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Dissertações |
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NATÁLIA FIRMINO AMARANTE
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O CERTO PELO CERTO E O ERRADO SERÁ COBRADO: NARRATIVAS POLÍTICAS DO SINDICATO DO CRIME DO RN
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Orientador : JULIANA GONCALVES MELO
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MEMBROS DA BANCA :
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JULIANA GONCALVES MELO
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JULIE ANTOINETTE CAVIGNAC
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PAULO VICTOR LEITE LOPES
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ADALTON JOSÉ MARQUES
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Data: 25/02/2019
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Este trabalho tem como objetivo analisar a história e a influência da facção Sindicato do crime do RN dentro do cenário de disputa política e criminal que existe no Brasil atualmente. Pretendo, a partir da experiência etnográfica, construir uma narrativa que, dentro de certos limites, procura compreender os processos que constroem a “ética do crime”, os ciclos de vingança e as disputas pelo poder e o controle das unidades prisionais e das ruas da Grande Natal. À luz de autores que compõem o que hoje vêm sendo definido por Antropologia do Crime busco trabalhar categorias que permeiam as relações entre as facções criminosas, bem como a construção de práticas discursivas que sustentam ciclos de violência e acabam gerando uma “guerra” que atinge toda a sociedade. Dessa forma, desejo contribuir para a discussão que está sendo produzida acerca da atuação dos grupos de crime organizado no contexto local, especialmente no Nordeste. A questão central que almejo responder com essa pesquisa é: estaria o Sindicato do Crime do RN participando de uma possível “guerra” contra outras facções ou o que haveria, na realidade, seria a criação de uma guerra de minorias contra minorias produzidas por um Estado genocida? Para responder tal questão, priorizo a perspectiva de quem vivencia diretamente esse contexto: os integrantes da facção Sindicato do Crime do RN, para pensar se a “crise da segurança pública” que o Estado afirma existir hoje no Brasil não seria na verdade um “projeto político” que funciona através do castigo da miséria.
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This work aims to analyze the history and influence of the RN Crime Syndicate on the scenario of political and criminal dispute in Rio Grande do Norte. From ethnographic experience, I intend to construct a narrative that, within certain limits, seeks to understand the processes that construct the "ethics of crime", the cycles of revenge and the contest for power and control of prison units and the streets of state. Considering that there is insufficient literature on the work of the local faction, I intend, in principle, to outline the way in which the group is constituted and organized within the State. I prioritize the perspective of members of the collective, detainees, ex-detainees and their families. The central focus of this research is to understand how the formation of "organized crime" collectives is a consequence of a state project that operates from the drug wars, mass incarceration and the criminalization of poverty. In this context, I think how the consequences of this project end up escaping the very "control" of the State. In this way, the subjectivities that emerge with the collective prisoners, the experience in the jail, the fights between neighborhoods by territories appear and the political resistance of "criminals" against the state oppression. The theoretical basis that I have chosen to use, mostly, is of autobibliographic character and produced by people who have experienced the jail, since I have the pretension to value these voices as theoretical bases - although the references do not end only in them.
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RAPHAELLA PEREIRA DOS SANTOS CÂMARA
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“A POLÍCIA PRENDE E A JUSTIÇA SOLTA”? UM OLHAR SOBRE AS AUDIÊNCIAS DE CUSTÓDIA EM NATAL/RN
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Orientador : JULIANA GONCALVES MELO
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MEMBROS DA BANCA :
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JULIANA GONCALVES MELO
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JULIE ANTOINETTE CAVIGNAC
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PAULO VICTOR LEITE LOPES
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ADALTON JOSÉ MARQUES
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Data: 26/02/2019
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O estudo ora apresentado aborda a recente proposta de implantação da audiência de custódia no Estado do Rio Grande do Norte. Ao realizar um estudo etnográfico em Natal/RN, busco entender os procedimentos da audiência de custódia e como se dão as formas de acesso à justiça por parte dos flagranteados. A partir da ideia de interação social (Goffman, 2012), busco ainda entender os processos de controle e manipulação dos papéis sociais de diferentes atores (juízes, promotores, defensores, policiais e flagranteados) à medida em que interagem entre si e desempenham seus papeis. Antes, porém, revelo os procedimentos da audiência de custódia em termos formais e sociais, buscando identificar os perfis dos presos em flagrante. À luz do conceito de sujeição criminal (Misse, 1999), trato ainda de episódios de violência policial e institucional que me foram relatados e mostro como tais práticas apenas fortalecem uma perspectiva punitivista, que reitera uma visão estereotipada na qual “direitos humanos” são vistos como parciais e atrelados, unicamente, à noção de defesa de criminosos e não de direitos elementares. Ao final, concluo que, se na norma, a prisão deveria funcionar como medida excepcional (e as audiências de custódia foram criadas para isso também), na prática, as medidas adotadas continuam sendo a do encarceramento em massa. Ou seja, apesar da formulação de novas diretrizes para diminuir as taxas de aprisionamento, seguimos no mesmo compasso. Refletir sobre esses dados, por fim, é importante para que as audiências de custódia, por exemplo, possam ser eficazes naquilo que se propõem, isto é: acelerar o andamento processual; proporcionar o aceso à justiça de forma mais equânime; contribuir para evitar as taxas de prisão provisória (que são altíssimas no país); coibir práticas de tortura e visar a proteção dos direitos humanos e sua real efetivação.
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The present study consists of a field research for dissertation of the master's degree in Social Anthropology of the Federal University of Rio Grande do Norte. The same has been developed with the objective of addressing the recent proposal to establish a custody hearing in our State - Rio Grande do Norte. I seek to understand the procedures of the hearing, the representation of the actors involved and to understand how access to justice is granted by flagrant (or flagrante) prisoners. From this perspective, I try to analyze the profiles of prisoners in this context, which, in my view, is of criminal selectivity and criminal subjection. In addition, I intend to analyze a little of what I perceived as police and institutional violence, which is increasingly present in judicial practices, strengthening punitive practices, reiterating hierarchies and fomenting cycles of inequality, power and revenge. The methodology is based on an ethnographic research, in which I performed observation, bibliographic analysis, qualitative, quantitative data, and informal conversations, open and semi-structured interviews. In this study, it is fundamental that the fundamental rights and guarantees of those most vulnerable to this criminal justice system, especially prisoners and their families, be seen and respected in the paths that seek justice and recognition as "being people", dignified citizens of their rights. In that sense, prison should function as an exceptional measure and not be the rule. Nevertheless, despite the formulation of new guidelines in this sense (and custody hearings are exemplary in this sense), the relationship between justice and punishment is still very strong and is present in this context. It is necessary, therefore, to have an adequate prison system as a whole so that the custody hearing is effective in what it proposes: that is, to investigate cases of torture allegations; to increase the access of vulnerable people to the criminal justice system, and to transform the prison sentence into something exceptional, not the ultimate rule.
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JOSYANNE GOMES ALENCAR
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ACORDOS E COLISÕES: FAMÍLIA, SEXUALIDADE E LESBIANIDADE
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Orientador : ROZELI MARIA PORTO
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MEMBROS DA BANCA :
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JOSE GLEBSON VIEIRA
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ELISETE SCHWADE
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PAULO VICTOR LEITE LOPES
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ROZELI MARIA PORTO
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NÁDIA ELISA MEINERZ
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Data: 15/03/2019
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A presente dissertação versa sobre as experiências e situações vivenciadas por mulheres que se autodenominam como lésbicas, no estado do Rio Grande do Norte. Tem por objetivo compreender como a (homo) sexualidade feminina, passa por um jogo entre ocultar e revelar suas identidades lésbicas de acordo com a dinâmica que estão envolvidas. Desse modo, suas biografias são construídas e organizadas em confluência com os espaços de (homo) sociabilidades, pelos quais essas mulheres transitam cotidianamente. Para esta pesquisa, foram analisadas as histórias de vida de cinco colaboradoras, através da técnica de pesquisa bola de neve, durante o ano de 2017 e 2018. Demonstro de que modo são tecidas e gerenciadas, as negociações empreendidas por estas mulheres no âmbito do trabalho, da família, dos estudos, dos movimentos sociais através da manutenção de suas agências e intencionalidades (ORTNER, 2007). No campo etnográfico, o que se observa é o modo como mulheres que se identificam com uma sexualidade dissidente conferem manutenção as suas relações familiares. O conceito de aceitação (OLIVEIRA, 2013) foi amplamente explorado para tentar analisar e entender um estilo de vida diferente daquele adotado por outros membros do núcleo familiar. Importante também foi compreender os processos de coming out, como situações cotidianas e não eventos programados para acontecer. A literatura Sociológica sobre segredo nos ajudou a compreender os silêncios e tensões que perpassam a lesbianidade das mulheres dessa pesquisa. Diferente do que se possa imaginar esse segredo nem sempre figurou como um pânico moral, mas antes susceptível de agenciamento e novas interpretações.
