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PERLA SONÁLY BISPO ARAÚJO
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MELHORIA DA QUALIDADE NO MONITORAMENTO DE INDICADORES DE SEPSE EM UM HOSPITAL DA PARAÍBA
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Orientador : VIVIANE EUZEBIA PEREIRA SANTOS
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MEMBROS DA BANCA :
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VIVIANE EUZEBIA PEREIRA SANTOS
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CECILIA OLIVIA PARAGUAI DE OLIVEIRA SARAIVA
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DANIELE VIEIRA DANTAS
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MAYARA LIMA BARBOSA
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Data: 27/02/2024
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Introdução: A Sepse é uma doença complexa e extremamente grave, ameaçadora à vida e um relevante problema de saúde pública, o qual tem potencial elevado de mortalidade, sendo a principal causa de morte por infecção. Objetivo: Melhorar a qualidade do monitoramento dos indicadores relacionados à sepse num hospital de emergência e trauma, no município de Campina Grande-PB. Metodologia: Trata-se um estudo observacional descritivo com análise de série temporal dos indicadores de sepse, a partir de um ciclo de melhorias. O universo do estudo foi composto por todos os pacientes internados no hospital com diagnóstico ou suspeita de sepse no período de fevereiro de 2022 a janeiro de 2023. Coletou-se dados relacionados à coleta de lactato, coleta de hemocultura e início da antibiotico terapia, bem como dados da letalidade relacionada à sepse. À medida que a coleta foi ocorrendo desenvolveram-se atividades para a melhoria dos indicadores, as quais incluiram à equipe da do Serviço de Controle de Infecções Relacionadas Assitência à Saúde e os profissionais de saúde envolvidos na assistência direta dos pacientes com sepse do hospital em estudo. A análise dos dados foi apresentada em forma de quadros, tabela e gráficos. O estudo foi aprovado pelo Comitê de Ética e Pesquisa com Seres Humanos (CEP) (CAAE: 68120623.4.0000.5292). Resultados: O estudo foi realizado com dados de 960 prontuários. Os níveis de cumprimento dos critérios: coleta de lactato e coleta de hemocultura apresentaram baixa taxa de adesão, o critério terapia antimicrobiana obteve melhor desempenho na adesão ao Protocolo. A taxa de letalidade apresentou variação divergente, mas obteve uma média de 47%. Após as intervenções evidenciaram-se resultados mais satisfatórios, e as melhorias coincidiram com mudanças nas estratégias de intervenção no ciclo de melhoria. Conclusão: Os dados desse estudo evidenciaram problemas nos níveis de qualidade associados à adesão às medidas assistenciais recomendadas no Protocolo de Sepse. Embora as intervenções de melhoria não tenham atingido as metas esperadas, a execução do ciclo de melhoria foi significativa na alteração das estratégias de intervenção relacionadas à gestão de qualidade e na organização do monitoramento dos indicadores de sepse. Os achados revelam a importância contínua de avaliação e aprimoramento das práticas em saúde de modo a garantir uma prestação de cuidados eficiente.
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Introduction: Sepsis is a complex and extremely serious disease, life-threatening, and a significant public health problem, with a high potential for mortality, being the leading cause of death from infection. Objective: Enhance the quality of monitoring indicators related to sepsis in an Emergency and Trauma Hospital in Campina Grande-Paraíba. Methodology: This research is a descriptive observational study with a time series analysis of sepsis indicators, implemented through an improvement cycle. The study included all patients admitted to the hospital with a diagnosis or suspicion of sepsis from February 2022 to January 2023. The dataset were collected on lactate measurement, blood culture collection, initiation of antibiotic therapy, and sepsis-related mortality. Activities for improving data collection were carried out, involving the Infection Control Service team and healthcare professionals directly assisting sepsis patients in the hospital. Data analysis was discussed and presented in form of tables and graphs. The study was approved by the Human Research Ethics Committee (HREC) (CAAE: 68120623.4.0000.5292). Results: The study involved 960 medical records. Adherence rates for lactate and blood culture collection criteria were low, while the antimicrobial therapy criterion showed better adherence to the protocol. The mortality rate varied, with an average of 47%. After interventions, more satisfactory results were observed, coinciding with changes in the intervention strategies within the improvement cycle. Conclusion: The study revealed issues with the quality levels associated with adherence to recommended care measures in the Sepsis Protocol. Although improvement interventions did not reach expected goals, the execution of the improvement cycle significantly influenced the alteration of intervention strategies related to quality management and the organization of sepsis indicator monitoring. The findings emphasize the ongoing importance of evaluating and improving health practices to ensure efficient care delivery.
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JOSÉ FERREIRA LIMA
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MELHORIA DA QUALIDADE NOS PROCESSOS DO CIRCUITO CIRÚRGICO
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Orientador : WILTON RODRIGUES MEDEIROS
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MEMBROS DA BANCA :
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VIVIANE PEIXOTO DOS SANTOS PENNAFORT
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WILTON RODRIGUES MEDEIROS
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SUSANA CECAGNO
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Data: 28/02/2024
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Introdução: Os procedimentos cirúrgicos podem ser os responsáveis pela melhora na qualidade de vida de milhares de brasileiros que necessitam dessa intervenção para resolver os seus problemas de saúde. Todavia, até que se consiga realizá-lo, uma série de obstáculos surgem no percurso por uma fila virtual, que envolve diferentes etapas, muitas idas e vindas à unidade de saúde que será responsável pela realização do procedimento, esperas, angústias, esperança, chateações e desencontros. Muitos dos problemas são causados pela dificuldade em se estabelecer um processo de comunicação assertiva no circuito cirúrgico, tanto entre profissionais e pacientes, como também entre as diversas áreas envolvidas. No hospital universitário alvo do campo do estudo, o prontuário é no formato híbrido (parte eletrônica e parte documental), o que dificulta o processo de comunicação, pois não havia nada que norteie o fluxo ou padronize as informações. Haviam profissionais que registram no sistema informatizado do prontuário e outros preenchem as informações em fichas de solicitações ou até mesmo em “pedaços de papel” para que o paciente possa entregar a outra equipe que organizará a próxima etapa do atendimento. Objetivo: Melhorar os processos que compõem o Circuito Cirúrgico de um hospital universitário. Metodologia: Trata-se de um estudo de natureza quantitativa, com delineamento quase experimental, tipo antes-depois e sem grupo controle, para a melhoria da qualidade nos processos de comunicação dentro do circuito cirúrgico. Resultados: Para enfrentar esse problema, tornou-se necessário desenvolver estratégias de intervenção com foco na gestão da qualidade em saúde, com avaliações do antes e depois para quantificar o grau de melhoria alcançado, além de se construir protocolo, fluxograma do processo e uma matriz de riscos do caminho percorrido pelo paciente para se melhorar a comunicação efetiva, sobretudo no Ambulatório do hospital, onde acontecem as etapas pré-cirúrgicas. Foram realizadas duas avaliações de quatro critérios, um sendo o cadastro do Cartão Nacional de Saúde no sistema informatizado AGHU e os outros três se tratando do registro das informações no prontuário eletrônico. Observou-se que, em números absolutos, houve 44 não cumprimentos na primeira avaliação, contra 19 da segunda avaliação, contabilizando uma redução 25 “defeitos de qualidade”. Isso representou uma melhoria absoluta de 56,81% através do ciclo de melhoria. Conclusão: A aplicação do ciclo de melhoria dos processos no Circuito Cirúrgico demostrou ser uma ferramenta de qualidade útil e efetiva, altamente recomendada para serviços de saúde de quaisquer tipo. A melhoria significativa conseguida na maioria dos critérios de qualidade proporcionou a inclusão de boas práticas no registro das informações no prontuário eletrônico, minimizando riscos existentes que poderiam atrasar as etapas no Circuito, evitando maiores atrasos na resolução do problema de saúde das pacientes.
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Introduction: Surgical procedures may be responsible for improving the quality of life of thousands of Brazilians who need this intervention to solve their health problems. However, until it can be performed, a series of obstacles can hinder this walk on the way through a virtual queue, which involves different stages, many comings and goings to the health unit that will be responsible for carrying out the procedure, waiting, anguish, hope, annoyances and disagreements. Many of the problems are caused by the difficulty in establishing an assertive communication process in the surgical circuit, both between professionals and patients, as well as between the different areas they will attend. In the university hospital that is the target of the field of study, the medical record is in a hybrid format (electronic part and documental part), which makes the communication process difficult, as there is nothing to guide the flow of communication or standardize the information. There are professionals who register in the computerized system of the medical record and others fill in the information in request forms or even in “pieces of paper” so that the patient can hand it over to another team that will organize the next stage of care. Objective: Improve the processes that make up the Surgical Circuit of a university hospital. Methodology: This is a quantitative study, with a quasi-experimental design, before-after type and without a control group, to improve the quality of communication processes within the surgical circuit. Results: To face this problem, it became necessary to develop intervention strategies focused on quality management in healthcare, with before and after assessments to quantify the degree of improvement achieved, in addition to building a protocol, process flowchart and a risk matrix. the path taken by the patient to improve effective communication, especially in the hospital's outpatient department, where the pre-surgical stages take place. Two evaluations of four criteria were carried out, one being the registration of the National Health Card in the AGHU computerized system and the other three being the recording of information in the electronic medical record. It was observed that, in absolute numbers, there were 44 non-compliances in the first assessment, compared to 19 in the second assessment, accounting for a reduction of 25 “quality defects”. This represented an absolute improvement of 56.81% through the improvement cycle. Conclusion: The application of the process improvement cycle in the Surgical Circuit proved to be a useful and effective quality tool, highly recommended for health services of any type. The significant improvement achieved in most quality criteria led to the inclusion of good practices in recording information in the electronic medical record, minimizing existing risks that could delay the steps in the Circuit, avoiding further delays in resolving the patients' health problems.
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PLÍNIO BRAGA LINHARES GARCIA
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AVALIAÇÃO DA ADESÃO E DA CONFORMIDADE AO PLANO TERAPÊUTICO NA LINHA DE CUIDADO DO PACIENTE COM FRATURA DE FÊMUR
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Orientador : ANA CAROLINA PATRICIO DE ALBUQUERQUE SOUSA
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MEMBROS DA BANCA :
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ANA CAROLINA PATRICIO DE ALBUQUERQUE SOUSA
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KATIA REGINA BARROS RIBEIRO
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VICTOR GRABOIS
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Data: 15/03/2024
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Introdução/Justificativa: Nos últimos anos, a gestão da qualidade tem assumido uma importância crescente no processo hospitalar, particularmente, na área cirúrgica. Em 2007-2008, os países membros da Organização Mundial da Saúde (OMS) lançaram o segundo desafio global, intitulado “Cirurgias Seguras Salvam Vidas”, que visa reduzir o número de mortes e complicações associadas aos procedimentos cirúrgicos. O envelhecimento da população tem tido uma tendência demográfica significativa nos últimos anos, e, como resultados, a incidência de fraturas de fêmur em pacientes idosos no Brasil também aumentou. Neste contexto, a implementação de um plano terapêutico (PT) para pacientes com fraturas de fêmur pode desempenhar um papel crucial na melhoria da qualidade do atendimento e dos resultados para esses pacientes. Um plano terapêutico está associado ao manejo da condição clínica de um paciente que, com envolvimento de uma equipe multidisciplinar, pode melhorar os resultados para pacientes hospitalizados com fraturas de fêmur. Objetivos: avaliar a taxa de adesão e de conformidade do PT na linha de cuidado do paciente com fratura de fêmur em um hospital de referência, antes e após um ciclo de melhoria. Materiais e Métodos: Trata-se de um estudo quase experimental. O estudo foi realizado no Hospital Regional do Sertão Central - HRSC, no Nordeste do Brasil. Foram incluídos pacientes admitidos e operados no HRSC, na linha do cuidado do paciente com fratura de fêmur, de janeiro a dezembro de 2023. Foram excluídas as reoperações, os procedimentos sem incisão cirúrgica e os pacientes que necessitaram de artroplastia. Os dados foram coletados por meio de consulta às planilhas de gerenciamento de segurança, à planilha da linha de cuidado do paciente com fratura de fêmur e ao prontuário. A partir dos prontuários foram coletadas informações sociodemográficas dos pacientes, além dos seguintes parâmetros: tempo de permanência hospitalar e a conformidade ao PT. Resultados: Foram avaliados 240 prontuários. A maioria dos pacientes é do sexo feminino (67,5%), com média de idade de 72,37±17,34 anos. Após o ciclo de melhoria, houve aumento significativo quanto à adesão ao PT, com melhorias na taxa de abertura oportuna do plano e na taxa de conformidade do mesmo. Não houve diferença estatística em relação ao tempo de permanência hospitalar. Na análise de Pareto, as principais falhas processuais identificadas antes do ciclo de melhoria foram: não abertura oportuna do plano e não reavaliação de enfermagem, com representação de 61,82% (32,27% e 29,54%, respectivamente). Após o ciclo, as principais falhas foram: não reavaliação médica e não inserção das metas da equipe multidisciplinar, com representação de 45,65% (23,91% e 21,73%, respectivamente). Conclusão: O ciclo de melhoria implementado foi responsável por ajustes nos processos, gerando crescimento na conformidade ao PT de 11% para 77% das amostras, sendo esta diferença estatisticamente significativa. As medidas foram efetivas, porém insuficientes para garantir a completa conformidade do plano terapêutico e a redução do tempo de permanência hospitalar.
