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Dissertações |
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ÉVELYN LINHARES LEITE
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PRÁTICAS DE COMPLIANCE NAS CONTRATAÇÕES PÚBLICAS DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO CARIRI – UFCA
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Orientador : THIAGO FERREIRA DIAS
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MEMBROS DA BANCA :
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MARCO ANTONIO CARVALHO TEIXEIRA
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RICHARD MEDEIROS DE ARAÚJO
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THIAGO FERREIRA DIAS
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Data: 18/02/2022
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O presente trabalho tem como objetivo analisar a aplicação do compliance nas práticas administrativas das contratações públicas da UFCA. Parte-se de um exame da conjuntura para aplicação desse instrumento a partir das demandas de efetivação do controle social e de diligência com a conformidade dos procedimentos administrativos para fomentar a postura de transparência, integridade e ética assumida pelo Estado. Propõe-se um diagnóstico do conceito, ferramentas e aplicabilidade do compliance, inclusive na administração pública. De forma a contextualizar o objeto do estudo ao ambiente das contratações, discorre-se sobre as etapas da contratação pública e as fragilidades na condução desses processos. A partir desse aporte teórico, a metodologia eleita classifica-se como descritivo-exploratória; com abordagem predominantemente qualitativa, que se utilizou da análise documental, mas com o emprego de técnica de coleta quantitativa (questionário com uso da escala likert) para levantamento de dados primários. O método escolhido foi a pesquisa de campo. Para tratamento e análise dos dados foram adotadas as técnicas de análise de conteúdo, estatística descritiva e o método de Análise Exploratória de Dados (AED). Os resultados demonstram que embora não exista a institucionalização de uma política de compliance na UFCA, há evidências de trabalhos realizados nas áreas de ética, integridade, gestão de riscos e governança que contemplam os eixos de compliance. Identificou-se ainda que os participantes da pesquisa percebem práticas de compliance inseridas nas rotinas de gestão e fiscalização de contratos. A partir das fragilidades encontradas, sugeriu-se o desenvolvimento de medidas para o aperfeiçoamento do compliance na UFCA. Concluiu-se que a consolidação do compliance nessa instituição pode ocorrer por meio das estruturas existentes e moldagem das capacidades já desenvolvidas e instrumentos implantados. O trabalho tem ampla relevância social ao instigar o aperfeiçoamento dos processos de contratação por meio da incorporação de novas ideias e práticas na gestão pública, o que contribui, direta ou indiretamente, para uma melhor prestação de serviços à sociedade.
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The objective of the present work is to analyze the application of compliance in the administrative practices of public hiring at UFCA. It starts from an examination of the conjuncture for the application of this instrument from the demands of the effectiveness of social control and of diligence with the conformity of administrative procedures to foster the posture of transparency, integrity and ethics assumed by the State. A diagnosis of the concept, tools, and applicability of compliance is proposed, including in the public administration. In order to contextualize the object of the study to the environment of contracting, the stages of public contracting and the fragilities in the conduction of these processes are discussed. From this theoretical background, the elected methodology is classified as descriptive-exploratory; with a predominantly qualitative approach, which used document analysis, but with the use of a quantitative collection technique (questionnaire using a Likert scale) to collect primary data. The chosen method was the field research. For data treatment and analysis the techniques of content analysis, descriptive statistics, and the Exploratory Data Analysis (EDA) method were adopted. The results demonstrate that although there is no institutionalization of a compliance policy at UFCA, there is evidence of works performed in the areas of ethics, integrity, risk management and governance that contemplate the axes of compliance. It was also identified that the participants of the research perceive compliance practices inserted in the routines of management and supervision of contracts. Based on the weaknesses found, the development of measures to improve compliance at UFCA was suggested. It was concluded that the consolidation of compliance in this institution may occur by means of the existing structures and by molding the capabilities already developed and instruments implemented. The work has broad social relevance by instigating the improvement of hiring processes through the incorporation of new ideas and practices in public management, which contributes, directly or indirectly, to a better provision of services to society.
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LIDIANE APARECIDA DA SILVA
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INOVAÇÃO EM COMPRAS GOVERNAMENTAIS: O Estudo Técnico Preliminar no planejamento de compras do IFRN.