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This dissertation deals with the experiences and situations experienced by women who call themselves lesbians in the state of Rio Grande do Norte. It aims to understand how the female (homo)sexuality goes through a game between hiding and revealing their lesbian identities according to the dynamics that are involved. In this way, their biographies are constructed and organized in confluence with the spaces of (homo)sociabilities, by which these women transit daily. For this research, the life histories of the five collaborators were analyzed through the technique of snowball research during 2017 and 2018. I demonstrate how the negotiations undertaken by these women in the work area are woven and managed , family, studies, social movements through the maintenance of their agencies and intentionalities (ORTNER, 2007). In the ethnographic field, what is observed is the way in which women who identify with a dissident sexuality maintain their family relations. The concept of acceptance (OLIVEIRA, 2013) has been extensively explored to try to analyze and understand a lifestyle different from that adopted by other members of the family nucleus. It was also important to understand the processes of coming out, as everyday situations and not events scheduled to happen. The sociological literature on secrecy has helped us understand the silences and tensions that permeate the lesbian lives of women in this research. Different from what can be imagined this secret did not always appear as a moral panic, but rather susceptible of agency and new interpretations.
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LORRAN LIMA DE ALMEIDA
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OS SENTIDOS DA MAGIA: PRÁTICAS RITUAIS, SACERDOTES E CLIENTES NOS TERREIROS DE MACAPÁ/AP.
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Orientador : LUIZ CARVALHO DE ASSUNCAO
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MEMBROS DA BANCA :
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LUIZ CARVALHO DE ASSUNCAO
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ELIANE TANIA MARTINS DE FREITAS
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MARIA LUCIA BASTOS ALVES
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IRENE DE ARAUJO VAN DEN BERG
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Data: 31/05/2019
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A presente dissertação se articula a partir de três dimensões: a história das religiões afro-brasileiras no Amapá, a concepção sobre “magia” a partir dos rituais oferecidos enquanto serviços religiosos, e a relação entre clientes e o terreiro, assim como a transição desses para família de santo. A pesquisa etnográfica foi desenvolvida em terreiros da capital do estado do Amapá, Macapá. No entanto, o caráter etnográfico permeia dados que vão além do recorte dos terreiros; apresentando também a trajetória religiosa dos sacerdotes a partir de suas memórias. Este estudo tem como objetivo investigar os sentidos acionados e produzidos por clientes, sacerdotes e pessoas ligadas às religiões afro-brasileiras, a fim de observar como são percebidas e como se caracterizam as práticas rituais enquanto “magia”, a partir da observação dos trabalhos atrelados à busca de soluções de problemas como: relacionamento, finanças, saúde; desdobra-se também em analisar a relação entre clientes e a religião, assim como, a migração de clientes para filhos de santo. A pesquisa busca compreender como sacerdotes e clientes interseccionam o entendimento sobre as práticas rituais das religiões afro-brasileiras ligadas à categoria magia, atribuindo a eficácia e eficiência dos ritos direcionados para os diversos fins da vida daqueles que recorrem a ela através da religião.
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The present dissertation is structured around three dimensions: the history of Afro-Brazilian religions in Amapá, the perception of "magic" from the rituals offered as religious services, and the relationship between clients and priests. The ethnographic research was carried out in terreiros of the capital of the state of Amapá, Macapá. However, the ethnographic character permeates data that goes beyond the cut of the terreiros. Also presenting the life history of the priests from their memories and oralities. This study aims to investigate the senses triggered and produced by Afro-religious priests perceiving how the ritual practices perceived as "magic" are characterized by observing the works offered as services linked to the search for solutions to problems such as: relationship, finances, Cheers; also unfolds in analyzing the relation between clients and the religion, as well as, the migration of clients to children of santo. The research will make it possible to understand how priests and clients intersect the understanding of the ritual practices of Afro-Brazilian religions linked to the magic category, attributing the effectiveness and efficiency of the rites directed to the different ends of life of those who use it through religion.
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WENDELL MARCEL ALVES DA COSTA
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CINEMA, IMAGINAÇÃO E ESPAÇOS MEMORIAIS: TRAJETÓRIA ANTROPOLÓGICA DO IMAGINÁRIO NO CINEMA PERNAMBUCANO DE KLEBER MENDONÇA FILHO
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Orientador : LISABETE CORADINI
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MEMBROS DA BANCA :
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ELIANE TANIA MARTINS DE FREITAS
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JOSE GLEBSON VIEIRA
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LISABETE CORADINI
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MARCOS ALEXANDRE DE MELO SANTIAGO ARRAES
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MICHELLE FERRET BADIALI
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Data: 27/06/2019
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Esta dissertação de mestrado tem por objetivo apresentar o cinema de ficção como acervo antropológico imaginário. Nosso objeto é o cinema pernambucano do diretor Kleber Mendonça Filho e seus filmes Aquarius (2016) e O Som ao Redor (2012). Baseando-se nas discussões propostas por Gilbert Durand e Gaston Bachelard sobre imaginação simbólica, espaços poéticos e temporalidades, propomos investigar como o cinema funciona como um produto de representação e construção da realidade social, que fabrica códigos, símbolos, signos alegóricos, mitos e narrativas. Desse modo, tanto a representação quanto a construção da realidade social produzem o imaginário na sociedade. Discutimos a cidade simbólica como o lugar das representações, de criação de imaginações e de narrativas sociais de predominância espaço-temporal. Nesse entendimento, abarcamos uma perspectiva multidisciplinar de envergadura socio-antropológica afim de interpretar e analisar como os filmes contemporâneos que tratam a cidade do Recife como um lugar de intensas transformações relacionados ao espaço urbano desenvolvem discursos dos espaços poéticos memoriais cotidianos da cidade simbólica e da casa. Nesse sentido, a dissertação tem como base uma pesquisa teórica para empreender o cinema como possibilidade de investigação antropológica.
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This dissertation aims to present fiction cinema as an imaginary anthropological collection. Our object is the pernambuco cinema of director Kleber Mendonça Filho and his films Aquarius (2016) and O Som ao Redor (2012). Based on the discussions proposed by Gilbert Durand and Gaston Bachelard on symbolic imagination, poetic spaces and temporalities, we propose to investigate how cinema functions as a product of representation and construction of social reality, which produces codes, symbols, allegorical signs, myths and narratives. In this way, both the representation and the construction of social reality produce the imaginary in society. We discuss the symbolic city as the place of representations, the creation of imaginations and social narratives of spatial-temporal predominance. In this understanding, we cover a multidisciplinary perspective of socio-anthropological scope in order to interpret and analyze how the contemporary films that treat the city of Recife as a place of intense transformations related to the urban space develop speeches of the poetic spaces memorials everyday of the symbolic city and the house. In this sense, the dissertation is based on a theoretical research to undertake the cinema as an anthropological research possibility.