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Introduction/Justification: In recent years, quality management has assumed increasing importance in the hospital process, particularly in the surgical area. In 2007-2008, WHO member countries launched the second global challenge, entitled “Safe Surgery Saves Lives”, which aimed to reduce the number of deaths and complications associated with surgical procedures. In this context, implementing a therapeutic plan for patients with femoral fractures can play a crucial role in improving the quality of care and outcomes for these patients. A therapeutic plan can be defined as a structured approach to managing a patient's medical condition, outlining specific interventions and goals for treatment. Evidence suggests that a comprehensive therapeutic plan, with involvement of a multidisciplinary team, can improve outcomes for patients hospitalized with femur fractures. Objectives: to evaluate the level of adherence and compliance with the Therapeutic Plan (PT) in the line of care for patients with femoral fractures in a reference hospital, before and after an improvement cycle. Materials and Methods: This is a retrospective, quasi-experimental study to evaluate the level of adherence and compliance with the Therapeutic Plan in the line of care for patients with femoral fractures, before and after an improvement cycle. The study was carried out at the Hospital Regional do Sertão Central - HRSC, located in Quixeramobim-CE. The medical records of patients admitted and operated on at HRSC, in the line of care for patients with femoral fractures, from January to December 2023 were included. Reoperations, procedures without a surgical incision and patients who required the use of arthroplasty were excluded. Data were collected through consultation of safety management spreadsheets, the care line spreadsheet for patients with femoral fractures and medical records. The patients' sociodemographic information was collected through the medical records, in addition to the following parameters: length of hospital stay and compliance with the Therapeutic Plan. Results: It was observed that the majority of patients were female (67.88%), with a mean age of 72±15.61 years, with no statistical difference between the groups before and after the improvement cycle. It was observed that, after the improvement cycle, there were significant improvements in the level of adherence to the Therapeutic Plan, with improvements in the rate of timely opening of the plan and improvement in its compliance rate. There was no statistical difference between the groups before and after the improvement cycle in relation to the length of hospital stay. The main procedural flaws identified were related to the failure to reevaluate medical goals and the failure to reevaluate nursing goals, with a representation of around 61% (32% and 29%, respectively), in the Pareto analysis. The implemented improvement cycle was responsible for process adjustments, generating growth in compliance with the therapeutic plan from 11% to 82.35% of samples after the improvement cycle, this difference being statistically significant.
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LIDIANE BEZERRA TEIXEIRA BULHÕES
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ELABORACAO E VALIDACAO DE UM INSTRUMENTO DE AVALIACAO DO PACIENTE APOS PROCEDIMENTOS PERCUTANEOS NA UNIDADE DE HEMODINAMICA
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Orientador : ANA ELZA OLIVEIRA DE MENDONCA
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MEMBROS DA BANCA :
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ANA ELZA OLIVEIRA DE MENDONCA
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SANCHA HELENA DE LIMA VALE
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VICTOR GRABOIS
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Data: 15/03/2024
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Introdução: As Unidades de Hemodinâmica (UHD) são serviços de saúde de alta complexidade nos quais são realizados procedimentos minimamente invasivos, endovasculares, por via percutânea. Os pacientes podem apresentar complicações durante ou após procedimentos percutâneos, como sangramento, hematoma, pseudoaneurisma, trombose arterial ou embolização distal. A construção de um instrumento que guie a avaliação desses do paciente que foi submetido a procedimentos percutâneos na unidade de hemodinâmica, irá possibilitar a reavaliação precoce dos pacientes que necessitarem de tratamentos adicionais, com vista a minimizar danos e favorecer a melhoria da qualidade do cuidado, justificando assim, a realização da presente pesquisa. Objetivo: Elaborar e validar um instrumento de avaliação do paciente após procedimentos percutâneos na unidade de hemodinâmica. Método: Trata-se de um estudo metodológico de construção e validação de um instrumento para avaliação de pacientes submetidos a procedimentos percutâneos na unidade de hemodinâmica. A pesquisa foi realizada de fevereiro de 2023 a fevereiro de 2024, e constou de duas etapas: 1- Construção do instrumento, 2- Validação de conteúdo e da aparência por oito juízes especialistas na temática, usando a técnica Delphi. Para o processo de validação foi calculado o Índice de Validade de conteúdo (IVC). Resultados: O instrumento validado é composto por 33 itens que obtiveram IVC > 0,80, divididos em seis dimensões: A: Dados de identificação; B: Avaliação geal e antecedentes; C: Dados do procedimento; D: Análise de fatores de risco para complicações vasculares; E: Complicações Vasculares; F: Notificação. Conclusões: O instrumento foi validado em relação à sua aparência e conteúdo, demonstrando ser um instrumento representativo para a avaliação do paciente submetido a procedimentos percutâneos na unidade de hemodinâmica. O preenchimento do instrumento será útil para o planejamento e desenvolvimento de ações voltadas à segurança do paciente.
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Introduction: Haemodynamics units (HDUs) are highly complex health services in which minimally invasive endovascular procedures are performed percutaneously. Patients can suffer complications during or after percutaneous procedures, such as bleeding, haematoma, pseudoaneurysm, arterial thrombosis or distal embolisation. The development of a tool to guide the assessment of patients who have undergone percutaneous procedures in the haemodynamics unit will enable early reassessment of patients who require additional treatment, with a view to minimising damage and improving the quality of care, thus justifying this research. Objective: To develop and validate a patient assessment tool after percutaneous procedures in the haemodynamics unit. Method: This is a methodological study to develop and validate an instrument for assessing patients undergoing percutaneous procedures in the haemodynamics unit. The research was carried out from February 2023 to February 2024, and consisted of two stages: 1- Construction of the instrument, 2- Validation of content and appearance by eight judges specialising in the subject, using the Delphi technique. The Content Validity Index (CVI) was calculated for the validation process. Results: The validated instrument is made up of 32 items that obtained a CVI > 0.80, divided into six dimensions: A: Identification data; B: General assessment and history; C: Procedure data; D: Analysis of risk factors for vascular complications; E: Vascular complications; F: Notification. Conclusions: The instrument was validated in terms of its appearance and content, proving to be a representative tool for assessing patients undergoing percutaneous procedures in the haemodynamics unit. Completing the instrument will be useful for planning and developing actions aimed at patient safety.
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DIANA KARLA MUNIZ VASCONCELOS
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LISTA DE VERIFICAÇÃO DE SEGURANÇA PARA PACIENTES RENAIS HOSPITALIZADOS SUBMETIDOS À HEMODIÁLISE MÓVEL
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Orientador : VIVIANE PEIXOTO DOS SANTOS PENNAFORT
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MEMBROS DA BANCA :
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VIVIANE PEIXOTO DOS SANTOS PENNAFORT
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ANA ELZA OLIVEIRA DE MENDONCA
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ELIANE SANTOS CAVALCANTE
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KEILA MARIA DE AZEVEDO PONTE MARQUES
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Data: 26/03/2024
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Introdução: A hemodiálise (HD) é uma modalidade de Terapia Renal Substitutiva (TRS), indicada para pacientes renais crônicos e agudos. É sabido que pacientes em HD são mais suscetíveis ao desenvolvimento de infecções bacterianas, impactando em pior prognóstico, com taxas de mortalidade superiores, em comparação à população em geral. Objetivo: Construir e validar uma lista de verificação de segurança para pacientes renais hospitalizados submetidos à hemodiálise móvel. Metodologia: estudo metodológico na abordagem qualitativa, realizado no período de julho de 2023 a fevereiro de 2024, por meio da construção e validação de uma lista de verificação de segurança realizado em duas etapas: construção do instrumento a partir da revisão da literatura e validação através de um grupo focal, composto por profissionais do próprio hospital, aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa (CEP), sob parecer número 6.626.783. Resultados e Discussão: A versão da lista de verificação, apresentada aos participantes do grupo focal, constava de 25 itens de checagem antes, 10 durante e 13 após a sessão de hemodiálise móvel, totalizando 48 pontos a serem observados, extraídos com base na literatura científica consultada e ajustados após um pré-teste realizado com 5 profissionais do serviço de diálise, sendo um enfermeiro e 4 técnicos de enfermagem. O instrumento foi validado por 14 profissionais que participaram do grupo focal, das categorias médica e de enfermagem, sendo: 4 médicos, 7 enfermeiros e 3 técnicos de enfermagem. Todos com mais de 5 anos de experiência em suas áreas de atuação, representando o serviço de controle de infecção, o núcleo de segurança do paciente, o serviço de diálise e a equipe assistencial. Com a colaboração dos participantes, foram acrescidos 4 itens de checagem, sendo um antes, um durante e 2 após a diálise e retirados 2, resultando em um instrumento com 51 itens de segurança a serem observados nos três momentos de execução da hemodiálise móvel. Considerações finais: A lista de verificação para segurança na hemodiálise móvel, construída a partir da literatura disponível e validada por profissionais da instituição, configura-se como um importante instrumento de apoio à segurança de pacientes renais hospitalizados, que precisem de terapia renal substitutiva por meio da hemodiálise móvel.
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Introduction: Hemodialysis (HD) is a form of Renal Replacement Therapy (RRT), indicated for chronic and acute kidney disease patients. It is known that HD patients are more susceptible to the development of bacterial infections, resulting in a worse prognosis, with higher mortality rates, compared to the general population. Objective: Build and validate a safety checklist for hospitalized kidney patients undergoing mobile hemodialysis. Methodology: methodological study using a qualitative approach, carried out from July 2023 to February 2024, through the construction and validation of a safety checklist carried out in two stages: construction of the instrument based on literature review and validation through of a focus group, composed of professionals from the hospital itself, approved by the Research Ethics Committee (CEP), under opinion number 6,626,783. Results and Discussion: The version of the checklist, presented to the focus group participants, consisted of 25 checking items before, 10 during and 13 after the mobile hemodialysis session, totaling 48 points to be observed, extracted based on scientific literature consulted and adjusted after a pre-test carried out with 5 professionals from the dialysis service, including a nurse and 4 nursing technicians. The instrument was validated by 14 professionals who participated in the focus group, from the medical and nursing categories, including: 4 doctors, 7 nurses and 3 nursing technicians. All with more than 5 years of experience in their areas of activity, representing the infection control service, the patient safety center, the dialysis service and the care team. With the collaboration of the participants, 4 checking items were added, one before, one during and 2 after dialysis and 2 were removed, resulting in an instrument with 51 safety items to be observed in the three moments of mobile hemodialysis. Final considerations: The checklist for safety in mobile hemodialysis, constructed from available literature and validated by professionals at the institution, is an important instrument to support the safety of hospitalized kidney patients who require renal replacement therapy through of mobile hemodialysis.