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Orientador : RICHARD MEDEIROS DE ARAÚJO
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MEMBROS DA BANCA :
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RICHARD MEDEIROS DE ARAÚJO
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MARCOS FERNANDO MACHADO DE MEDEIROS
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ALBA DE OLIVEIRA BARBOSA LOPES
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Data: 06/04/2022
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A presente dissertação tem como objetivo compreender a incorporação do Estudo Técnico Preliminar, enquanto inovação, na rotina de planejamento das aquisições de bens e contratações de serviços comuns não continuados do IFRN, no período de 2018 a 2021. A metodologia utilizada consiste em pesquisa aplicada, com abordagem qualitativa e fins descritivos e exploratórios. A investigação foi realizada por meio de um estudo de caso, sendo os dados coletados através de pesquisa bibliográfica, documental e por entrevistas semiestruturadas junto aos gestores ligados à gestão de compras no IFRN, sendo os dados apreciados mediante revisão sistemática, análise documental e de conteúdo. Os resultados demonstraram que a maior parte dos trabalhos que abordam as inovações em compras públicas costumam realizar a investigação sob o ponto de vista da fase interna da licitação, buscando o aperfeiçoamento dos procedimentos administrativos e a criação de novas estratégias. Ao procurar explorar o objeto sob uma perspectiva mais ampla que envolvesse todos os níveis da organização, a pesquisa verificou que o alinhamento dos Estudos Técnicos Preliminares ao planejamento estratégico do IFRN é realizado observando os planos institucionais e o Plano Anual de Contratação. Como resultado direto da introdução do ETP no planejamento de compras do IFRN, ocorreram mudanças no gerenciamento das demandas, estando elas ligadas principalmente à interação e ao comprometimento dos atores na construção dos documentos. Identificou-se, ainda, dificuldades de interpretação dos conteúdos por parte dos responsáveis pela elaboração do Estudo Técnico Preliminar. Conclui-se que a presente pesquisa proporcionou um conhecimento novo que vai além dos aspectos legais que envolvem o objeto de estudo. Ela deu luz a como o ETP está sendo implementado na prática, considerando seus benefícios para gestão de compras e dificuldades enfrentadas.
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This dissertation aims to understand the incorporation of the Preliminary Technical Study, as an innovation, in the routine of planning the acquisition of goods and contracting of non-continued common services of the IFRN, in the period from 2018 to 2021. The methodology used consists of applied research, with a qualitative approach and descriptive and exploratory purposes. The investigation was carried out through a case study, with data collected through bibliographic and documentary research and through semi-structured interviews with managers linked to purchasing management at the IFRN, and the data were analyzed through systematic review, document and content analysis. The results showed that most of the works that address innovations in public procurement usually carry out research from the point of view of the internal phase of the bidding, seeking to improve administrative procedures and create new strategies. By seeking to explore the object from a broader perspective that involved all levels of the organization, the research found that the alignment of the Preliminary Technical Studies to the IFRN's strategic planning is carried out observing the institutional plans and the Annual Contracting Plan. As a direct result of the introduction of the ETP in the IFRN's procurement planning, there were changes in the management of demands, which are mainly linked to the interaction and commitment of the actors in the construction of documents. It was also identified that those responsible for preparing the Preliminary Technical Studies faced difficulties in interpreting the contents. It is concluded that the present research provided new knowledge that goes beyond the legal aspects that involve the object of study. She shed light on how the ETP is being implemented in practice, considering its benefits for purchasing management and difficulties faced.
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ALLISSON DE SOUSA LIMA
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CENTRO DE SERVIÇOS COMPARTILHADOS: UMA ABORDAGEM SOB A ÓTICA DO LEAN OFFICE E GESTÃO DE PROCESSOS EM UMA UNIVERSIDADE PÚBLICA.
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Orientador : MARCOS FERNANDO MACHADO DE MEDEIROS
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MEMBROS DA BANCA :
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CARLOS DAVID CEQUEIRA FEITOR
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MARCOS FERNANDO MACHADO DE MEDEIROS
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RAFAEL RODRIGUES DA SILVA
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Data: 17/05/2022
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O presente trabalho tem por objetivo a proposição de um modelo de Centro de Serviços Compartilhados para a área de Engenharia Elétrica da UFRN, congregando o Departamento e o Curso de Graduação sob uma visão lean office agrupada com a gestão de processos, buscando aumentar a eficiência dos processos e diminuir o lead time dos mesmos. Sendo assim, no arcabouço teórico foram abordados conceitos de Gestão de processos, mapa de fluxo de valor mapeamento e modelagem BPMN, nova gestão pública, além de lean office e Centro de serviços compartilhados. No que tange aos procedimentos metodológicos trata-se de uma pesquisa exploratória, qualitativa, sob uma abordagem descritiva que se utilizará de estudo de caso, onde os dados foram coletados por meio de pesquisa bibliográfica, análise documental, grupo focal e observação participante. O estudo demonstrou a aplicabilidade do redesenho dos processos e da nova estrutura física, além da necessidade de um estudo mais aprofundado no que diz respeito à gestão de pessoas e elaborações de índices para aferição de resultados, logo, tem-se que as proposições levantadas no trabalho foram alcançadas, tendo em vista que as sugestões obtidas por meio do estudo levarão, se acatadas, uma economia de tempo nas respostas das unidades, diminuição de retrabalho, economia de espaço e uma maior eficiência no contexto geral.