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AMANDA RAQUEL DA SILVA
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A cor das relações: Corpo, idade e afetividade na experiência de mulheres negras em um bairro de Natal/RN
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Orientador : ANGELA MERCEDES FACUNDO NAVIA
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MEMBROS DA BANCA :
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ANGELA MERCEDES FACUNDO NAVIA
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ELISETE SCHWADE
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PAULO VICTOR LEITE LOPES
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VERA REGINA RODRIGUES DA SILVA
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Data: 13/08/2019
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Essa dissertação é o resultado de uma pesquisa etnográfica sobre experiências afetivas de mulheres negras brasileiras, mais precisamente habitantes na cidade de Natal/RN. A partir de diálogos, conversas, acompanhamentos e diversos exercícios de escuta com seis interlocutoras, o trabalho explora a forma em que a expressão dos afetos e a construção de vínculos com outros significantes estão relacionados com a dimensão racial. As interlocutoras da pesquisa são mulheres negras residentes num bairro considerado periférico na cidade e estão na faixa etária dos cinquenta aos setenta e cinco anos e idade. A dissertação pretende contribuir com a reflexão sobre um assunto que não tem sido aprofundado nos estudos que tomam como cerne o tema da raça no Brasil; a saber: A afetividade. Assim, a dimensão afetiva atravessa o texto e as reflexões aqui propostas sobre corpo, saúde, beleza, amor, velhice. Simultaneamente a pesquisa visa contribuir com a reflexão sobre as complexidades das relações raciais no Brasil contemporâneo. A maioria de estudos sobre a raça no Brasil reconhece os efeitos contemporâneos do sistema colonial sobre a vida da população negra em matéria socioeconômica e política. Esse texto se inscreve na linha dos trabalhos –menos abundantes– que consideram que à população negra também foi-lhe negada a liberdade da expressão de suas emoções, de sua subjetividade afetiva e da oportunidade de constituir e manter laços e família. Ou seja, reconhece que a dimensão afetiva também carrega as marcas da história de dominação e subalternização das pessoas negras no país. Assim, as páginas a seguir buscam entender em que medida algumas experiências das interlocutoras, informadas pela raça, pelo gênero, pela classe, pela sexualidade e pela geração se interseccionam e impactam na construção de vínculos afetivos.
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This dissertation is the result of an ethnographic research on affective experiences ofBrazilian black women, more precisely inhabitants in the city of Natal / RN. From the dialogues, conversations, accompaniments and several listening exercises with sixinterlocutors, the work explores how the expression of affections and the construction ofbonds with other signifiers are related to the racial dimension. The interlocutors are black women living in a neighborhood considered peripheral in the city and are in theage group of fifty to seventy five years of age. The dissertation intends to contributewith the reflection on a subject which has not been deepened in the studies that take like core the subject of the race in Brazil; namely: Affectivity. Thus, the affective dimensioncrosses the text and the reflections proposed here about body, health, beauty, love, oldage. At the same time the research aims to contribute to the reflection on thecomplexities of race relations in contemporary Brazil. Most studies on race in Brazilrecognize the contemporary effects of the colonial system on the life of the blackpopulation in socioeconomic and political matters. This text subscribes in the line ofworks - less abundant - that the black population was also denied the freedom to expresstheir emotions, their affective subjectivity and the opportunity to establish and maintainties and family. That is, it recognizes that the affective dimension also carries the marksof the history of domination and subalternization of the black people in the country.Thus, the following pages seek to understand to what extent some experiences of theinterlocutors, informed by race, gender, class, sexuality and generation intersect andimpact on the construction of affective bonds.
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RUDÁ SILVA DE PINHO
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“É ASSOBIO DE MATINTA”, É PRESSÁGIO DE VISAGEM: NOTAS SOBRE MEMÓRIAS E MITOS EM UM ESTUDO ETNOGRÁFICO NO BAIRRO DO GUAMÁ – BELÉM/PA
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Orientador : FRANCISCA DE SOUZA MILLER
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MEMBROS DA BANCA :
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FLAVIO BEZERRA BARROS
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FRANCISCA DE SOUZA MILLER
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JULIANA GONCALVES MELO
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LISABETE CORADINI
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Data: 19/08/2019
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Esta pesquisa tem como objetivo a análise do imaginário diante do sobrenatural, principalmente com o mito da Matinta Perera, a partir de crenças e memórias de moradores do bairro do Guamá, em Belém do Pará, utilizando um exame das percepções desses moradores sobre o espaço em que vivem e viveram, a partir de suas memórias e experiências. Para tanto torna-se importante percorrer os processos de urbanização e estrutura nesse bairro, para melhor entendimento do espaço paisagístico e suas transformações. Torna-se necessário também, a argumentação sobre processos migratórios do interior do estado do Pará e de outros estados, para a cidade de Belém, a fim de inserir à discussão um debate sobre a interface entre o rural e o urbano no contexto amazônico, construindo uma análise da ideia de espaços ressignificados; e a articulação dos elementos da fauna e flora local nos mitos sobrenaturais, para o debate relacional entre paisagem, memória, sujeitos e espaço. Para isso, utilizo-me do método etnográfico, com visitas às duas associações de moradores do bairro do Guamá, AMI (Associação da Melhor Idade dos Moradores do Guamá) e ECNB (Espaço Cultural Nossa Biblioteca). Para as conversas com os participantes dessas associações, optei pela realização de entrevistas abertas e semi-abertas. A pesquisa em campo foi realizada durante os meses de janeiro e fevereiro de 2018, com retorno em outubro do mesmo ano. Como principal consideração a partir do fim desta pesquisa, existe a compreensão de que as lendas presentes no imaginário popular de parte da população foi, em grande medida, influenciada e influenciadora da formação dos espaços experienciados por essa população. Este mesmo imaginário transformou-se ao longo dos anos por meio de novas informações e experiências, bem como de novos conhecimentos e desenvolvimentos de crenças religiosas e que a mesma cidade que outrora foi palco para aparições de seres encantados e visagens no espaço público, muito por causa de sua intensa urbanização, deixa de apresentar tais personagens que parecem “voltar” aos seus pontos de origem: pequenos municípios do interior do estado.
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This research aims to analyze the imaginary in the face of the supernatural, mainly with the Matinta Perera myth, based on beliefs and memories of residents of the Guamá neighborhood, in Belém do Pará, using an examination of the inhabitants' perceptions about space in who live and lived, from their memories and experiences. Therefore, it is important to go through the processes of urbanization and structure in this neighborhood, in order to better understand the landscape and its transformations. It is also necessary the argument about migratory processes from the hinterlands of Pará state Pará and other states to the city of Belém in order to insert a discussion on the interface between rural and urban in the Amazonian context, constructing an analysis of the redefined spaces idea; and the articulation of the elements of local fauna and flora in the supernatural myths, for the relational debate between landscape, memory, subjects and space. For this, I use the ethnographic method, with visits to two associations of Guamá neighborhood residents, AMI (Association of the Best Age of Guamá Residents) and ECNB (Cultural Spacre Our Library). For the conversations with the participants of these associations, I opted for open and semi-open interviews.
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ALLYNE DAYSE MACEDO DE MOURA
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"AQUI TEM SANGUE E SUOR DE ÍNDIO”: RESISTÊNCIA, ETNICIDADE E LUTA POLÍTICA DOS TAPUIAS DA LAGOA DO TAPARÁ - RN.
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Orientador : RITA DE CASSIA MARIA NEVES
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MEMBROS DA BANCA :
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RITA DE CASSIA MARIA NEVES
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CARLOS GUILHERME OCTAVIANO DO VALLE
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JOSE GLEBSON VIEIRA
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KELLY EMANUELLY DE OLIVEIRA
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Data: 09/09/2019
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O presente trabalho trata da questão indígena a partir de uma discussão que envolve etnicidade e luta por direitos. A partir da experiência dos índios Tapuias da Lagoa do Tapará, proponho investigar a resistência indígena nesta comunidade, analisando sua história, memória, relações sociais e organização sócio-política articulada com suas pautas de reinvindicações. Minha intenção é entender como vem se dando o processo de organização política dos Tapuias da Lagoa do Tapará e suas possíveis conexões com a etnicidade do grupo. Para isso, busquei observar as relações entre seus membros e destes com outros grupos indígenas e não indígenas - seja através de parcerias, seja em contexto conflituoso, bem como os elementos acionados para demarcar suas diferenças. A pesquisa antropológica realizada possibilitou compreender como os Tapuias da Lagoa do Tapará (re)constroem sua organização sociopolítica, reelaboram sua cultura, resignificam seus valores e fortalecem suas estratégias de mobilizações no atual contexto de luta por direitos.