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TELMA RÉGIA BEZERRA SALES DE QUEIROZ
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MELHORIA DA QUALIDADE DE SERVIÇO DE PATOLOGIA CERVICAL EM UNIDADE DE REFERÊNCIA SECUNDÁRIA DO ESTADO DO CEARÁ
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Orientador : PAULO JOSE DE MEDEIROS
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MEMBROS DA BANCA :
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PAULO JOSE DE MEDEIROS
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ANA CAROLINA PATRICIO DE ALBUQUERQUE SOUSA
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JULIANA FLORINDA DE MENDONCA REGO
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Data: 10/04/2024
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Introdução: O câncer cervical representa a segunda maior incidência de neoplasia maligna entre as mulheres no Estado do Ceará. O acesso ao diagnóstico e tratamento qualificado concorrem para a prevenção e o controle efetivo desse agravo. Em 2021 foi iniciado um programa de melhoria da qualidade no serviço de patologia cervical do Instituto de Prevenção do Câncer, unidade estadual de referência secundária para prevenção e detecção precoce do câncer do colo uterino, endométrio, mama e pele. Objetivo: Realizar um Ciclo de Melhoria da qualidade no serviço de atenção a mulheres com suspeita de câncer cervical. Metodologia: Estudo quase-experimental de avaliação do nível de qualidade do serviço, antes e após a intervenção. O Ciclo de Melhoria seguiu as etapas de Identificação e Análise da oportunidade de melhoria (OM), utilizando as técnicas de Brainstorm, Grupo nominal, Matriz de priorização e Diagrama de Ishikawa. Foram definidos cinco critérios (C) de qualidade: C1 - Tempo de espera para exérese de lesões precursoras. C2 - Margens cirúrgicas livres de neoplasia. C3 - Primeiro seguimento até 6 meses após a exérese de lesões precursoras. C4 - Encaminhamento em até 30 dias após diagnóstico de lesões invasivas. C5 - Percentual de promotores do serviço (satisfação das usuárias). A avaliação inicial foi retrospectiva, utilizando dados do primeiro semestre de 2021 a partir de relatórios do laboratório de anatomia patológica e do sistema Ars Vitae de prontuário eletrônico. A Intervenção ocorreu no segundo semestre de 2021, usando as técnicas dos Diagramas de Afinidades e de Gantt, com foco nas dimensões de oportunidade (acesso), qualidade técnico-científica e satisfação. A avaliação pósintervenção utilizou os dados do primeiro semestre de 2022. A análise dos dados envolveu os cálculos dos níveis de cumprimento dos critérios nas duas avaliações, e dos Intervalo de Confiança a 95%, além da estimativa das melhorias absolutas e relativas nos cumprimentos de cada critério e da significância estatística das diferenças encontradas. A análise utilizou ainda o Diagrama de Pareto antes-depois da intervenção. Resultados: Os níveis de cumprimento de cada critério nas duas avaliações foram respectivamente: C1: 75,0 (IC 95% ± 7,0) e 93,0 (IC 95% ± 6,0) (p= 0,005). C2: 40,0 (IC 95% ± 8,0) e 62,0 (IC 95% ±10,0) (p= 0,007). C3: 29,0 (IC 95% ± 9,0) e 31,0 (IC 95% ±10,0) (p=0,59). C4: 86,0 e 87,0 (p= 0,55). C5: 94,0 (IC 95% ± 7,0) e 94,0 (IC 95% ± 8,5) (p=0,5). Para o critério C4 n=N. A análise com Diagrama de Pareto demonstrou que os critérios C2 e C3 corresponderam a 77% e a 84,6% do total de não conformidades, na primeira e segunda avaliação, respectivamente. A avaliação inicial identificou irregularidades nas ações do serviço, com falhas na regulação interna e externa das pacientes, na padronização de condutas, na integração das equipes e no monitoramento. Após a intervenção foi observada melhora significativa dos critérios C1 e C2. No caso de C4 e C5 não houve diferença entre as duas avaliações, porém os níveis de cumprimento mantiveram-se elevados. Não foi observada melhora com significância estatística no nível de cumprimento de C3. Conclusões: A capacitação das equipes, com uso de metodologias participativas, voltadas para a aprendizagem significativa e para um trabalho interprofissional, bem como a criação do Núcleo de Regulação, foram elementos essenciais para o êxito da intervenção. Para elevação dos níveis de cumprimento de C3 é necessário o aumento de profissionais médicos, a elaboração e revisão de protocolos e a melhoria contínua dos processos dos setores de regulação e agendamento de consultas. Para manter as melhorias alcançadas devem-se priorizar ações de educação permanente e de monitoramento.
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Introduction: Cervical cancer represents the second highest incidence of malignancy among women in the State of Ceará. Access to diagnosis and qualified treatment contribute to the prevention and effective control of this disease. In 2021, a quality improvement program was initiated in the cervical pathology service of the Cancer Prevention Institute, a state secondary reference unit for the prevention and early detection of cancer of the cervix, endometrium, breast and skin. Objective: To carry out a Quality Improvement Cycle in the health care service for women suspected of having cervical cancer. Methodology: Quasi-experimental study to evaluate the level of service quality, before and after the intervention. The Improvement Cycle followed the steps of Identification and Analysis of the improvement opportunity (OM), using the techniques of Brainstorm, Nominal Group, Prioritization Matrix and Ishikawa Diagram. Five quality criteria (C) were defined: C1 - Waiting time for excision of precursor lesions. C2 - Surgical margins free of neoplasia. C3 - First follow-up up to 6 months after excision of precursor lesions. C4 - Referral within 30 days after diagnosis of invasive lesions. C5 - Percentage of service promoters (client satisfaction). The initial assessment was retrospective, using data from the first half of 2021 from reports of the pathological anatomy laboratory and the Ars Vitae electronic medical record system. The intervention took place in the second half of 2021, using the techniques of Affinity Diagrams and Gantt, focusing on the dimensions of opportunity (access), technicalscientific quality and satisfaction. The post-intervention evaluation used data from the first half of 2022. Data analysis involved calculating the levels of compliance with the criteria in both assessments, and the 95% Confidence Intervals, in addition to estimating the absolute and relative improvements in compliance with each criterion and the statistical significance of the differences found. The analysis also used the Pareto Diagram before-after the intervention. Results: The levels of compliance with each criterion in the two assessments were respectively: C1: 75.0 (95% CI ± 7.0) and 93.0 (95% CI ± 6.0) (p= 0.005). C2: 40.0 (95% CI ± 8.0) and 62.0 (95% CI ±10.0) (p= 0.007). C3: 29.0 (95% CI ± 9.0) and 31.0 (95% CI ±10.0) (p=0.59). C4: 86.0 and 87.0 (p= 0.55). C5: 94.0 (95% CI ± 7,0) and 94.0 (95% CI ± 8,5) (p=0.5). For criterion C4 n=N. The Pareto Diagram analysis demonstrated that criteria C2 and C3 corresponded to 77% and 84.6% of the total non-conformities, in the first and second assessment, respectively. The initial assessment identified irregularities in the service's actions, with flaws in the internal and external regulation of patients, in the standardization of management, in the integration of teams and in monitoring actions. After the intervention, a significant improvement in criteria C1 and C2 was observed. In the case of C4 and C5 there was no difference between the two assessments, however the level of compliance remained high. No statistically significant improvement was observed in the level of compliance with C3. Conclusions: Training of health teams, using participatory methodologies, aimed at meaningful learning and interprofessional work, as well as the creation of the “regulation sector”, were essential elements for the success of the intervention. To increase C3 compliance levels, it is necessary to increase the number of medical professionals, develop and review protocols and continuously improve processes in the regulation and appointment scheduling sectors. To maintain the improvements achieved, continuing education and monitoring actions must be prioritized.
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ALBERTINA PROENÇA RODRIGUES ALVES
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CICLO DE MELHORIA DA QUALIDADE NOS CUIDADOS PALIATIVOS EM UM SERVICO AMBULATORIAL DE ONCOLOGIA
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Orientador : VILANI MEDEIROS DE ARAUJO NUNES
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MEMBROS DA BANCA :
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VILANI MEDEIROS DE ARAUJO NUNES
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ANA CAROLINA PATRICIO DE ALBUQUERQUE SOUSA
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SUSANA CECAGNO
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VICTOR GRABOIS
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Data: 22/07/2024
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Introdução: faz parte do cuidado integral ao paciente com câncer a prevenção, a detecção precoce, o diagnóstico, o tratamento e a oferta de cuidados paliativos para aqueles que necessitem. Objetivo: avaliar o impacto das intervenções realizadas do ciclo de melhoria da qualidade no cuidado a pacientes identificados com a Escala de Performance Paliativa (PPS) igual ou menor que 50% em um serviço ambulatorial de oncologia. Metodologia: trata-se de um estudo multimétodo que buscou desenvolver um ciclo de melhoria da qualidade no serviço de cuidados paliativos prestados em uma instituição de oncologia ambulatorial. A pesquisa foi desenvolvida em duas etapas: primeiro foi realizado um estudo longitudinal com abordagem quantitativa com o objetivo de identificar as oportunidades de melhoria que necessitam de intervenção. A segunda etapa configurou-se como um estudo quase experimental do tipo antes e depois, sem grupo controle, com o objetivo de avaliar a efetividade das ações implementadas. A avaliação dos resultados aconteceu por análise comparativa da avaliação inicial com outras duas avaliações (em agosto de 2023 e primeiro trimestre de 2024). Resultados: a análise da primeira e terceira avaliação identificou redução de não conformidades de 15 para 8 (46,7%). Após a implantação das ações de melhoria planejadas, o critério 1 teve redução de 50% de não conformidades. O critério 4 apresentou melhoria estatística (0,28%) porém necessita de uma análise mais aprofundada devido estar associado a multifatores. Conclusões: Identificam-se abordagens e expectativas diferentes de pacientes, equipe e familiares sobre Cuidados Paliativos a depender do contexto e cultura que estão inseridos. Desse modo, práticas bem-sucedidas em outros países, podem não se adequar a realidade nordestina brasileira e vice-versa. Porém, destaca-se que o estudo sugere que a análise por meio da ferramenta do Ciclo de Melhoria pode ser eficiente em outras organizações de saúde independente da sua localização ou do tipo de paciente que atende, ao auxiliar na identificação e implantação de ações multifacetadas em causas modificáveis de qualquer tipo de oportunidade de melhoria apresentada.
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Introduction: part of comprehensive care for cancer patients is prevention, early detection, diagnosis, treatment and the provision of palliative care for those who need it. Objective: to evaluate the impact of interventions carried out in the quality improvement cycle on care for patients identified with the Palliative Performance Scale (PPS) equal to or less than 50% in an outpatient oncology service. Methodology: this is a multi-method study that sought to develop a quality improvement cycle in the palliative care service provided in an outpatient oncology institution. The research was developed in two stages: first, a longitudinal study was carried out with a quantitative approach with the aim of identifying opportunities for improvement that require intervention. The second stage was a quasi-experimental before-and-after study, without a control group, with the aim of evaluating the effectiveness of the implemented actions. The results were evaluated through a comparative analysis of the initial assessment with two other assessments (in August 2023 and the first quarter of 2024). Results: analysis of the first and third assessment identified a reduction in non-conformities from 15 to 8 (46.7%). After implementing the planned improvement actions, criterion 1 had a 50% reduction in non-conformities. Criterion 4 showed statistical improvement (0.28%) but requires further analysis due to being associated with multifactors. Conclusions: Different approaches and expectations of patients, staff and families regarding Palliative Care are identified depending on the context and culture in which they are inserted. Therefore, successful practices in other countries may not adapt to the Brazilian northeastern reality and vice versa. However, it is noteworthy that the study suggests that analysis using the Improvement Cycle tool can be efficient in other health organizations regardless of their location or the type of patient they serve, by helping to identify and implement multifaceted actions in modifiable causes of any type of improvement opportunity presented.
