da Câmara Cascudo, stated that the black people did not have a great influence on culture and on the formation of the state, influencing negatively the production of studies on the black presence in RN State. Taking into account the production in Anthropology, realizing a lack of theoretical discussions in dealing with quilombola issues, some researchers trained in the PGGAS started to deal with the subject, mainly, dialoguing about general aspects related to the theme, little being discussed the role of women in these territories marked by struggles and resistance. Realizing that there is a gap in Anthropology studies on the role of quilombola women within their territories, this thesis aims to dialogue with women who act as quilombola leaders in Rio Grande do Norte and from their trajectories as local representatives, seek to understand the central role of these leaders in the struggle for the territories to which they belong. Thus, I try to dialogue with five quilombola women from different communities in the State of Rio Grande do Norte (Capoeiras, Grossos, Gameleiras de Baixo, Boa Vista dos Negros and Moita Verde) and methodologically support myself in bibliographic research, interviews and the use of the trajectories of life of these interlocutors, seeking to understand the daily life of the women surveyed.
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ISABELA MARIA PEREIRA BARBOSA
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MÃE NEIDE OYÁ D'OXUM E A INFLUÊNCIA NO TURISMO GASTRONÔMICO E AFRO-RELIGIOSO NA SERRA DA BARRIGA – AL
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Orientador : JULIE ANTOINETTE CAVIGNAC
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MEMBROS DA BANCA :
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CARLOS GUILHERME OCTAVIANO DO VALLE
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JULIE ANTOINETTE CAVIGNAC
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RITA DE CASSIA MARIA NEVES
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FLAVIO RODRIGO FREIRE FERREIRA
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LARISSA YELENA CARVALHO FONTES
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MARC ADAM HERTZMAN
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Data: 20/04/2023
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A comida tem um papel fundamental para o turismo na Serra da Barriga (AL): as ações sociais e gastronômicas da Ialorixá Mãe Neide Oyá D’Oxum, através do restaurante Baobá, se tornaram meio de divulgação dos passeios ao Parque Memorial Quilombo dos Palmares. Criado em meados de 2012 quando as práticas de visitação se intensificaram na Serra da Barriga, as atividades do restaurante contribuíram para a exaltação do turismo afro em Alagoas. O projeto foi pensado a partir da propagação da comida afro- religiosa nos ambientes gastronômicos de Estado, desde instituições de ensino superior a eventos turísticos, como característica da alimentação proveniente da cultura afro- alagoana e participação da Ialorixá em espaços de poder evidenciando a identidade umbandista e a comida de santo. Será apresentado uma abordagem da construção do discurso étnico por meio da gastronomia difundida pelo restaurante e a presença da ialorixá Neide Oyá D’Oxum como elementos de divulgação e potencialização do turismo na Serra da Barriga – AL; além de uma abordagem da construção do discurso étnico em torno da figura de Zumbi dos Palmares e como esse discurso é responsável pela propaganda do lugar. Assim, irei verificar se a gastronomia do restaurante Baobá e as ações de Mãe Neide Oyá D’Oxum, propagandeados pelo turismo, agem como elemento potencializador de uma alimentação tradicionalmente alagoana.
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Food plays a fundamental role for tourism in Serra da Barriga (AL): the social and gastronomic actions of Ialorixá Mãe Neide Oyá D’Oxum, through the Baobá restaurant, became a means of publicizing the tours to the Quilombo dos Palmares Memorial Park. Created in mid-2012 when visitation practices intensified in Serra da Barriga, the restaurant's activities contributed to the exaltation of Afro tourism in Alagoas. The project was conceived based on the propagation of Afro-religious food in the gastronomic environments of the State, from higher education institutions to tourist events, as a characteristic of food from the Afro-Alagoan culture and participation of Ialorixá in spaces of power, evidencing the Umbandist identity. and holy food. An approach to the construction of ethnic discourse will be presented through the gastronomy spread by the restaurant and the presence of the ialorixá Neide Oyá D'Oxum as elements of dissemination and enhancement of tourism in Serra da Barriga - AL; in addition to an approach to the construction of the ethnic discourse around the figure of Zumbi dos Palmares and how this discourse is responsible for the advertisement of the place. Thus, I will verify if the gastronomy of the Baobá restaurant and the actions of Mãe Neide Oyá D'Oxu
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TAISA LEWITZKI
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ÁGUAS E MOVIMENTOS: mulheres indígenas, meio ambiente e organização política no contexto do Território Indígena Mendonça
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Orientador : JOSE GLEBSON VIEIRA
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MEMBROS DA BANCA :
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CARLOS GUILHERME OCTAVIANO DO VALLE
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CAROLINA DOS ANJOS DE BORBA
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JOSE GLEBSON VIEIRA
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JOSÉ ANTONIO CORTÉS VÁZQUEZ
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PEDRO CASTELO BRANCO SILVEIRA
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RITA DE CASSIA MARIA NEVES
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Data: 26/09/2023
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A tese versa sobre mulheres indígenas, meio ambiente e organização política, no contexto dos povos indígenas do Estado Rio Grande do Norte (RN), ao que corresponde a formas de percepção, relação, conflitos e demandas pela água, a partir do estudo etnográfico no Território Mendonça na paisagem do semiárido. A partir das narrativas, conhecimentos, práticas, vivências e experiências das mulheres indígenas, ao longo de movimentações entre fontes de águas, lugares, comunidades, territórios e espaços organizativos, o estudo apresenta as relações hidrossociais a partir da perspectiva do movimento cotidiano e do engajamento territorial. Desta forma, conceitos e categorias como água, escassez, terra, território, paisagem, paisagem hídrica, desigualdade hídrica e injustiça hídrica são instrumentais para apreender as relações movidas pela presença e ausência de águas. Ao longo do texto, se destaca as relações hidrossociais agenciadas pela água-terra, água-lugares, água-Estado e água-território, sendo a água-mulheres transversal e complementar, porque apresenta engajamentos territorializados e formas de resistência das mulheres que possibilitam a manutenção da vida no Território Indígena Mendonça.
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The thesis deals with indigenous women, the environment and political organization, in the context of the indigenous peoples in the State of Rio Grande do Norte (RN), which correspond to forms of perception, relationship, conflicts and demands for water, based on the ethnographic study in Mendonça Territory in the semi-arid landscape. From the narratives, knowledge, practices, backgrounds and experiences of indigenous women, throughout movements between water sources, places, communities, territories and organizational spaces, the study presents hydrosocial relationships from the perspective of daily movement and territorial engagement. This way, concepts and categories such as water, scarcity, land, territory, landscape, water landscape, water inequality and water injustice are instrumental in apprehending the relationships driven by the presence and absence of water. Throughout the text, the hydrosocial relations mediated by water-land, water-places, water-State and water-territory are highlighted, with water-women being transversal and complementary, because it presents territorialized engagements and forms of resistance of women that enable the maintenance of life in the Mendonça Indigenous Territory.
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