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The present study addresses the Indian issue by means of a discussion involving ethnicity and political struggle. Through the experience of the Tapuia Indians from Lagoa do Tapará, Rio Grande do Norte, I intend to investigate the Indian resistance in this community, analyzing their history, memory, social relationships and socio-political structure articulated with their political claims. My intention is to understand how the political organization process of the Tapuia has been happening and its possible connection with the group’s ethnicity. In order to achieve said intention, I sought to oversee the relations of the members between both themselves and other Indian and non-Indian groups - be it through partnerships or conflicts as well as the elements used to delimit their differences. The anthropological research made it possible to understand how the Lagoa do Tapará’s Tapuaias (re)build their socio-political organization, rework their culture, give new meaning to their values and fortify their mobilization strategies in the present context of the struggle for civil rights.
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THÁGILA MARIA DOS SANTOS DE OLIVEIRA
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"Pegando o Beco": comensalidade e sociabilidade boêmia na Cidade Alta (Natal/RN)
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Orientador : JULIE ANTOINETTE CAVIGNAC
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MEMBROS DA BANCA :
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JULIE ANTOINETTE CAVIGNAC
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JOSE GLEBSON VIEIRA
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PAULO VICTOR LEITE LOPES
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JEAN PIERRE POULAIN
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Data: 16/09/2019
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A Cidade Alta é um espaço degradado onde são localizados os bares tradicionais do centro de Natal (RN) que oferecem pratos da culinária local e são também redutos dos intelectuais de esquerda. Há pelo menos dez anos, observa-se uma revitalização do centro da cidade, com o surgimento de espaços festivos e a valorização de uma música popular associada à boemia, o samba. Além dos aspectos festivos, iremos nos interessar ao estatuto da comida e as suas formas de consumo, partindo da ideia que fazem parte da boemia junto com a música e a bebida. Esta pesquisa objetiva descrever o estilo de vida, as formas de comensalidade e de sociabilidade em três bares das adjacências do Beco da Lama. Para a coleta de dados, utiliza-se o método etnográfico: entrevistas semiestruturadas com os cozinheiros e os garçons, conversas informais com os frequentadores dos bares e a observação direta. Assim, os bares aparecem como os principais responsáveis da resistência ao processo degastronomização das cozinhas locais, pois preservam os aspectos de uma “culinária de raiz” e de antigas práticas urbanas em Natal que tem se perdido com o crescimento de um turismo gastronômico predatório. As formas de comensalidade observadas nos bares associadas à boemia apresentam uma resistência à uma cultura de massa e às mudanças recentes do cenário urbano.
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The Cidade Alta is a degraded space where the traditional bars of Natal’s downtown (RN) are located. These bars offer dishes of local cuisine and are also strongholds of leftist intellectuals. For at least ten years, there has been a revitalization of the Cidade Alta, with the emergence of festive spaces and the appreciation of popular music associated with bohemia, samba. In addition to the festive aspects, we will be interested in the status of food and its forms of consumption, starting from the idea that they are part of bohemia along with music and drink. This research aims to describe the lifestyle, the forms of commensality and sociability in three bars in the adjacency of Beco da Lama. For data collection, the ethnographic method is used: semi-structured interviews with cooks and waiters, informal conversations with consumers and direct observation. Thus, the bars appear as the main responsibility for the resistance to the gastronomization process of the local kitchens, as they preserve the aspects of “root cooking” and old urban practices in Natal that has been lost with the growth of a predatory gastronomic tourism. The forms of commensality observed in bars associated with bohemia are resistant to mass culture and recent changes in the urban scene.
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CRISTINA DIÓGENES SOUZA BEZERRA
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A minha dor não é a dor dela: investigações etnográficas sobre a vivência de mulheres com artrite reumatóide
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Orientador : CARLOS GUILHERME OCTAVIANO DO VALLE
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MEMBROS DA BANCA :
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CARLOS GUILHERME OCTAVIANO DO VALLE
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ANGELA MERCEDES FACUNDO NAVIA
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RITA DE CASSIA MARIA NEVES
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SORAIA FLEISCHER
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Data: 30/09/2019
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A artrite reumatóide (AR) é considerada uma doença inflamatória, auto-imune, degenerativa, multifatorial, que afeta quatro vezes mais mulheres do que homens, e se manifesta principalmente através de dores intensas nas articulações, inchaço e pela dificuldade em movimentar-se devido às limitações corporais causadas. Posto isto, esta pesquisa busca investigar experiências de vida de mulheres com artrite reumatóide, a fim de compreender através da trajetória de vida e do itinerário terapêutico, as experiências da doença, a depender do contexto social vivenciado e demais fatores implicados, como eventos críticos (DAS, 1995) - que podem impulsionar rupturas biográficas (BURY, 1982), ou mudanças nos projetos de vida (VELHO, 2003) - e nisso buscar perceber as distintas práticas terapêuticas desenvolvidas visando processos de cura e “remissão”. Para tanto, realizei a pesquisa a partir do ambulatório de Reumatologia do Hospital Universitário Onofre Lopes, local que atende à demanda do estado do Rio Grande do Norte, e também, por outra perspectiva, fiz pesquisa através das redes sociais, através da metodologia bola de neve, também conhecida como snow ball e da pesquisa de ambientes de rede virtual, especificamente grupos no Facebook e Instagram de pessoas com AR. Visando investigar questões acerca da interseccionalidade enquanto perspectiva analítica (PUAR, 2013), pretende-se compreender a realidade social na qual a experiëncia da doença é vivenciada, refletindo desde a descoberta da doença, os processos terapêuticos até o acesso aos benefícios e direitos sociais através da sete principais interlocutoras da pesquisa: Jasmim, Tulipa, Girassol, Margarida, Aroeira, Gloriosa e Orquídea. Para através das narrativas compreender pormenores da experiência da doença, por meio do processos diagnósticos, dos itinerários percorridos, e pelas histórias de vida atravessadas pelos marcadores sociais da diferença, salientes de maneira particular em cada pessoa.
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Rheumatoid arthritis (RA) is an autoimmune, degenerative, multifactorial disease that affects four times more women than men, and manifests mainly through severe joint pain, swelling, and caused difficulty moving due to body limitations. Thus, this research seeks to investigate the life experiences of women with rheumatoid arthritis, in order to understand through the life trajectory and therapeutic itinerary, the experiences of the disease, depending on the lived social context and other implicated factors, such as critical events (DAS, 1995) - which can drive biographical disruptions (BURY, 1982), or changes in life projects (VELHO, 2003) - and in this attempt to perceive the different therapeutic practices developed aiming at healing and “remission” processes.. Therefore, I consider that social relations influence the understanding of the disease, but also the care practices of the research interlocutors. Thereunto, I conducted the research from the Rheumatology Outpatient Clinic of the Onofre Lopes University Hospital, a place that receives the demand of the state of Rio Grande do Norte, and also, from another perspective, did research through social networks, through the snowball methodology and virtual network environment research, specifically Facebook and Instagram groups of people with RA. In order to investigate questions about intersectionality as an analytical perspective (PUAR, 2013), we intend to understand the social reality in which the experience of the disease is lived, reflecting from the discovery of the disease, the therapeutic processes to the access to social benefits and rights through the seven key research interlocutors:Jasmim, Tulipa, Girassol, Margarida, Aroeira, Gloriosa e Orquídea. Through the narratives to understand details of the illness experience, through the diagnostic processes, the itineraries therapeutics, and the trajectories of life crossed by the social markers of difference, particularly salient in each person.
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ANA CLAUDIA DE CARVALHO BRITO
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O QUE É “SER POLÍCIA”?