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ANDERSON ALARES DA SILVA MELO
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CICLO DE MELHORIA PARA ADEQUAR O USO DE ANTIMICROBIANOS EM HOSPITAL REGIONAL
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Orientador : MARISE REIS DE FREITAS
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MEMBROS DA BANCA :
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MARISE REIS DE FREITAS
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CECILIA OLIVIA PARAGUAI DE OLIVEIRA SARAIVA
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CLAUDIA FERNANDA DE LACERDA VIDAL
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Data: 03/09/2024
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O desenvolvimento de um Programa de gerenciamento de uso de antimicrobianos (PGA) é ferramenta fundamental para prevenção da disseminação da resistência bacteriana, problema de saúde pública global. A despeito do Brasil possuir diretrizes atualizadas sobre a implantação de PGAs, poucas experiências foram descritas relativas à sua implementação usando Ciclos de Melhoria. Trata-se de estudo de intervenção com desenho quase-experimental, com análises antes e depois e de série temporal realizado em um hospital público regional, no período de janeiro de 2023 a junho de 2024. A intervenção de melhoria foi participativa, multifacetada e baseada nos dados de uma avaliação prévia com cinco critérios de qualidade e análise do contexto com o MUSIQ. Estimam-se as melhorias absoluta e relativa dos critérios a partir de reavaliações e em série temporal. O escore do MUSIQ de 106,42 demonstrou que a intervenção poderia ter sucesso, porém enfrentaria barreiras contextuais. Quatro dos cinco critérios de qualidade avaliados apresentaram melhoria relevante, impactando positivamente a despeito do contexto desafiador. A implementação de um programa de gerenciamento de antimicrobianos é um processo complexo que envolve múltiplas intervenções e interfaces, para as quais o método de Ciclos de Melhoria é adequado.
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The development of an Antimicrobial Stewardship Program (ASP) is a fundamental tool for preventing the spread of bacterial resistance, a global public health issue. Despite Brazil having updated guidelines on ASP implementation, few experiences have been described regarding its implementation using Quality Improvement Cycles. This study is an intervention with a quasi-experimental design, including before-and-after and time series analyses, conducted in a regional public hospital from January 2023 to June 2024. The improvement intervention was participatory, multifaceted, and based on data from a preliminary assessment with five quality criteria and context analysis using MUSIQ. Absolute and relative improvements in the criteria are estimated from reassessments and time series. The MUSIQ score of 106.42 indicated that the intervention could be successful but would face contextual barriers. Four out of five evaluated quality criteria showed significant improvement, positively impacting despite the challenging context. Implementing an antimicrobial stewardship program is a complex process involving multiple interventions and interfaces, for which the Quality Improvement Cycles method is appropriate.
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ZAIRA SANTIAGO DE LIMA DAMAZIO
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ELABORAÇÃO E IMPLEMENTAÇÃO DE FERRAMENTAS DE MELHORIA DA QUALIDADE DO PROCESSO DE AGENDAMENTO DE CATETERISMO CARDÍACO ELETIVO
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Orientador : ANA ELZA OLIVEIRA DE MENDONCA
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MEMBROS DA BANCA :
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ADRIANA MONTENEGRO DE ALBUQUERQUE
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ANA ELZA OLIVEIRA DE MENDONCA
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KATIA REGINA BARROS RIBEIRO
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Data: 24/09/2024
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Introdução: O cateterismo cardíaco é um procedimento essencial na cardiologia intervencionista, utilizado para o diagnóstico e tratamento de doenças cardíacas complexas. Em resposta às necessidades do Sistema Único de Saúde, as Unidades de Pronto Atendimento desempenham um papel crucial na rede de urgência e emergência, enfrentando desafios como a internação temporária de pacientes devido à falta de leitos hospitalares. A introdução do Núcleo Interno de Regulação tem sido fundamental para gerir os fluxos de pacientes, incluindo as marcações de procedimentos complexos como o cateterismo cardíaco, através do Sistema Nacional de Regulação. O contexto da pesquisa é apresentado, destacando a importância da implementação de ferramentas de qualidade para otimizar a gestão dos recursos de saúde e aprimorar a assistência prestada aos pacientes. Objetivo: Elaborar e implementar ferramentas de melhoria da qualidade no processo de agendamento dos cateterismos cardíacos eletivos. Metodologia: A metodologia empregada no estudo baseia-se na Pesquisa Convergente Assistencial, que integra a investigação científica com a prática profissional. Foram desenvolvidas ferramentas de melhoria da qualidade, como o Procedimento Operacional Padrão, o quadro Kanban e o folder informativo, com o objetivo de padronizar processos, melhorar a comunicação entre equipes e proporcionar uma experiência informada aos pacientes. A validação das ferramentas foi realizada por meio de avaliações internas e externas. Resultados: A validação do Procedimento Operacional Padrão obteve uma taxa de aceitação superior a 80% entre os juízes avaliadores. O quadro Kanban foi avaliado pela equipe da Unidade de Pronto Atendimento utilizando um método específico, com resultados satisfatórios. Embora o folder informativo não tenha passado ainda por uma avaliação formal, foi bem recebido pelos pacientes que o utilizaram. As ferramentas implementadas contribuíram para a padronização dos processos, a melhoria da comunicação entre as equipes e a inclusão dos pacientes no processo de agendamento de cateterismo cardíaco, resultando em uma experiência mais tranquila e informada. Conclusão: A implementação de ferramentas de melhoria da qualidade no processo de agendamento de cateterismo cardíaco eletivo na Unidade de Pronto Atendimento promoveu a excelência operacional, o cuidado humanizado e a otimização dos recursos hospitalares. As iniciativas desenvolvidas fortaleceram a gestão da qualidade dos serviços de saúde, alinhando-se às diretrizes do Sistema Único de Saúde e exemplificou a utilização de boas práticas replicáveis. A padronização de processos, a comunicação eficaz e a inclusão dos pacientes e familiares nas etapas do processo de agendamento, foram fundamentais para a melhoria qualidade da assistência oferecida pela Unidade de Pronto Atendimento.
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Introduction: Cardiac catheterization is an essential procedure in interventional cardiology, used for the diagnosis and treatment of complex heart diseases. In response to the needs of the Unified Health System, Emergency Care Units play a crucial role in the emergency and urgent care network, facing challenges such as the temporary hospitalization of patients due to the lack of hospital beds. The introduction of the Internal Regulation Center has been fundamental in managing patient flows, including scheduling complex procedures such as cardiac catheterization, through the National Regulation System. The research context is presented, highlighting the importance of implementing quality tools to optimize the management of health resources and improve the care provided to patients. Objective: To develop and implement quality improvement tools in the scheduling process for elective cardiac catheterizations. Methodology: The methodology employed in the study is based on Convergent Care Research, which integrates scientific investigation with professional practice. Quality improvement tools were developed, such as the Standard Operating Procedure, the Kanban board, and the informational folder, with the objective of standardizing processes, improving communication among teams, and providing an informed experience for patients. The validation of the tools was carried out through internal and external evaluations. Results: The validation of the Standard Operating Procedure achieved an acceptance rate of over 80% among the evaluating judges. The Kanban board was assessed by the Emergency Care Unit team using a specific method, with satisfactory results. Although the informational folder did not undergo formal evaluation, it was well received by the patients who used it. The implemented tools contributed to process standardization, improved communication among teams, and included patients in the scheduling process for cardiac catheterization, resulting in a smoother and more informed experience. Conclusion: The research concludes that the implementation of quality improvement tools in the elective cardiac catheterization scheduling process at the Emergency Care Unit promoted operational excellence, humanized care, and optimized hospital resources. The developed initiatives strengthened the quality management of health services, aligning with the guidelines of the Unified Health System and exemplifying replicable best practices. Process standardization, effective communication, and patient inclusion were fundamental to improving the care provided by the Emergency Care Unit.
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PAULA BEATRIZ DE MORAIS ARCANJO LIMA
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IMPLEMENTACAO DA LISTA DE VERIFICACAO PARA PARTOS SEGUROS (LVPS) DA OMS EM UMA MATERNIDADE DE ALTO RISCO DO NORDESTE BRASILEIRO
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Orientador : TATYANA MARIA SILVA DE SOUZA ROSENDO
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MEMBROS DA BANCA :
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DANIELE VIEIRA DANTAS
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SUSANA CECAGNO
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TATYANA MARIA SILVA DE SOUZA ROSENDO
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Data: 08/10/2024
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Introdução: A Lista de Verificação para o Parto Seguro (LVPS) da Organização Mundial de Saúde (OMS) é uma ferramenta para melhorar as práticas no atendimento ao binômio mãe-bebê no ambiente do parto que é baseada em evidências e de baixo custo. Considerando o aumento recente dos indicadores de mortalidade materna, se mostrou pertinente avaliar os efeitos da LVPS da OMS na assistência ao parto em uma maternidade de alto risco brasileira. Objetivos: avaliar os efeitos da Lista de Verificação para o parto Seguro (LVPS) da OMS na assistência ao parto em uma maternidade de alto risco do Nordeste brasileiro através da incidência das boas práticas e eventos adversos. Metodologia:Estudo quase-experimental no qual foi implantado a LVPS em uma maternidade de alto risco situada na região metropolitana de Natal-RN através de um conjunto de ações: adaptação da LVPS, treinamento das equipes, avaliação da cultura de segurança, apoio à liderança e monitoramento. Foram avaliados indicadores de BP, de eventos adversos (EA) na mãe e recém-nascido e de adesão à LVPS antes e após a intervenção com coleta através do software Qualiparto. Resultados: Foram coletados dados de 995 partos (março/2023 a maio/2024). A adesão geral à LVPS foi baixa, 7,6%. A mediana do cumprimento de BP foi semelhante após a intervenção (57%). Houve pequena variação na mediana das BP maternas (33,3%), enquanto as neonatais se mantiveram estáveis (72,1%). O percentual médio de EA no geral, maternos e neonatais apresentaram diminuição de linha de base, mas apenas os EA maternos mostraram tendência a diminuir. Discussões: A inclusão de novas práticas enfrenta resistência por parte da equipe, podendo ter relação com o contexto local: sobrecarga de trabalho e grau de maturidade de cultura de segurança. A estratégia desenhada exige novos ciclos de melhoria com ações de sensibilização e preparo para uso do instrumento. É preciso investir na formação de lideranças nos serviços de saúde para motivar as mudanças e dar sustentabilidade a elas. Conclusões: Houve entraves que dificultaram a adesão à lista, como cultura de segurança fragilizada e dessa maneira não foi observada melhora nas boas práticas e diminuição dos eventos adversos, a despeito dos eventos adversos maternos. É preciso ainda fortalecimento do núcleo de segurança do paciente e desenvolvimento das lideranças.