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The present project aims to propose a model of Shared Services Center for the Electrical Engineering area of UFRN, bringing together the Department and the Undergraduate Course under a lean office vision grouped with process management, seeking to increase the efficiency of processes and reduce their lead time. Thus, in the theoretical framework, concepts of Process Management, value stream mapping and BPMN modeling, new public management, in addition to lean office and Shared Services Center were addressed. Regarding the methodological procedures, it is an exploratory, qualitative research, under a descriptive approach that will use a case study, where data were collected through bibliographic research, document analysis, focus group and participant observation. The study demonstrated the applicability of the redesign of the processes and the new physical structure, in addition to the need for a more in-depth study with regard to people management and elaboration of indexes to measure results, therefore, it is possible that the propositions raised in the work were achieved, considering that the suggestions obtained through the study will lead, if accepted, to a time saving in the units' responses, reduction of rework, space savings and greater efficiency in the general context.
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ITALO FILIPE SILVA UMBELINO DE FARIAS
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OPERACIONALIZAÇÃO DAS ATIVIDADES DE EMPENHO, LIQUIDAÇÃO E PAGAMENTO NO IFRN: UM NOVO OLHAR APÓS A IMPLANTAÇÃO DOS PROCESSOS ELETRÔNICOS
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Orientador : MARCOS FERNANDO MACHADO DE MEDEIROS
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MEMBROS DA BANCA :
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ANNA CLAUDIA DOS SANTOS NOBRE
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MARCOS FERNANDO MACHADO DE MEDEIROS
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RICHARD MEDEIROS DE ARAÚJO
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Data: 23/05/2022
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A implantação dos processos eletrônicos possibilitou novas formas de pensar a gestão das atividades pelas organizações públicas. Novas possibilidades de fluxo processual que consideram a distribuição e execução das atividades entre os servidores do IFRN, independente da localização geográfica e campus de lotação do servidor, podem ser viabilizadas buscando a eficiência e/ou eficácia dos processos da instituição. Com essa visão, este projeto de intervenção entrega como produto técnico um manual que demonstra a execução das atividades de empenho, liquidação e pagamento, de forma compartilhada e colaborativa, entre os servidores da área responsável dos campus Parelhas e Lajes do IFRN. Para tanto, utilizou-se das pesquisas bibliográfica, documental e pesquisa-ação com caráter aplicado, exploratório e descritivo. A elaboração do manual foi embasada por três momentos. Primeiramente, buscou-se compreender questões relacionadas aos processos e seu modo de atuação, por meio das análises de documentos institucionais, legislação aplicada ao tema e de processos eletrônicos, entre os anos de 2018 a 2021, assim como pela análise de conteúdo, que extraiu as percepções e sugestões de um grupo focal formado por servidores conhecedores do fluxo processual. Em um segundo momento, modelou-se o fluxo processual atual e o proposto dessas atividades, adotando a notação Business Process Model and Notation (BPMN). De posse das informações levantadas e da representação gráfica dos modelos, elaborou-se um manual provisório para realizar as atividades e testar a possibilidade de execução com o modelo proposto. Por fim, foram solicitadas sugestões de melhoria para os participantes que realizaram as atividades, que foram consideradas para obter o produto final deste projeto. Dessa forma, espera-se que os resultados deste projeto de intervenção gerem reflexão e contribuição para todo o IFRN, considerando que a integração de esforços dos servidores na execução das demandas de forma compartilhada e colaborativa pode contribuir para a segregação de atividades entre os servidores da área, agilizar a tramitação de processos diante de situações em que a coordenação esteja com o quadro de servidores reduzido, além de fomentar novos estudos que visem a padronização de rotinas, elaboração de manuais internos no setor e a modelagem de processos nas organizações.