Tensões, continuidades e rupturas na Polícia Civil
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Orientador : JULIANA GONCALVES MELO
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MEMBROS DA BANCA :
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ELIANE TANIA MARTINS DE FREITAS
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JULIANA GONCALVES MELO
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MARCUS ANDRE CARDOSO
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RITA DE CASSIA MARIA NEVES
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RODRIGO FIGUEIREDO SUASSUNA
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ROZELI MARIA PORTO
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Data: 25/11/2019
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A presente dissertação propõe tentar identificar e compreender, através da observação participante e do mapeamento de discursos e de entrevistas, indícios de continuidades e rupturas nas práticas e valores da Polícia Civil, especificamente do RN. O trabalho está estruturado em três capítulos. Inicialmente apresenta um panorama histórico sobre o processo de formação das corporações policiais no século XIX, criadas para garantir a “segurança pública” no Brasil. Posteriormente, ao tratar dos paradigmas que constroem a identidade policial, trata do inquérito policial, que é considerado o “coração da atividade da Polícia Civil” e uma atividade central para sua estruturação. Em um terceiro momento, ao focar nos dados de campo, identifico que a Polícia Civil é uma corporação fundada em paradigmas de séculos passados, mas que começa a delinear novas formas de atuação e representação de si, o que gera um constante processo de questionamento acerca “do que é ser polícia?”. Diante desse cenário, marcado pela tensão e por relações de continuidade e descontinuidade, concluímos que existem condições para a desnaturalização de pressupostos antigos, o que provoca reflexos nos modos de ser e estar na corporação na contemporaneidade.
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This dissertation proposes to try to identify and understand, through participant observation and the mapping of speeches and interviews, indications of continuities and ruptures in the practices and values of the Civil Police, specifically of the RN. The work is structured in three chapters. Initially, it presents a historical overview of the process of formation of police corporations in the nineteenth century, created to guarantee “public safety” in Brazil. Later, in dealing with the paradigms that build police identity, it deals with the police inquiry, which is considered the “heart of the Civil Police activity” and a central activity for its structuring. In a third moment, by focusing on the field data, I identify that the Civil Police is a corporation founded on paradigms of past centuries, but that begins to delineate new ways of acting and representing itself, which generates a constant process of questioning about "What is being a police officer?" Given this scenario, marked by tension and relations of continuity and discontinuity, we conclude that there are conditions for the denaturalization of old assumptions, which causes reflections on the ways of being and being in the corporation in contemporary times.
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FERNANDO JOAQUIM DA SILVA JUNIOR
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Narrativas, memórias e práticas sociopolítica: uma etnografia da mobilização social e da resposta coletiva à epidemia do HIV/AiDS no Rio Grande do Norte
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Orientador : CARLOS GUILHERME OCTAVIANO DO VALLE
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MEMBROS DA BANCA :
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CARLOS GUILHERME OCTAVIANO DO VALLE
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MÓNICA LOURDES FRANCH GUTIÉRREZ
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RITA DE CASSIA MARIA NEVES
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ROZELI MARIA PORTO
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Data: 19/12/2019
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Este texto apresenta uma pesquisa de mestrado que oferece uma análise etnográfica da mobilização sociopolítica de resposta ao HIV e AIDS no contexto urbano de Natal e Mossoró, as duas maiores cidade do Rio Grande do Norte. A dissertação objetivou compreender as narrativas, práticas, e sentidos de resposta à epidemia entre ativistas, grupos de pacientes, gestores e profissionais de saúde diante de desigualdades e desafios na adesão à Terapia Antirretroviral (TARV) e de prevenção ao HIV. Busquei atentar como os projetos coletivos e individuais dos meus interlcutores eram elaborados e as suas razões internas ao ponto de enfrentarem a fofoca, cooperarem ou divergirem com gestores e demais participantes da mobilização, além de dedicarem tempo, investimento econômico, esforço físico e emocional. Na pesquisa etnográfica, realizei observação participante em diferentes ambientes, como: cerimônias, audiências e manifestações públicas, festejos, hospitais e serviços de atendimento especializado, dando ênfase aos usos dos espaços pelos interlocutores. Simultaneamente, foram produzidas entrevistas em profundidade com ativistas, profissionais de saúde, pacientes e gestores públicos, além de análise da impressa local e uso de fotografias para ampliar as percepções sobre o campo pesquisado. Dessa forma, apresento um panorama da mobilização sociopolítica HIV e AIDS, sem deixar de perceber as particularidades desses diferentes coletivos e atores sociais. Pude constatar um mundo social fortemente disputado, cheio de projetos coletivos e individuais no enfrentamento da epidemia e atravessado por múltiplas desigualdades sociais que afetam decisivamente a vida de milhares de pessoas dessa região vivendo e convivendo com HIV. Percebi também a comunicação, a narrativa, a memória e o testemunho do trauma como poderosos instrumentos de ação politica. Portanto, esta pesquisa busca contribuir para a discussão antropológica sobre a HIV e AIDS no contexto do Rio Grande do Norte, num momento crítico para o enfrentamento da epidemia no Estado, afetada pelo crescimento exponencial de pessoas diagnosticadas com HIV e de pessoas morrendo em decorrência da AIDS. Um presente que insiste em fazer aproximações com um capítulo doloroso do
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The research in progress presents an ethnographic study with people living with HIV in Rio Grande do Norte, based on the individual and collective actions of these people by therapeutic policies that are more embracing, constant and modelable to different social contexts. It was accomplished A review of the literature on the subject, historical research of the North Tribune Journal (1979 to 1987), analysis of epidemiological bulletins and other digital news networks, as well as observations in public assembly, parades and brief experiences of mobilization in social digital networks. It is known that with the growing implementation of biomedical prevention and care technologies: Treatment as Prevention (TcP), Pre-exposure Prophylaxis (PrEP) and Post-exposure (PEP), there is also a centralization of antiretroviral therapy (ART) of other strategies such as male circumcision and the traditional use of condoms. On the other hand, denunciations made on news portals and on issues raised by the interlocutors show a growing instability in the state's treatment network in terms of therapeutic policies for AIDS response and drug stock management. It is important to understand that the temporary (or permanent) suspension of ART treatment, according to interlocutors and the consulted literature, can pose great risks for people living with HIV. Issues such as the biomedicalization of health, structural violence, care logic in neoliberal dynamics, biossocial rights projects and the promotion of citizenship through treatment are at stake. In this sense, this work seeks to understand the dissonances, noises and disputes inscribed in the narratives promoted by the interlocutors to the epidemic response in Rio Grande do Norte.
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JOSE DUARTE BARBOSA JUNIOR
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TRAJETÓRIAS, GRAFIAS E ARTE DE RUA NA CIDADE DO NATAL/RN - BRASIL
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Orientador : LISABETE CORADINI
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MEMBROS DA BANCA :
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ANGELA MERCEDES FACUNDO NAVIA
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GLÓRIA MARIA DOS SANTOS DIÓGENES
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LISABETE CORADINI
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LUIZ CARVALHO DE ASSUNCAO
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PAULO VICTOR LEITE LOPES
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ROSELENE CÁSSIA DE ALENCAR SILVA
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Data: 31/05/2019
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Este trabalho analisa a produção das imagens na cidade do Natal/RN – Brasil através do trabalho de artistas locais em seus protagonismos na arte de rua, graffiti e pixo, estendendo a reflexão também para além das fronteiras nacionais. A realização dessa etnografia foi baseada em procedimentos metodológicos como a caminhada em regiões centrais da cidade, no registro e coleção fotográfica, na interlocução com artistas, na participação em eventos, na pesquisa documental e na reflexão antropológica, urbana e visual. Os resultados da pesquisa sugerem que há uma relação de reciprocidade nesse processo que envolve a arte de rua e a cidade, onde o percurso dos artistas, além de figurar uma ação gráfica e plástica, implica também numa ação biográfica. Ao caminhar pelas ruas, trajetos e pedaços da cidade, intervindo em sua estrutura física, vive-se essa experiência exprimindo-a através dessas formas, ressaltando os conflitos e as contradições urbanas, mas também sua poética. Na cidade do Natal, como em outras cidades, resguardadas suas especificidades, o exercício da arte realizado ao longo dos caminhos, cria um conhecimento sócio espacial. Esse conhecimento é compartilhado na esfera visual urbana em imagens ofertadas a qualquer um que pare para ver e pensar sobre elas.