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Introduction: The World Health Organization (WHO) Safe Childbirth Checklist (SCC) is an evidence-based and low-cost tool for improving practices in the care of mothers and infant during childbirth. Due to the recent increase in maternal mortality indicators, it was important to assess the effects of the WHO SBC on childbirth care in a high-risk maternity hospital in Brazil. Objectives: The aim was to evaluate the effects of the WHO Safe Childbirth Checklist (SCC)on childbirth care in a high-risk maternity hospital in northeastern Brazil by assessing the incidence of good practices and adverse events. Methodology: A quasi-experimental study was conducted where the SCC was implemented in a high-risk maternity hospital in the metropolitan region of Natal-RN. This involved adapting the SBC, training teams, evaluating safety culture, providing leadership support, and monitoring. Good practices (GP) indicators, adverse events (AE) in mothers and newborns, and adherence to the SBC were evaluated before and after the intervention using data collected through Qualiparto. Results: Data from 995 deliveries (March 2023 to May 2024) were collected. Overall adherence to the SBC was low at 7.6%. The median compliance with good practices was similar before and after the intervention at 57%. There was a slight variation in the median of maternal good practices (33.3%), while neonatal good practices remained stable (72.1%). The mean percentage of adverse events in general, maternal, and neonatal cases showed a decrease from baseline, with maternal adverse events showing a tendency to decrease. Discussions: The introduction of new practices faced resistance from the team, possibly due to the local context of work overload and the safety culture's maturity level. The designed strategy requires new improvement cycles with actions to raise awareness and prepare for using the instrument. Investing in the training of health service leaders is necessary to motivate changes and ensure sustainability. Conclusions: Some obstacles made it difficult to adhere to the list, such as a weakened safety culture, and thus no improvement in good practices and a decrease in adverse events were observed, despite maternal adverse events. It is also necessary to strengthen the patient safety center and develop leadership.
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STEPHANIE CARNEIRO DE VASCONCELOS
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PROCESSO DE DISPENSACAO E DE ADMINISTRACAO DE MEDICAMENTO DE USO PROPRIO DO PACIENTE NO HOSPITAL: AVALIACAO E MELHORIA
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Orientador : VIVIANE EUZEBIA PEREIRA SANTOS
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MEMBROS DA BANCA :
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ANDREA TAYSE DE LIMA GOMES
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BRUNA CRISTINA CARDOSO MARTINS
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CECILIA OLIVIA PARAGUAI DE OLIVEIRA SARAIVA
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VIVIANE EUZEBIA PEREIRA SANTOS
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Data: 24/10/2024
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Introdução: Os erros de medicação podem levar a danos e, ações a nível global e nacional têm sido estudadas para evitá-los e, assim promover o fortalecimento das barreiras de segurança do paciente. Nessa perspectiva, destaca-se a necessidade de discussão sobre os medicamentos pessoais, que são levados de casa para o hospital, que por diversas razões, podem não estar disponibilizados na instituição. Dessa forma, desenvolver atividades de gestão da qualidade é imprescindível para melhores resultados na assistência à saúde aos pacientes que fazem uso de seu próprio medicamento nos serviços hospitalares. Objetivo: Avaliar e melhorar o processo de dispensação e de administração de medicamentos próprio de pacientes em um hospital secundário do Estado do Ceará. Metodologia: Trata-se de um estudo de desenho quase experimental do tipo antes e depois, sem grupo controle, com abordagem quantitativa, com coleta de dados em novembro de 2023, janeiro e março de 2024. Entre cada coleta de dados foram implementadas intervenções multifacetadas para melhorar o serviço. Considerou-se sete critérios para verificar a qualidade do processo de uso do medicamento próprio do paciente em dois locais de guarda: farmácia e a beira leito. Os dados foram importados para o software IBM-SPSS e foi aplicado o Teste Exato de Fisher para verificar a associação entre as variáveis. O projeto foi aprovado do Comitê de Ética em Pesquisa do Instituto de Saúde e Gestão Hospitalar, sob CAEE: 74775723.5.0000.5684. Resultados: Na avaliação inicial verificou-se variação no nível de conformidade dos critérios em ambos os locais de guarda. Na reavaliação, medida após 90 dias das primeiras intervenções, notou-se melhoria absoluta em todos os critérios, independente do local de guarda, sendo a melhoria significativa para três critérios do cenário de guarda a beira leito (C3 – aprazamento adequado, C4 – administração conforme e C6 – armazenamento e identificação corretos). Foram implementadas intervenções referentes ao processo de trabalho dos profissionais, aos sistemas de registro e a ações educativas. Conclusão: O estudo demonstrou que as atividades multifacetadas são eficazes para a melhoria da qualidade do uso de medicamentos próprios dos pacientes na instituição, atingindo seu objetivo, e ressaltando a importância de sua continuidade e aperfeiçoamento para alcançar resultados cada vez mais significativos.
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Introduction: Medication errors can lead to harm and global and national actions have been studied to prevent them and thus to promote the strengthening of patient safety barriers. From this perspective, there is a need to discuss patient’s own drug, which is taken from home to the hospital and which, for various reasons, may not be available at the institution. Thus, developing quality management activities is essential for better results in health care for patients who use their own medication in hospital services. Objective: To evaluate and improve the process of dispensing and administering patients' own medication in a secondary hospital in the state of Ceara. Methodology: This is a quasi-experimental before-and-after study with no control group and a quantitative approach, with data collection in November 2023, January and March 2024. Between each data collection, multifaceted interventions were implemented to improve the service. Seven criteria were considered to verify the quality of the process of using the patient's own medication in two storage locations: pharmacy and bedside. The data was imported into the IBM-SPSS software and Fisher's Exact Test was applied to verify the association between the variables. The project was approved by the research ethics committee of the Instituto de Saude e Gestao Hospitalar, under CAEE: 74775723.5.0000.5684. Results: In the initial assessment there was variation in the level of compliance of the criteria in both storage locations. In the re-evaluation, measured 90 days after the first interventions, there was an absolute improvement in all the criteria, regardless of where they were stored. The improvement was significant for three criteria in the bedside storage scenario (C3 - adequate scheduling, C4 - compliant administration and C6 - correct storage and identification). Interventions were implemented regarding the professionals' work process, recording systems and educational actions. Conclusion: The study showed that the multifaceted activities are effective in improving the quality of the use of patients' own medicines in the institution, achieving their objective, and highlighting the importance of their continuity and improvement in order to achieve increasingly significant results.
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NATHALYA JULIANNY DE MACEDO OLIMPIO
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MELHORIA NA QUALIDADE NO TRATAMENTO NUTRICIONAL DA LESAO POR PRESSAO
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Orientador : SANCHA HELENA DE LIMA VALE
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MEMBROS DA BANCA :
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CAMILA XAVIER ALVES
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DANIELE VIEIRA DANTAS
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MARCIA MARILIA GOMES DANTAS LOPES
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SANCHA HELENA DE LIMA VALE
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Data: 29/10/2024
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Introdução: As lesões por pressão (LPP) são um problema mundial e são descritas como dano localizado na pele e/ou tecido subjacente, geralmente sobre um osso proeminente. As LPP aumentam as internações hospitalares e os custos de tratamento e cuidados, nesse contexto, os pacientes críticos geralmente encontram-se em situação de gravidade, instabilidade e muitas vezes são submetidos a internações prolongadas, o que aumenta as condições de fragilidade e as chances de desenvolvimento de LPP. Através dos registros de enfermagem sobre a presença de LPP, é possível a comunicação entre os membros da equipe de saúde, para o planejamento da assistência. Ao nutricionista cabe avaliar o estado nutricional, que pode ser um fator determinante para a prevenção e tratamento da LPP, dado que a terapia nutricional é um componente importante para a cicatrização dessas lesões. Objetivo: Desenvolver ações para melhoria na qualidade no tratamento nutricional de pacientes graves com LPP. Metodologia: Trata-se de um estudo com abordagem quantitativa, com desenho quase experimental do tipo antes e depois, sem grupo controle, que foi realizado através de dois ciclos de melhoria da qualidade no tratamento nutricional de pacientes graves com LPP. Foram avaliados, no total, 90 pacientes graves com LPP em Terapia Nutricional Enteral (TNE), para os cinco critérios elencados no estudo. Resultados: A avaliação inicial evidenciou bons níveis de cumprimento dos critérios que envolviam a equipe de enfermagem, porém baixos níveis de cumprimento para todos os critérios que envolviam a nutrição. E após as intervenções realizadas, houve melhoria absoluta em quatro dos cinco critérios avaliados. Discussões: O tratamento da LPP requer uma assistência sistematizada no cuidado centrado no paciente, e a nutrição tem papel primordial na prevenção e cicatrização das LPP, nos casos em que já existe a formação das lesões, a prescrição de uma dieta especializada, que atenda às necessidades nutricionais, é fundamental para a manutenção do metabolismo durante todos os estágios da cicatrização. Conclusões: Com as intervenções realizadas durante os ciclos de melhoria, foi possível melhorar a qualidade da terapia nutricional ofertada, contribuindo para uma maior adequação da necessidade energética e proteica.
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Introduction: Pressure injuries (PI) are a worldwide problem and are described as localized damage to the skin and/or underlying tissue, usually over a prominent bone, and can be caused by prolonged and/or intense pressure combined with shear. Critical patients are generally in a serious, unstable situation and are often subjected to prolonged hospitalizations and highly complex procedures. Nursing records constitute an integral part of the patient's medical record and are essential to the care process. Enteral Nutritional Therapy (ENT) in patients with pressure injuries is indicated whenever the patient is unable to meet their nutritional needs through the conventional oral route. The healing process consumes energy, using mainly carbohydrates in the form of glucose. For the body to use proteins in the healing process, an adequate supply of calories is important. Objective: Develop actions to improve the quality of pressure injury treatment. Methodology: This is a longitudinal study that will use data produced by the multidisciplinary care service of a public hospital in the city of Natal-RN. The results of a quality improvement cycle in PI treatment will be evaluated and the effect of the interventions carried out will be measured. Partial Results: Demonstrates fragility mainly in the adequacy of energy and protein intake, which is of great relevance for the healing of PI.
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RENATA ROCHA DA COSTA
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MELHORIA DA QUALIDADE NAS PRATICAS DE SEGURANCA DO PACIENTE EM SERVICO DE DIALISE
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Orientador : CECILIA OLIVIA PARAGUAI DE OLIVEIRA SARAIVA
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MEMBROS DA BANCA :
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CECILIA OLIVIA PARAGUAI DE OLIVEIRA SARAIVA
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SUSANA CECAGNO
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VIVIANE EUZEBIA PEREIRA SANTOS
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DIANA PAULA DE SOUZA REGO PINTO CARVALHO
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Data: 29/10/2024
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Introdução: A hemodiálise é uma modalidade de terapia renal substitutiva indicada para pacientes com injúria renal e com risco potencial para a ocorrência de eventos adversos. Portanto, práticas de segurança do paciente devem ser implementadas e estimuladas com vistas à melhoria da qualidade utilizando-se de estratégias como os ciclos de melhoria. Objetivo: Avaliar o efeito de um ciclo de melhoria da qualidade nas práticas de segurança do paciente em um serviço de hemodiálise. Metodologia: Trata-se de um estudo multimétodos em duas etapas, sendo a primeira, um estudo transversal com abordagem quantitativa para a avalição da cultura de segurança de resiliência e, a segunda, um estudo quase experimental do tipo antes e depois, sem grupo controle, com abordagem quantitativa, desenvolvido na realização de um ciclo de melhoria das práticas de segurança do paciente no serviço de hemodiálise, ambas realizadas no período de abril de 2023 a abril de 2024. Foram analisados os atendimentos ao paciente em diálise renal, as fichas de atendimento dos pacientes da unidade, a lista de verificação de segurança em hemodiálise e as notificações de incidentes para o ciclo de melhoria, considerados em oito critérios com base em indicadores adotados nas Práticas de Segurança do Paciente em Serviços de Diálise da ANVISA para avaliar o nível de qualidade das práticas de segurança do paciente. Durante a reavaliação, foi aplicada a Resilience Safety Culture (RSC) traduzida e adaptada para o contexto cultural brasileiro, com a finalidade de avaliar a cultura de resiliência. Os dados das avaliações, antes e depois, foram apresentados em diagramas de Pareto para evidenciar o nível de melhoria e sua significância. Realizou-se uma análise estatística descritiva dos dados da RSC, com os resultados apresentados em tabelas. O estudo recebeu aprovação do Comitê de Ética em Pesquisa com Seres Humanos do Hospital Universitário Walter Cantídio e aprovado sob CAAE n° 75601123.3.3001.5045. Resultados: Na avaliação inicial verificou-se baixos níveis de qualidade em todos os critérios, exceto um que apresentou 100% de conformidade. Na reavaliação, houve melhoria absoluta de 73,95% nos outros seis critérios em relação à avaliação inicial. A análise da Resilience Safety Culture (RSC) demonstrou uma percepção positiva em grande parte dos domínios num contexto de mudanças rápidas dentro do desafio complexo que compreende a unidade de diálise. Conclusão: O ciclo de melhoria demonstrou ser eficaz para a melhoria da qualidade e das práticas de segurança no serviço de diálise.