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This work analyzes the production of images in the city of Natal/RN - Brazil through the work of local artists in their protagonism in street art, graffiti and pixo, extending the reflection also beyond national borders. The realization of this ethnography was based on methodological procedures such as walking in central regions of the city, taking photos and photographic collection, interlocution with artists, participation in events, documentary research and anthropological, urban and visual reflection. The results of the research suggest that there is a relationship of reciprocity in this process that involves street art and the city, where artists’ journeys, in addition to a graphic and plastic action, also implies a biographical action. When walking through the streets and places of the city, intervening in its physical structure, they live this experience expressing it through these forms, emphasizing the conflicts and the urban contradictions, but also its poetics. In the city of Natal, as in other cities, preserving their specificities, the exercise of art performed along the streets creates a socio-spatial knowledge. This knowledge is shared in the urban visual sphere in images offered to anyone who stops to see and think about them.
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DANYCELLE PEREIRA DA SILVA
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“BAILANDO TUMBA FRANCESA”: EMBATES MEMORIAIS E PROCESSOS DE PATRIMONIALIZAÇÃO EM CUBA
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Orientador : JULIE ANTOINETTE CAVIGNAC
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MEMBROS DA BANCA :
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ANGELA MERCEDES FACUNDO NAVIA
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ANTONIO CARLOS MOTA DE LIMA
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JOSE GLEBSON VIEIRA
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JULIE ANTOINETTE CAVIGNAC
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LUIS GUILLERMO MEZA ALVAREZ
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PAULO VICTOR LEITE LOPES
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Data: 28/06/2019
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O governo Cubano tem investido em políticas fomentadoras da conservação e resgate dos patrimônios materiais e imateriais como as Tumbas Francesas, expressão cultural que envolve danças e músicas de origem afro-cubana. Estas ações tem possibilitado a valorização das mais diversas expressões, em especial as que são fruto da diáspora africana. Essa pesquisa versa sobre o impacto do processo de patrimonialização e das políticas culturais aplicadas posteriormente a Revolução de 1959, na memória e na construção das identidades dos grupos de Tumba Francesa. A pesquisa é focada nos três grupos de Tumbas Francesas remanescentes em Cuba, localizados na região oriental da ilha nos estados de Guantánamo (Sociedade de Tumba Francesa Pompadour), Santiago de Cuba (Sociedade de Tumba Francesa La Caridad del Oriente) e Holguín (Tumba Francesa de Bejuco). Tem como objetivo analisar como se deu a declaração dessa expressão como patrimônio imaterial da Humanidade pela Unesco, mas sobretudo, em que medida as memórias dos tumberos se alinham às memórias oficiais construídas a partir deste processo de patrimonialização. A metodologia utilizada tem como base a etnografia, a partir das observações feitas nas diversas atividades desenvolvidas pelos três grupos estudados, assim como através de entrevistas que contemplam as memórias das famílias envolvidas nesta expressão cultural. As análises dos dados apresentados nesta primeira etapa de investigação indicam a construção de novas memórias para esta expressão cultural, que vão interferir na forma de rememorar a escravidão e na identidade destes grupos.
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Mostrar Abstract
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The post-revolution Cuban government has invested in policies promoting the conservation and recovery of material and intangible heritage such as the Tombs French, an expression that combines the Afro-Cuban dance and music. These actions have enabled the valorization of the most diverse expressions, especially those that are the fruit of the African diaspora. This study explain about the impact of the patrimonialisation process and the cultural policies applied after the Revolution of 1959, in the memory and in the construction of the identities of the groups of Tombs French existing in Cuba. The research is focused on the three groups of Tombs French remaining in Cuba, located in the eastern part of the island in the states of Guantánamo (Pompadour Tomb French Society), Santiago de Cuba (Tomb French Society La Caridad del Oriente) and Holguin (Tomb French of Bejuco). The aim of this study is to analyze how the declaration of this expression was given as an intangible cultural heritage of Humanity by UNESCO, but above all, to what extent the memoirs of this dancers are aligned with the official memories built from this patrimonialisation process. The methodology used is based on ethnography, from the observations made in the various activities developed by the three groups studied, as well as through interviews that contemplate the memories of the families involved in this cultural expression. The analysis of the data presented in this first stage of research indicate the construction of new memories for this cultural expression, which will interfere in the way to remember slavery and in the identity of these groups.
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LEANDRO MARQUES DURAZZO
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COSMOPOLÍTICAS TUXÁ: CONHECIMENTOS, RITUAL E EDUCAÇÃO A PARTIR DA AUTODEMARCAÇÃO DE D’ZOROBABÉ
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Orientador : JOSE GLEBSON VIEIRA
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MEMBROS DA BANCA :
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ROZELI MARIA PORTO
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RITA DE CASSIA MARIA NEVES
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JOSE GLEBSON VIEIRA
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CARLOS GUILHERME OCTAVIANO DO VALLE
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EDMUNDO MARCELO MENDES PEREIRA
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MARIA DO ROSARIO GONÇALVES DE CARVALHO
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MERCIA REJANE RANGEL BATISTA
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Data: 29/10/2019
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Este trabalho busca investigar algumas dinâmicas políticas e de elaboração indígena de conhecimentos entre os Tuxá de Rodelas, intensificadas a partir de seu engajamento no processo de autodemarcação do território de D’zorobabé, em Rodelas-BA. Para os Tuxá, D’zorobabé é considerado território ancestral, tradicional e historicamente relacionado aos índios rodeleiros da região do Submédio São Francisco, antepassados de quem se compreendem descendentes. Ao mesmo tempo que intensifica dinâmicas de organização social e política, a autodemarcação oportuniza aos Tuxá uma reabitação no território considerado cosmologicamente forte, pela presença desses mesmos antepassados – brabios, gentios, mestres encantados. Esta tese apreende certos dinamismos postos em ação quando da autodemarcação, iniciada em 2017, e reflete sobre formas de trato com a ciência tuxá, isto é, seu complexo de práticas e conhecimentos rituais que compõe base para a concepção indígena de mundo, bem como para as políticas e planejamentos educacionais elaborados pelos professores tuxá no âmbito de sua educação escolar indígena. Etnograficamente, buscamos delinear as correlações entre política indígena no processo de reabitação do território com dimensões de entendimento do complexo ritual da ciência e suas práticas político-rituais. Os arranjos políticos – divisões em grupos político-familiares, troncos que compõem atualmente o Conselho Tuxá – apontam modos específicos de relacionamento com o território, quer em sua ocupação material, quer nos relacionamentos imateriais com a dimensão da ciência no lugar. Também evidenciam a multiplicidade de grupos políticos entre os Tuxá de Rodelas, seja na Aldeia Mãe, seja na área urbana da cidade, e que se reorganizam em torno da autodemarcação a fim de que a ocupação do território possibilite novas afirmações políticas e acesso a recursos – representatividade política, acesso à terra, entre outros. Acompanhando os primeiros seis meses (agosto de 2017 a fevereiro de 2018) de autodemarcação, nossa etnografia busca descrever processos de negociação entre distintos grupos político-rituais, atentando para as dimensões materiais e imateriais que a reabitação em D’zorobabé promove. Observamos como a circulação de diferentes grupos político-rituais no território cosmologicamente forte evidencia distintas formas de se acercar dessa força, e estabelecer tratos possíveis com a ciência e com os conhecimentos que a ela se relacionam. No limite, estudamos dois modos de educação indígena que a relação com a ciência favorece: um, que chamamos de pedagogia da mata, elabora relações cosmopolíticas e rituais com os entes encantados e com os conhecimentos que deles advém; outro, acionado sobretudo por professores indígenas, transita por repertórios pedagógicos (indígenas e não-indígenas) em estreita relação com conteúdos aprendidos por meio da ciência, em contextos não-escolares, aí incluídos os rituais. O reforço dos repertórios e das políticas pedagógicas por meio do recurso à ciência permite-nos compreender como, entre outros projetos, vem ocorrendo entre os Tuxá de Rodelas uma tentativa de revitalização linguística baseada em múltiplos documentos e fontes: a própria comunicação com os brabios e mestres encantados – cuja coetaneidade em D’zorobabé estimula – e também textos do período colonial como o catecismo bilíngue em português e Dzubukuá, idioma da família cariri, tronco macro-jê, historicamente falado por povos da região. Ao território ancestral, assim, soma-se a noção de uma língua ancestral que nos permite traçar múltiplos acionamentos de uma territorialidade tuxá que permeia terra (pela autodemarcação), conhecimentos (pelas práticas rituais e pela ciência) e educação escolar (pelo horizonte de fortalecimento étnico e revitalização linguística que o projeto do Dzubukuá assume atualmente).