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Introduction: Hemodialysis is a modality of renal replacement therapy indicated for patients with renal injury and at potential risk for adverse events. Therefore, patient safety practices must be implemented and encouraged to improve quality, using strategies such as quality improvement cycles. Objectives: To evaluate the effect of a quality improvement cycle on patient safety practices in a hemodialysis service. Methodology: This is a multimethod study conducted in two stages. The first stage is a cross-sectional study with a quantitative approach to evaluate the safety culture of resilience. The second stage is a quasi-experimental, pre- and post-intervention study, without a control group, with a quantitative approach, developed through the implementation of a quality improvement cycle for patient safety practices in the hemodialysis service. Both stages were conducted between April 2023 and April 2024. The study analyzed dialysis patient care, patient records from the unit, the hemodialysis safety checklist, and incident reports for the improvement cycle, considering eight criteria based on indicators adopted by ANVISA's Patient Safety Practices in Dialysis Services to assess the quality level of patient safety practices. During the reevaluation, the Resilience Safety Culture (RSC) questionnaire, translated and adapted to the Brazilian cultural context, was applied to assess the culture of resilience. The pre- and post-evaluation data were presented in Pareto diagrams to highlight the level of improvement and its significance. A descriptive statistical analysis of the RSC data was conducted, with the results presented in tables. The study received approval from the Research Ethics Committee of the Walter Cantidio University Hospital under CAAE No. 75601123.3.3001.5045. Results: The initial evaluation revealed low quality levels in all criteria, except one, which showed 100% compliance. In the reevaluation, there was an absolute improvement of 73.95% in the other six criteria compared to the initial evaluation. The Resilience Safety Culture (RSC) analysis showed a positive perception in most domains within the context of rapid changes in the complex challenges faced by the dialysis unit. Conclusion: The improvement cycle proved to be effective in quality improvement and patient safety in dialysis renal.
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FERNANDA PEREIRA MARINHO AMARO
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MELHORIA DA ADESAO A LISTA DE VERIFICACAO PARA O PARTO SEGURO DA ORGANIZACAO MUNDIAL DA SAUDE EM UMA MATERNIDADE BRASILEIRA.
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Orientador : TATYANA MARIA SILVA DE SOUZA ROSENDO
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MEMBROS DA BANCA :
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CECILIA OLIVIA PARAGUAI DE OLIVEIRA SARAIVA
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SUSANA CECAGNO
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TATYANA MARIA SILVA DE SOUZA ROSENDO
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Data: 14/11/2024
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Introdução: No Brasil, a Razão de Mortalidade Materna continua alta, e mesmo com a diminuição da mortalidade infantil, a mortalidade neonatal evitável continua sendo responsável pela maior parte dos óbitos. A Organização Mundial da Saúde (OMS) propõe uma forma de melhorar a assistência e aumentar a adesão a práticas seguras no parto, trata-se do uso da Lista de Verificação para o Parto Seguro. Mesmo com as evidências de que a sua utilização pode aumentar a realização de boas práticas no parto, o uso contínuo da LVPS ainda é um desafio. Objetivo: aumentar para 70% a adesão à Lista de Verificação para o Parto Seguro (LVPS) da OMS em uma maternidade de alto risco no Nordeste brasileiro,especificamente pretendeu: identificar as possíveis barreiras ao uso da Lista; implementar intervenções para melhorar a adesão à LVPS e monitorar a adesão antes e após as intervenções. Método: Trata-se de um estudo quase experimental (sem grupo controle), de série temporal, com medição de seis meses antes e seis meses depois das intervenções, totalizando 692 prontuários (332 antes e 360 pós-intervenção); o local de estudo é uma maternidade de alto risco em Natal, Rio Grande do Norte. O projeto segue os passos de um ciclo de melhoria: análise das causas, definição de critérios de medição da melhoria, análise da linha de base, planejamento participativo das intervenções, realização das intervenções e monitoramento. A análise das causas utilizou o Diagrama de Ishikawa e o Consolidated Framework for Implementation Research (CFIR). Os critérios medidos foram: porcentagem de Listas totalmente preenchidas; porcentagem de itens preenchidos e porcentagem de itens preenchidos por momento de pausa (admissão, imediatamente antes do parto, logo após o nascimento e antes da alta). A análise da melhoria foi realizada através de run charts, considerando a significância de 5%. Resultados: As barreiras para a adesão identificadas foram relacionadas a três domínios do CFIR: cenário interno, inovação e processo de implementação. Após as intervenções, a mediana da porcentagem de itens preenchidos passou de 38,8% para 58,7%, sendo uma melhora significativa. Também houve melhoria significativa nos momentos da admissão e logo após o nascimento. O momento com menor preenchimento foi o imediatamente antes do parto (mediana de 27,6%). O momento da alta apresentou aumento da adesão, mas não foi significativo. Conclusões: A identificação das barreiras permitiu direcionar as intervenções do ciclo de melhoria. O contexto foi favorável à implementação das mudanças de processos, especialmente pela implicação do setor de Gestão da Qualidade. Houve melhoria na adesão à LVPS, sendo importante investir em estratégias, como educação permanente, sensibilização de lideranças e fortalecimento da cultura de segurança para a sua sustentabilidade.
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Introduction: In Brazil, the Maternal Mortality Ratio remains high, and even with the decrease in infant mortality, avoidable neonatal mortality continues to be responsible for most deaths. The World Health Organization (WHO) proposes a way to improve care and increase adherence to safe practices in childbirth, it is the use of the Checklist for Safe Childbirth. Even with the evidence that its use can increase the performance of good practices in childbirth, the continuous use of LVPS is still a challenge. Objective: Increase adherence to the WHO Safe Birth Checklist (LVPS) to 70% in a high-risk maternity hospital in northeastern Brazil, specifically intended: to identify possible barriers to the use of the List; implement interventions to improve adherence to the LVPS and monitor adherence before and after interventions. Method: This is a quasi-experimental study (without control group), of time series, with measurement of six months before and six months after the interventions, totaling 692 medical records (332 before and 360 post-intervention); the study site is a high-risk maternity hospital in Natal, Rio Grande do Norte. The project follows the steps of an improvement cycle: root cause analysis, definition of improvement measurement criteria, baseline analysis, participatory planning of interventions, implementation of interventions, and monitoring. The analysis of the causes used the Ishikawa Diagram and the Consolidated Framework for Implementation Research (CFIR). The criteria measured were: percentage of Lists fully completed; percentage of items completed and percentage of items completed by time of pause (admission, immediately before delivery, shortly after birth, and before discharge). The analysis of improvement was carried out through run charts, considering the significance of 5%. Results: The barriers to adherence identified were related to three domains of the CFIR: inner setting, innovation and implementation process. After the interventions, the median percentage of items filled out increased from 38.8% to 58.7%, a significant improvement. There was also a significant improvement at the time of admission and shortly after birth. The moment with the lowest completion was immediately before delivery (median of 27.6%). The moment of discharge showed an increase in adherence, but was not significant. Conclusions: The identification of barriers allowed us to direct the interventions of the improvement cycle. The context was favorable to the implementation of process changes, especially due to the involvement of the Quality Management sector. There was an improvement in adherence to the LVPS, and it is important to invest in strategies such as permanent education, raising awareness of leaders and strengthening the safety culture for its sustainability.
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MARIA APARECIDA DE ALBUQUERQUE FERNANDES RAMALHO
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CICLO DE MELHORIA PARA O ACOMPANHAMENTO DO PACIENTE COM DIABETES NA ATENCAO PRIMARIA
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Orientador : VILANI MEDEIROS DE ARAUJO NUNES
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MEMBROS DA BANCA :
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ANA ELZA OLIVEIRA DE MENDONCA
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SUSANA CECAGNO
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VILANI MEDEIROS DE ARAUJO NUNES
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VIVIANE PEIXOTO DOS SANTOS PENNAFORT
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Data: 27/11/2024
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Introdução: O Diabetes Mellitus é considerado importante problema de saúde global por acometer um número cada vez maior de pessoas e apresentar complicações, com destaque ao pé diabético. Para diminuir essa ocorrência, torna-se necessária a avaliação periódica dos pés da pessoa com diabetes realizada periodicamente por profissionais de saúde capacitados da Atenção Primária de Saúde (APS). O enfermeiro, como integrante dessa equipe, deve oferecer cuidados direcionados à prevenção e controle da doença, com intuito de melhorar a qualidade de vida e minimizar suas complicações. Objetivo: Realizar um ciclo de melhoria da qualidade voltada à prevenção do pé diabético nas Consultas de Enfermagem da Atenção Primária de Saúde. Metodologia: Trata-se de um ciclo de melhoria, com abordagem quantitativa do tipo antes e depois, sem grupo controle, realizado na região do sertão alagoano, território da APS das zonas urbana e rural do município de Santana do Ipanema, estado de Alagoas, no período de junho à agosto de 2024, com intervenções implementadas entre os meses de junho e julho de 2024, após aprovação do Comitê de Ética. A população do estudo foi formada pelos enfermeiros assistenciais do município de Santana do Ipanema, vinculados à APS, em exercício durante o período da coleta de dados, totalizando 11 profissionais, participantes do estudo. Dentre as etapas, foram realizadas a identificação e priorização da oportunidade de melhoria, análise das causas e avaliação dos critérios e da qualidade, elaboração de intervenções e implementação para melhoria, a reavaliação e o monitoramento. Resultados: Antes das intervenções, as consultas de enfermagem eram realizadas sem o exame dos pés aos pacientes com diabetes. Após implantação das intervenções foi possível perceber a melhoria comprovada pelo aumento na quantidade de profissionais enfermeiros realizando o procedimento de “Exame do pé diabético” no atendimento às pessoas com diabetes durante as consultas realizadas na (APS). Conclusão:. As intervenções possibilitaram a adesão dos enfermeiros aos procedimentos promovendo uma assistência qualificada durante a consulta de enfermagem na prevenção de possíveis sequelas do diabetes, como o pé diabético.
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Introduction: Diabetes Mellitus is one of the chronic non-communicable diseases and is considered an important global health problem as it affects an increasing number of people and, consequently, an increase in the number of complications related to the disease. Among the complications, diabetic foot stands out. To reduce this occurrence, the assessment of the feet of people with diabetes must be carried out periodically by trained professionals from the Primary Health Care team. The nurse, as a member of this team, must offer care aimed at preventing and controlling the disease, with the aim of improve quality of life and minimize complications. Objective: To carry out a quality improvement cycle in Nursing consultations for people with Diabetes in Primary Health Care. Methodology: Based on a quality improvement cycle, a quantitative before and after study will be developed, without a control group , following the SQUIRE guidelines, preserving the ethical precepts of resolutions Nº 466/12, 510/16 and 580/18. It is intended to implement the interventions in the second half of 2023, after approval by the Ethics Committee. Expected results: It is expected that the interventions will provide opportunities for improvement, increasing the chance of success in resolving the quality problems found and favoring better care for patients with diabetes.