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The aim of this thesis is to understand some political processes and Indigenous ways of knowledge among Tuxá people, improved by their involvement with a territorial autodemarcação (auto-demarcation) of D’zorobabé land. Accordingly to them, D’zorobabé is their ancestral territory, traditionally and historically related to their ancestors in the region of Submédio São Francisco river. At once auto-demarcation highlights both sociopolitical organization and the dwelling process of living in a strong cosmological place, where the ancestors – brabios, gentios, mestres encantados – are present. This re-dwelling offers different ways to engage with Tuxá’s ciência (science), i.e., their complex of ritual practices and knowledges that structures their worldview, besides their political and educational planning within Indigenous school education. By the means of an ethnography, the thesis aims to comprehend the correlation between different Tuxá political-ritual groups and their ways to engage with ciência in the context of D’zorobabé autodemarcation during its first six months (August 2017 to February 2018). Political arrangements – division of political groups of families which constitute the current Conselho Tuxá (Tuxá Council) – point to specifics ways of relating with territory, both in its tangible and intangible dimensions. They also highlight the multiplicity of political groups among Tuxá in Rodelas, which reorganize themselves around the project of auto-demarcation to occupy the territory and reach future access to resources – political representativity, access to the land etc. Furthermore, we describe a twofold process of re-dwelling D’zorobabé. First, the political negotiations aiming to divide particular areas of the auto-demarcation site to different groups, as well as sharing the responsability for the common spaces. Second, the different ways of engaging with the cosmological force of D’zorobabé that varies accordingly to different political-ritual groups dwelling the territory – and handling with its ciência. Given these points, we also study two ways of Indigenous education benefited by their contact with ciência: on the one hand there is what we call a wilderness pedagogy, cosmopolitically and ritually related to enchanted beings and the knowledge that comes from them; on the other hand there is a circulation through pedagogic repertoires (both Indigenous and non-Indigenous), a movement done especially by Indigenous teachers in close relation to the knowledge coming from the ciência besides school context. Focusing on the strengthening of educational and political repertoires by resorting to the ciência, we are able to understand how a number of projects come to be outlined, as for example the current revitalization of an Indigenous idiom. This revitalization is based upon different sources, both the direct communication with brabios and mestres encantados – which is enhanced by their coevalness in D’zorobabé – and the resort to colonial period documents, for instance the bilingual Portuguese-Dzubukuá catechism. The latter is a Karirian language of Macro-Jê stock which was spoken by native peoples around the region. Besides the ancestral territory, then, we can find the notion of an ancestral language that allows us to follow a multiple path of Tuxá territoriality, involving land (for the auto-demarcation), knowledge (for the ritual practices and the ciência) and school education (for the perspectives of ethnic strengthening and language revitalization promoted by the current Dzubukuá project).
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ZILDALTE RAMOS DE MACEDO
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Teatro de João Redondo do Rio Grande do Norte: transmissão, negociação e circulação da prática e do saber
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Orientador : LUIZ CARVALHO DE ASSUNCAO
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MEMBROS DA BANCA :
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ANDRE CARRICO
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ELIANE TANIA MARTINS DE FREITAS
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LISABETE CORADINI
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LUIZ CARVALHO DE ASSUNCAO
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MARIA JOSÉ ALFARO FREIRE
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RITA DE CASSIA MARIA NEVES
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SUÉLY GLEIDE PEREIRA DE SOUZA ANDRADE
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TITO MATIAS FERREIRA JÚNIOR
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Data: 02/12/2019
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O teatro de bonecos popular do nordeste, que no Rio Grande do Norte é mais conhecido como teatro de João Redondo, objeto desta pesquisa, é uma manifestação da cultura popular, com maior concentração no nordeste brasileiro, que ao longo dos tempos e percorrendo diferentes espaços, foi construindo a sua identidade e uma dinâmica própria onde os seus códigos e valores simbólicos se ajustam aos contextos sociais, imprimindo a si mesmo reelaborações de elementos ditos da tradição em diálogo com as inovações. Neste tipo de teatro são utilizados bonecos que são o duplo do brincante o qual segue uma estrutura durante a brincadeira com improvisação das falas, loas, linguajar nordestino, música de forró, dança, passagens muitas vezes rápidas, cenários imaginados e personagens-tipo. Assim como acontece com outras manifestações da cultura popular, o teatro de João Redondo do RN está em processo de transformação de sua prática e saber como forma de resistência, de adaptação a modernidade e a novos e diferentes contextos sociais. A pesquisa objetivou compreender a dinâmica da prática e do saber através da observação de três fatores presentes no processo de construção e de reelaboração do teatro de João Redondo do RN: a transmissão, a negociação e a circulação do teatro pelos seus mestres. A suposição inicial é de que o teatro de João Redondo do RN está inserido num processo de espetacularização, segundo conceito de José Jorge Carvalho, em que uma manifestação da cultura popular se torna um espetáculo a ser consumido por um grupo desvinculado da sua comunidade de origem, sem conhecimento de seus códigos e não familiarizados com os seus sentidos e valores simbólicos. Foi utilizada a observação participante tendo cinco mestres como interlocutores âncoras da pesquisa. O trabalho de campo consistiu também em observar os Encontros de Bonecos e Bonequeiros do RN e seus mestres, meios virtuais onde a prática e o saber circulam, plateias e contratantes a fim de compreender o sistema complexo em que os cinco mestres selecionados para a pesquisa estão inseridos. A pesquisa se justifica pela observação de que os três fatores podem estar agindo na forma como cada mestre constrói e reelabora o seu teatro. Concluiu-se com a pesquisa que dentro do processo de espetacularização existe um outro que podemos chamar de pasteurização, onde há uma eliminação de elementos considerados ofensivos à plateia consumidora e inserção de novos elementos de fácil digestão. Espera-se com esta pesquisa promover uma maior compreensão do processo de transformação de uma manifestação da cultura popular que resiste em suas tradições, mas que se espetaculariza podendo vir a se tornar um outro produto.
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The popular northeastern puppet theater, which in Rio Grande do Norte is better known as João Redondo theater, the object of this research, is a manifestation of popular culture, with greater concentration in the northeast of Brazil, which over time and traversing different spaces. , was building his identity and a dynamic of his own where his codes and symbolic values fit the social contexts, imprinting himself reworkings of said elements of tradition in dialogue with innovations. In this type of theater are used dolls that are the double of the joker which follows a structure during the play with improvisation of speech, loas, northeastern language, forró music, dance, often fast passages, imagined scenarios and type characters. As with other manifestations of popular culture, the theater of João Redondo do RN is in the process of transforming its practice and knowing as a form of resistance, adaptation to modernity and new and different social contexts. The research aimed to understand the dynamics of practice and knowledge through the observation of three factors present in the process of construction and reworking of the theater of João Redondo do RN: the transmission, negotiation and circulation of the theater by its masters. The initial assumption is that the theater of João Redondo do RN is inserted in a process of spectacularization, according to the concept of José Jorge Carvalho, in which a manifestation of popular culture becomes a spectacle to be consumed by a group detached from its community of origin. without knowledge of their codes and unfamiliar with their senses and symbolic values. Participant observation was used with five masters as anchor interlocutors of the research. The fieldwork also consisted of observing the RN Puppets and Puppets Meetings and their masters, virtual media where practice and knowledge circulate, audiences and contractors in order to understand the complex system in which the five masters selected for the research are inserted. The research is justified by the observation that the three factors may be acting in the way each master builds and redesigns his theater. It was concluded with the research that within the process of spectacularization there is another that we can call pasteurization, where there is an elimination of elements considered offensive to the consuming audience and insertion of new elements easily digestible. It is hoped with this research to promote a greater understanding of the process of transformation of a manifestation of popular culture that resists its traditions, but that spectacularizes and may become another product.
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NATÁLIA DE CAMPOS
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"O remédio vem de uma planta que eu não posso plantar": mobilização e articulação pelo uso terapêutico da maconha na Paraíba.