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IRLA MILENA DE ALBUQUERQUE BIEGING
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CICLO DE MELHORIA PARA PROGRESSAO DA MOBILIDADE FUNCIONAL DE PACIENTES INTERNADOS EM UNIDADE DE TERAPIA INTENSIVA
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Orientador : THAIZA TEIXEIRA XAVIER NOBRE
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MEMBROS DA BANCA :
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HELGA CECILIA MUNIZ DE SOUZA
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THAIZA TEIXEIRA XAVIER NOBRE
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VILANI MEDEIROS DE ARAUJO NUNES
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Data: 11/12/2024
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Introdução: O tempo prolongado de permanência do paciente internado em unidade de terapia intensiva (UTI) predispõe a incidência de complicações advindas da imobilidade, trazendo declínio funcional rápido que poderá impactar negativamente na qualidade de vida do indivíduo hospitalizado, aumentando os custos assistenciais. Objetivo: Desenvolver um ciclo de melhoria para a otimização da mobilidade em pacientes internados em Unidade de Terapia Intensiva. Metodologia: Trata-se de um estudo de desenho quase experimental, do tipo antes-depois, sem grupo controle, com abordagem quantitativa, a ser realizado em um hospital público de Pernambuco por meio de ciclo de melhoria com as seguintes etapas: identificação e priorização da oportunidade de melhoria a partir da aplicação das Técnicas de Grupo Nominal e Matriz de Priorização; realização de Diagrama de Causa e Efeito para entender as causas potenciais relacionadas com essa oportunidade de melhoria; levantamento dos critérios de qualidade, totalizando nove critérios, e os mesmos foram analisados e validados, para que fossem avaliados em seu cumprimento ou não de acordo com o nível de qualidade definido; planejamento e implementação de propostas de intervenção possíveis, para posteriormente serem reavaliados e comparados. Resultados: Este estudo possibilitou a otimização da mobilidade funcional em pacientes internados na UTI após implementação de boas práticas em um ciclo de melhoria.
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Introduction: The prolonged length of stay of patients admitted to an intensive care unit (ICU) predisposes the incidence of complications arising from immobility, bringing rapid functional decline that may negatively impact the quality of life of the hospitalized individual, increasing care costs. Objective: Develop an improvement cycle to optimize mobility in patients admitted to the Intensive Care Unit. Methodology: This is a quasi-experimental, before-after study, without a control group, with a quantitative approach, to be carried out in a public hospital in Pernambuco through an improvement cycle with the following steps: identification and prioritization the opportunity for improvement through the application of the Nominal Group and Prioritization Matrix Techniques; carrying out a Cause and Effect Diagram to understand the potential causes related to this improvement opportunity; survey of quality criteria, totaling nine criteria, and they were analyzed and validated, so that they could be assessed whether or not they met the defined quality level; planning and implementation of possible intervention proposals, to later be reevaluated and compared. Results: This study made it possible to optimize functional mobility in patients admitted to the ICU after implementing good practices in an improvement cycle.
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CLÁUDIA LENIZE PEREIRA GALVÃO DA SILVA
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EFEITOS DE UM CICLO DE MELHORIA DA QUALIDADE NA INSPECAO SANITARIA DE DROGARIAS
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Orientador : THAIZA TEIXEIRA XAVIER NOBRE
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MEMBROS DA BANCA :
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ANA ELZA OLIVEIRA DE MENDONCA
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Sheila Cristina Rocha Brischiliari
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THAIZA TEIXEIRA XAVIER NOBRE
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Data: 11/12/2024
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Introdução: Diante da necessidade de garantir a segurança ao acesso seguro e de qualidade da população a produtos e serviços de saúde e de interesse à saúde, bem como prevenir surgimento de agravos à saúde, foi conceituada a Vigilância Sanitária (VISA), com a Lei 8.080/1990, juntamente com criação do SUS. No contexto de atuação das VISA, os medicamentos também requerem cuidados especiais. Com o marco da lei 13.021 / 2014, que elevou as farmácias e drogarias ao grau de estabelecimento de saúde e devido ao aumento do número desses estabelecimentos em todo o território nacional. Objetivo: Analisar o impacto de um ciclo de melhoria da qualidade nas inspeções sanitárias de drogarias em um município do nordeste brasileiro. Métodos: Trata-se de um estudo multimétodo que visa desenvolver um Ciclo de melhoria da qualidade na vigilância sanitária do Município de Paulista. O estudo foi realizado em duas etapas. A primeira etapa, de natureza transversal e quantitativa, teve como objetivo identificar os pontos críticos e as oportunidades de melhoria nas inspeções sanitárias, orientando a definição das ações de intervenção. A segunda etapa, um estudo quase-experimental, sem grupo controle do tipo antes e depois, visou avaliar a efetividade dessas ações implementadas, comparando os resultados obtidos antes e após a intervenção. Resultados: O ciclo de melhoria implementado resultou em: Redução significativa nos prazos; o tempo médio de espera para a primeira inspeção e para a liberação da licença sanitária diminuiu consideravelmente. Melhora na qualidade das inspeções: Houve uma redução de 20% nas não conformidades encontradas nas inspeções, indicando um aumento na qualidade dos serviços prestados pelas drogarias. Aumento na oferta de determinados serviços: Observou-se um crescimento de 2,5% no número de estabelecimentos comercializando medicamentos controlados e um aumento expressivo de 45% na oferta de testes laboratoriais do tipo EAC 1. Estabilidade em outros serviços: Os serviços de aferição de parâmetros clínicos e bioquímicos, administração de medicamentos injetáveis e perfuração de lóbulo auricular mantiveram-se estáveis. Redução em um serviço específico: Houve uma redução de 18,27% na oferta de testes rápidos para Covid-19. Conclusão: O ciclo
de melhoria mostrou-se uma ferramenta fundamental para garantir a qualidade e a segurança das inspeções sanitárias em drogarias, padronizando os processos e reduzindo a variabilidade.
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Introduction: Given the need to ensure the population's safe and quality access to health products and services of interest to health, as well as to prevent the emergence of health problems, the Health Surveillance (VISA) was conceptualized by Law 8.080/1990, together with the creation of the SUS. In the context of VISA's activities, medicines also require special care. With the milestone of Law 13.021/2014, which elevated pharmacies and drugstores to the status of health establishments and due to the increase in the number of these establishments throughout the national territory. Objective: To analyze the impact of a quality improvement cycle on health inspections of drugstores in a municipality in northeastern Brazil. Methods: This is a multi-method study that aims to develop a Quality Improvement Cycle in health surveillance in the municipality of Paulista. The study was carried out in two stages. The first stage, of a cross-sectional and quantitative nature, aimed to identify the critical points and opportunities for improvement in health inspections, guiding the definition of intervention actions. The second stage, a quasi-experimental study, without a control group of the before and after type, aimed to evaluate the effectiveness of these implemented actions, comparing the results obtained before and after the intervention. Results: The implemented improvement cycle resulted in: Significant reduction in deadlines; the average waiting time for the first inspection and for the issuance of the health license decreased considerably. Improvement in the quality of inspections: There was a 20% reduction in nonconformities found in inspections, indicating an increase in the quality of the services provided by drugstores. Increase in the supply of certain services: There was a 2.5% increase in the number of establishments selling controlled drugs and a significant 45% increase in the supply of EAC 1 type laboratory tests. Stability in other services: The services of measuring clinical and biochemical parameters, administering injectable drugs and earlobe piercing remained stable. Reduction in a specific service: There was an 18.27% reduction in the supply of rapid tests for Covid-19. Conclusion: The improvement cycle proved to be a fundamental
tool for ensuring the quality and safety of health inspections in drugstores, standardizing processes and reducing variability.
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DIJAYNA DE CÁSSIA VERÇOSA DE LIMA
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MELHORIA DA QUALIDADE NO CUIDADO MULTIPROFISSIONAL AS PESSOAS COM ANEMIA FALCIFORME
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Orientador : CECILIA OLIVIA PARAGUAI DE OLIVEIRA SARAIVA
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MEMBROS DA BANCA :
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CECILIA OLIVIA PARAGUAI DE OLIVEIRA SARAIVA
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ISABELLE CAMPOS DE AZEVEDO
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MAYARA LIMA BARBOSA
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VIVIANE EUZEBIA PEREIRA SANTOS
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Data: 12/12/2024
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Introdução: a anemia falciforme é a doença genética mais prevalente no Brasil e no mundo, com relevância na saúde pública devido a sua condição crônica. Tal enfermidade ocasiona manifestações clínicas em todo o organismo, requerendo cuidados multiprofissionais de saúde ao longo de toda a vida do indivíduo. O cuidado multiprofissional e o acesso a assistência à saúde de qualidade são fundamentais e podem assegurar uma qualidade de vida satisfatória a essas pessoas. Desse modo, a realização de atividades de gestão da qualidade na assistência multiprofissional, como os ciclos de melhoria, é relevante para melhorar os níveis de saúde dessa população. Objetivo: Desenvolver um ciclo de melhoria da qualidade no cuidado multiprofissional às pessoas com anemia falciforme em um ambulatório de hematologia. Método: Constitui-se de um estudo de intervenção, com desenho quase experimental, do tipo antes-depois, sem grupo controle, com abordagem quantitativa, realizado por meio de um ciclo de melhoria da qualidade em um ambulatório de hematologia no Hemocentro de Alagoas. O ciclo de melhoria é composto por seis etapas: identificação e priorização de melhoria; análise das causas do problema; elaboração dos critérios de qualidade; avaliação inicial do nível de qualidade; planejamento e implementação das intervenções multifacetadas e reavaliação do nível de qualidade. A oportunidade de melhoria da qualidade identificada foi acompanhamento multiprofissional irregular às pessoas com anemia falciforme e a partir da análise das causas do problema de qualidade, foram definidos dezessete critérios de avaliação do nível de qualidade referente aos registros das consultas da equipe multiprofissional e os registros dos resultados dos exames laboratoriais e de imagens. Tais critérios foram elaborados de acordo com as recomendações do Ministério da Saúde sendo observados os preceitos de validade de face, de conteúdo e de critério. O estudo foi realizado no período de janeiro de 2023 a maio de 2024. A análise dos dados foi realizada por estimativa pontuais da conformidade dos critérios. E para analisar o efeito da intervenção, foram estimados os valores de melhoria absoluta e relativa. A significância estatística foi testada utilizando o teste do valor de Z e apresentados em diagrama de Pareto. O estudo seguiu os procedimentos éticos exigidos pelas Resoluções nº 510/2016 e nº 466/2012 e foi aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa do Hospital Universitário Onofre Lopes/UFRN sob o parecer nº 6.416.792. Resultados: Com a primeira avaliação, percebeu-se níveis diminuídos de conformidades na maioria dos critérios avaliados, principalmente, quanto aos registros dos resultados dos exames laboratoriais e de imagens. Na reavaliação, após a implementação das intervenções multifacetadas, obteve-se níveis significativos de melhora nos critérios referentes aos registros das consultas de enfermagem (74%), do serviço social (69%), da fisioterapia (47%) e da hematologia (35%). Já a reavaliação dos registros dos exames apresentaramou discreto aumento nos níveis de conformidade. Conclusão: Com a realização do ciclo de melhoria da qualidade foi observado melhoria nos registros de todos os componentes da equipe multiprofissional avaliados, com exceção da odontologia por motivos de déficit na estrutura física do consultório. Observou-se uma melhoria absoluta geral de 38% nesses critérios. O presente estudo possibilitou inserir no contexto do ambulatório de hematologia do HEMOAL a discussão sobre projetos de melhoria e suas ferramentas para aprimoramento de processos de trabalho e fez emergir a oportunidade melhorar a interação entre os profissionais da equipe, além da abertura de um espaço de diálogo e construção de saberes.
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Introduction: Sickle cell anemia is the most prevalent genetic disease in Brazil and worldwide, with relevance in public health due to its chronic condition. This disease causes clinical manifestations throughout the body, requiring multidisciplinary health care throughout the individual's life. Multidisciplinary care and access to quality health care are essential and can ensure a satisfactory quality of life for these people. Thus, carrying out quality management activities in multidisciplinary care, such as improvement cycles, is relevant to improve the health levels of this population. Objective: To develop a quality improvement cycle in multidisciplinary care for people with sickle cell anemia in a hematology outpatient clinic. Method: This is an intervention study, with a quasi-experimental design, of the before-after type, without a control group, with a quantitative approach, carried out through a quality improvement cycle in a hematology outpatient clinic at the Blood Center of Alagoas. The improvement cycle consists of six stages: identification and prioritization of improvement; analysis of the causes of the problem; development of quality criteria; initial assessment of the quality level; planning and implementation of multifaceted interventions and reassessment of the quality level. The opportunity for quality improvement identified was irregular multidisciplinary monitoring of people with sickle cell anemia and from the analysis of the causes of the quality problem, seventeen criteria were defined to assess the quality level regarding the records of consultations by the multidisciplinary team and the records of the results of laboratory and imaging tests. These criteria were developed in accordance with the recommendations of the Ministry of Health, observing the precepts of face, content and criterion validity. The study was carried out from January 2023 to May 2024. Data analysis was performed by point estimates of criterion compliance. And to analyze the effect of the intervention, absolute and relative improvement values were estimated. Statistical significance was tested using the Z-value test and presented in a Pareto diagram. The study followed the ethical procedures required by Resolutions No. 510/2016 and No. 466/2012 and was approved by the Research Ethics Committee of the Onofre Lopes University Hospital/UFRN under opinion No. 6,416,792. Results: The first evaluation revealed decreased levels of compliance in most of the criteria evaluated, especially regarding the records of laboratory and imaging exam results. The reevaluation, after the implementation of multifaceted interventions, showed significant levels of improvement in the criteria related to the records of nursing consultations (74%), social work (69%), physiotherapy (47%), and hematology (35%). The reevaluation of exam records showed a slight increase in compliance levels. Conclusion: With the implementation of the quality improvement cycle, an improvement was observed in the records of all components of the multidisciplinary team evaluated, with the exception of dentistry due to a deficit in the physical structure of the office. An overall absolute improvement of 38% was observed in these criteria. This study made it possible to insert the discussion on improvement projects and their tools for improving work processes into the context of the hematology outpatient clinic at HEMOAL and created the opportunity to improve interaction between team professionals, in addition to opening a space for dialogue and construction of knowledge.
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ALINE SAMARA ACIOLE DA S DANTAS
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MELHORIA DA QUALIDADE DOS NUCLEOS DE SEGURANCA DO PACIENTE EM UNIDADES HOSPITALARES DA REDE PROPRIA SESAP/RN
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Orientador : ANA TANIA LOPES SAMPAIO
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MEMBROS DA BANCA :
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ANA TANIA LOPES SAMPAIO
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CIPRIANO MAIA DE VASCONCELOS
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ZENEWTON ANDRÉ DA SILVA GAMA
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Data: 19/12/2024
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Introdução: A saúde acontece dentro de um contexto complexo, pessoas e estruturas precisam está bem implicadas, capacitadas, documentadas, e com aparatos organizativos mínimos para a gestão dos riscos em todos os pontos de atenção à saúde a contento, um ponto que deve ser bem alicerçado é a gestão local da Segurança do Paciente, a instância legalmente responsável por isso é o Núcleo de Segurança do Paciente. No Brasil, o Programa Nacional de Segurança do Paciente de 2013, objetiva contribuir para a qualidade do cuidado prestado. Dito isso, precisa-se fortalecer os Núcleos de Segurança do Paciente e buscamos neste projeto através de um ciclo de melhoria da qualidade viabilizar oportunidades de melhoria na estruturação dos NSPs, e assim contribuir para um cuidado em saúde de qualidade. Objetivo: Melhorar a consolidação documental dos Núcleos de Segurança do Paciente dos Hospitais da rede própria SESAP. Metodologia: Estudo de análise da melhoria da qualidade, do tipo Pesquisa-Ação, nos Núcleos de Segurança do Paciente dos Hospitais da rede SESAP/RN. Resultados preliminares: Contribuir para a melhoria dos Núcleos de Segurança do Paciente e consequentemente para a gestão da segurança do paciente no Rio Grande do Norte.
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Introduction: Health occurs within a complex context, people and structures need to be well involved, trained, documented, and with minimum organizational apparatus for risk management at all points of health care to satisfaction, a point that must be well based on the local management of Patient Safety, the body legally responsible for this is the Patient Safety Center. In Brazil, the 2013 National Patient Safety Program aims to contribute to the quality of care provided, recently we had a strong ally in the global context. That said, it is necessary to strengthen the Patient Safety Centers and we seek in this project, through a cycle of quality improvement, to enable opportunities for improvement in the structuring of NSPs, and thus contribute to quality health care. Objective: Improvement of the documentary consolidation of the Patient Safety Centers of Hospitals within the SESAP network. Methodology: Quality improvement analysis study, of the Action Research type, in the Patient Safety Centers of Hospitals in the SESAP/RN network. Preliminary results: Contribute to the improvement of Patient Safety Centers and consequently to patient safety management.
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MONALIZA VANESSA DE BRITO GONDIM MOURA MEDEIROS
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MELHORIA DA QUALIDADE NA IMPLANTACAO DOS PROTOCOLOS PARA PREVENCAO DE INFECCAO RELACIONADAS ASSISTENCIA A SAUDE EM UNIDADES DE TERAPIA INTENSIVA
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Orientador : ANA TANIA LOPES SAMPAIO
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MEMBROS DA BANCA :
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ANA TANIA LOPES SAMPAIO
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DIANA PAULA DE SOUZA REGO PINTO CARVALHO
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ZENEWTON ANDRÉ DA SILVA GAMA
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Data: 19/12/2024
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Introdução: As Infecções Relacionadas à Assistência à Saúde são eventos adversos comuns em instituições de saúde, especialmente em Unidades de Terapia Intensiva, impactando a segurança e a recuperação dos pacientes. A Agência Nacional de Vigilância Sanitária, tem destacado a baixa adesão aos protocolos de prevenção dessas infecções, apontando para a necessidade urgente de implementar ações eficazes, para melhorar a conformidade e garantir melhores resultados para a segurança dos pacientes. A prevenção de danos e os prejuízos relacionados, aos cuidados em decorrência de falhas nos processos e estruturas de assistência, se apresenta como um desafio crescente a nível global. A implementação de medidas de prevenção e controle de infecções, como pacotes de medidas "bundles", com base em evidências científicas atuais, é essencial para reduzir as Infecções Relacionadas à Assistência à Saúde e melhorar a qualidade do atendimento. Objetivo: Avaliar a melhoria da qualidade na implementação de um Ciclo de Melhoria para aumentar a implantação dos protocolos de prevenção de infecções, nos hospitais da rede própria da Secretaria de Estado de Saúde Pública do Rio Grande do Norte, com foco em Unidades de Terapia Intensiva. Método: Esta pesquisa-ação, com delineamento quase experimental do tipo antes e depois, foi aprovada pelo Comitê de Ética em Pesquisa com Seres Humanos (Parecer 6.413.818 e CAAE 73815823.4.0000.5292). O estudo teve o intuito de avaliar os protocolos de prevenção de Infecção Primária de Corrente Sanguínea, associada ao uso de Cateter Venoso Central e prevenção de Pneumonia Associada à Ventilação Mecânica. As melhorias para os protocolos foram planejadas com base em diagrama de afinidades e diagrama de Gantt. A coleta de dados ocorreu antes das intervenções de melhoria planejadas e depois após a execução das ações entre os anos de 2023 e 2024. Resultados: Observou-se uma melhoria geral absoluta de 29,76% e relativa de 44,64% nos critérios avaliados para a implantação dos protocolos de prevenção de infecções em Unidades de Terapia Intensiva. Evidencia-se que os achados mostram melhorias substanciais especialmente na implantação do protocolo de pneumonia associada a ventilação mecânica com a capacitação comprovada para os profissionais de saúde e com relação aos cuidados na retirada do Cateter Venoso Central, minimizando riscos de complicações e contaminações. Ressalta-se que os valores revelam aumentos absolutos significativos. O critério de capacitação comprovada sobre prevenção de de Pneumonia associada a Ventilação Mecânica, passou de 14,29% para 71,43%, uma melhoria de 57,14 pontos percentuais, refletindo um avanço significativo na construção dos protocolos e priorização do treinamento de profissionais de saúde. Conclusão: Os resultados deste estudo indicam uma melhoria significativa na implementação dos protocolos de prevenção de infecções, com destaque para o de prevenção de PAV e capacitação comprovada dos profissionais de saúde. Em relação a análise das não conformidades, com base no Diagrama de Pareto, revela-se uma redução substancial nas falhas de conformidade, destacando a eficácia das ações corretivas adotadas. Além disso, os dados demonstram avanços consistentes, com um impacto positivo nos cuidados e conformidade com os protocolos institucionais.
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Healthcare-Associated Infections are common adverse events in healthcare institutions, especially in Intensive Care Units, impacting patient safety and recovery. The National Health Surveillance Agency has highlighted the low adherence to protocols to prevent these infections, pointing to the urgent need to implement effective actions to improve compliance and guarantee better results for patient safety. Preventing damage and losses related to care resulting from failures in care processes and structures is a growing challenge at a global level. Implementing evidence-based infection prevention and control measures, such as bundles, current scientific research, is essential to reduce Healthcare-Associated Infections and improve the quality of care. Objective: Evaluate quality improvement in the implementation of an Improvement Cycle to increase the implementation of infection prevention protocols, in hospitals within the State Department of Public Health of Rio Grande do Norte's own network, with a focus on Intensive Care Units . Method: This action research, with a quasi-experimental before-and-after design, was approved by the Ethics Committee for Research with Human Beings (Opinion 6.413.818 and CAAE 73815823.4.0000.5292). The study aimed to evaluate protocols for preventing Primary Bloodstream Infection, associated with the use of Central Venous Catheters and preventing Pneumonia Associated with Mechanical Ventilation. Improvements to the protocols were planned based on an affinity diagram and Gantt diagram. Data collection took place before the planned improvement interventions and then after the execution of the actions between the years 2023 and 2024. Results: An absolute general improvement of 29.76% and a relative improvement of 44.64% was observed in the criteria evaluated for the implementation of infection prevention protocols in Intensive Care Units. It is evident that the findings show substantial improvements, especially in the implementation of the pneumonia protocol associated with mechanical ventilation with proven training for health professionals and in relation to care when removing the Central Venous Catheter, minimizing the risk of complications and contamination. t is noteworthy that the values reveal significant absolute increases. The proven training criterion on Pneumonia prevention associated with Mechanical Ventilation increased from 14.29% to 71.43%, an improvement of 57.14 percentage points, reflecting a significant advance in the construction of protocols and prioritization of professional training of health. Conclusion: The results of this study indicate a significant improvement in the implementation of infection prevention protocols, with emphasis on VAP prevention and proven training of health professionals. Regarding the analysis of non-conformities, based on the Pareto Diagram, a substantial reduction in compliance failures is revealed, highlighting the effectiveness of the corrective actions adopted. Furthermore, the data demonstrates consistent advances, with a positive impact on care and compliance with institutional protocols.
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