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Orientador : CARLOS GUILHERME OCTAVIANO DO VALLE
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MEMBROS DA BANCA :
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ROZELI MARIA PORTO
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ANGELA MERCEDES FACUNDO NAVIA
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RITA DE CASSIA MARIA NEVES
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FREDERICO POLICARPO DE MENDONÇA FILHO
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MARTINHO BRAGA BATISTA E SILVA
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Data: 18/12/2019
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Mostrar Resumo
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Conduzido a partir daqueles que são diretamente afetados pela condição de ilegalidade da maconha e do seu uso terapêutico, este trabalho busca situar e refletir sobre as articulações coletivas e os caminhos encontrados pelas associações de pacientes e suas famílias que adotaram, inicialmente de modo ilegal, terapias com derivados da maconha e, percebendo seus efeitos, têm mobilizado uma rede de atores sociais, instituições e órgãos públicos e privados a posicionarem-se sobre o tema no estado da Paraíba, para a efetivação do direito de acesso à saúde e visibilidade social para sua reivindicação. Até pouco tempo, sequer este uso terapêutico era permitido no Brasil e os pacientes e seus familiares que buscassem os remédios de forma ilegal no exterior estavam suscetíveis a serem enquadrados como traficantes por praticarem o ato criminoso de transporte de substâncias ilegais. Com base nas pesquisas e comprovações científicas internacionais, a reivindicação pelo uso terapêutico da maconha tem emergido no cenário nacional nos últimos cinco anos como um tema que extrapola questões exclusivamente de saúde, pois efetivamente envolve uma diversidade de atores e instituições, muitas delas articuladas entre si, que atuam nas possibilidades ou não de mudar concepções morais e legais que condenam os usos da planta por considerá-la uma droga. A partir da reivindicação de pacientes e famílias de pacientes, cujos tratamentos com maconha apresentaram resultados positivos, ações judiciais solicitando que fosse permitida a importação desses remédios e sua retirada da lista de substâncias ilícitas classificadas pela ANVISA aumentaram nos últimos anos, pois, criminalizada, a maconha enfrenta uma série de obstáculos que dificultam a realização de estudos sobre a planta no país e sua importação se torna uma operação demorada e de alto custo. O fio condutor desta pesquisa evidencia a visibilidade, as discussões públicas e os avanços sociais que o uso terapêutico da maconha tem alcançado. Para isso, busco (a) contextualizar o tema para indicar porque a demanda pelo uso terapêutico da maconha – seja através de derivados, isolados e manipulados farmacologicamente, seja através de extratos integrais, ou mesmo da planta in natura – ainda é uma questão indefinida, situando questões sócio-políticas, morais e econômicas envolvidas na criminalização e na falta de regulamentação; (b) apresentar as formas de organização e atuação das associações Liga Canábica da Paraíba e ABRACE; (c) pontuar a participação de órgãos governamentais e entidades implicadas no tema; e (d) analisar as articulações mobilizadas pelas associações em busca de uma definição desta demanda por saúde, considerando a complexidade de posicionamentos e interesses envolvidos. As considerações finais vão no sentido de apontar e provocar reflexões a partir da pesquisa, ao invés de propriamente fechar uma conclusão definitiva sobre o tema.
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Conducted by those who are directly affected by the illegal condition of marihuana and its therapeutic use, this research seeks to situate and reflect on the collective articulations and on the paths found by the patient associations and their families who initially adopted marihuana therapy illegally and, realizing its effects, have been mobilizing a network of social actors, institutions and public and private organizations to position themselves on the topic in the state of Paraíba, for the realization of the right of access to health and social visibility for its claim. Until recently, even this therapeutic use was not allowed in Brazil and patients and their family members who brought illegally these medicines from abroad could be classified as drug dealers for the criminal act of transporting illegal substances. Based on international research and scientific evidence, the claim for therapeutic use of marihuana has emerged on the national scene over the past five years as a theme that goes beyond health issues alone, as it effectively involves a diversity of actors and institutions, many of them articulated with each other, which act on the possibilities or not of changing moral and legal conceptions that condemn the uses of the plant for considering it a drug. Following the claim of patients and families of patients whose marihuana treatments were successful, lawsuits requesting the importation of these medicines and their removal from the list of illicit substances classified by ANVISA have increased in recent years, as criminalized marihuana faces several obstacles that make it difficult to carry out research on the marihuana plant in the country and its importation becomes a long and expensive operation. The guiding thread of this research highlights the visibility, the public discussions and the social advances that the therapeutic use of marihuana has achieved. Therefore, I seek to: (a) contextualize the theme to indicate why the demand for the therapeutic use of marihuana - whether through derivatives, isolates and pharmacologically manipulated, or through whole extracts or even in nature plant - is still an undefined issue, situating socio-political, moral and economic issues involved in criminalization and lack of regulation; (b) present the forms of organization and performance of the Liga Canábica da Paraíba and ABRACE associations; (c) indicate the participation of government agencies and entities involved in the theme; and (d) analyze the articulations mobilized by the associations in search of a definition of this demand for health, considering the complexity of positions and interests involved. The final considerations are to point and provoke reflections from the research, rather than closing a definitive conclusion on the subject.
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DIÊGO BRENO LEAL VILELA
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Transformações das sensibilidades na relação humanos-animais: proteção animal, mediação e institucionalização na cidade do Recife-PE
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Orientador : CARLOS GUILHERME OCTAVIANO DO VALLE
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MEMBROS DA BANCA :
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VERÓNICA MAFALDA NUNES DE MELO POLICARPO
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ANGELA MERCEDES FACUNDO NAVIA
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CARLOS GUILHERME OCTAVIANO DO VALLE
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CIMÉA BARBATO BEVILAQUA
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JULIANA ABONIZIO
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LISABETE CORADINI
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Data: 20/12/2019
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Este trabalho tem por objetivo compreender etnograficamente o movimento de proteção animal na cidade do Recife através de uma investigação das mobilizações coletivas que tenham a finalidade de promover direitos, bem-estar e proteção para animais. Partindo do pressuposto de que o Estado também deve ser responsável pela gestão das vidas dos animais, alguns protetores têm empreendido parte de seus esforços para reivindicar, junto ao poder público, políticas públicas para animais, sobretudo para cães e gatos de rua. Diante dessa constatação, surge também a necessidade de compreender como a demanda por direitos animais tem se inserindo dentro da própria esfera da administração pública, a partir da criação de órgãos do poder executivo, a exemplo da Secretaria Executiva de Direitos Animais da Prefeitura do Recife (estado de Pernambuco), bem como de serviços públicos e equipamentos urbanos, tal como o Hospital Veterinário Público, campanhas de vacinação e parques para cachorros.Diante desse conjunto de fatos, alguns autores têm argumentado que tais mobilizações estão relacionadas diretamente com a transformação das sensibilidades na relação humanos-animais, o que está contribuindo cada vez mais para trazer os animais para esfera de preocupação moral humana. Onde e como se produz essa transformação de sensibilidades, bem como qual a sua relação com a dinâmica cultural específica da contemporaneidade, são questões perseguidas no desenvolvimento desta tese.
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The aim of this study is to comprehend ethnographically animal protection movement at the city of Recife through an investigation of collective mobilizations that have the purpose of promoting rights, welfare and protection for animals. Assuming that the State must also be responsible for the management of the lives of animals, some protectors have undertaken part of their efforts to claim public policies for animals, especially for street dogs and cats. Faced with this, also arises the need to understand how the demand for animal rights has been inserted within the sphere of public administration, from the creation of public agencies of the executive power, like the Executive Secretariat of Animal Rights of the City Hall of Recife (Pernambuco federal state), as well as public services and urban equipment, such as the Public Veterinary Hospital, vaccination campaigns and parks for puppies.Under this set of facts, some authors have argued that such mobilizations are directly related to the transformation on humans-animals relationships, something that is increasingly contributing to bring animals into the sphere of human moral concern. Where and how these transformations in sensitivities are produced, as well as their relation to the specific cultural dynamics of contemporaneity, are questions pursued in the development of this thesis.
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