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The implementation of electronic processes enabled new ways of thinking about the management of activities by public organizations. New possibilities of procedural flow that consider the distribution and execution of activities among the servers of the IFRN, regardless of the geographic location and campus of the server's capacity, can be made feasible seeking the efficiency and/or effectiveness of the institution's processes. With this vision, this intervention project delivers as a technical product a manual that demonstrates the execution of commitment, settlement and payment activities, in a shared and collaborative way, between the servers of the responsible area of the Parelhas and Lajes campuses of the IFRN. To this end, bibliographic, documentary and action research were used with an applied, exploratory and descriptive character. The elaboration of the manual was based on three moments. First, we sought to understand issues related to the processes and their mode of action, through the analysis of institutional documents, legislation applied to the subject and electronic processes, between the years 2018 to 2021, as well as through content analysis, which extracted the perceptions and suggestions of a focus group formed by servants who know the procedural flow. In a second moment, the current procedural flow and the proposed one of these activities were modeled, adopting the Business Process Model and Notation (BPMN) notation. With the information gathered and the graphical representation of the models, a provisional manual was prepared to carry out the activities and test the possibility of execution with the proposed model. Finally, suggestions for improvement were requested from the participants who carried out the activities, which were considered to obtain the final product of this project. In this way, it is expected that the results of this intervention project generate reflection and contribution to the entire IFRN, considering that the integration of the efforts of the servers in the execution of the demands in a shared and collaborative way can contribute to the segregation of activities between the servers of the area, to speed up the processing of processes in situations where the coordination is with a reduced staff, in addition to promoting new studies aimed at standardizing routines, elaboration of internal manuals in the sector and the modeling of processes in organizations.
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ALYSSON DINIZ FONSECA
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ANÁLISE PROCESSUAL: PROJETO DE INTERVENÇÃO DAS ATIVIDADES DOS DEPARTAMENTOS VINCULADOS AOS CENTROS ACADÊMICOS
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Orientador : HIRONOBU SANO
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MEMBROS DA BANCA :
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GABRIELA BRELAZ
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HIRONOBU SANO
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PAMELA DE MEDEIROS BRANDÃO
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Data: 31/05/2022
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A Reforma do Estado Nacional a partir de meados dos anos 1990tem demandado novos modelos de gestão que buscam implementar a modernização da gestão pública nacional, com foco no melhoramento do serviço prestado e, nesse contexto, as instituições públicas estão buscando acompanhar a necessidade do usuário. Nos últimos anos, a Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) fortaleceu os seus meios digitais proporcionando uma melhoria na qualidade do serviço prestado, com a premissa de que esses esforços devem ser feitos em conjunto com os servidores, proporcionando melhoria contínua. O presente projeto de intervenção considera o diagnóstico e a análise dos trâmites processuais do Departamento de Fundamentos e Políticas da Educação (DFPE) do Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (CE/UFRN), procedimento que identificou que a unidade possui cerca de 22% (vinte e dois por cento) de devolução em processos abertos na sua unidade. Assim, esse estudo tem como objetivo minimizar os efeitos dessa falha, partindo do princípio da necessidade de tornar o serviço cada vez mais eficiente e eficaz. A partir do exposto, o projeto visa esclarecer o fundamento normativo básico de cada serviço administrativo que os departamentos vinculados aos Centros Acadêmicos de Ensino proporcionam, partindo da análise dos trâmites processuais do DFPE no intuito de organizar de forma sucinta e didática a criação de um manual para facilitar as operações de servidores lotados nos departamentos que possuem atividades administrativas semelhantes às do DFPE, que está vinculado ao CE, e nos demais 7 (sete) Centros Acadêmicos da UFRN.
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The National State Reform from the mid 1990's has demanded new management models that seek to implement the modernization of the national public management, focusing on improving the service provided and, in this context, public institutions are seeking to follow the user's need. In recent years, the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN) has strengthened its digital media, improving the quality of service, with the premise that these efforts must be made together with the servers, providing continuous improvement. The present intervention project considers the diagnosis and analysis of the procedural procedures of the Department of Education Foundations and Policies (DFPE) of the Education Center of the Federal University of Rio Grande do Norte (CE/UFRN), a procedure that identified that the unit has about 22% (twenty-two percent) of devolution in open processes in its unit. Thus, this study aims to minimize the effects of this failure, assuming the need to make the service increasingly efficient and effective. From the above, the project aims to clarify the basic normative foundation of each administrative service that the departments linked to the Academic Teaching Centers provide, starting from the analysis of DFPE's procedural procedures in order to organize in a succinct and didactic way the creation of a manual to facilitate the operations of servers located in departments that have administrative activities similar to those of DFPE, which is linked to the EC, and in the other 7 (seven) Academic Centers of UFRN.
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ISABEL CRISTINA DA COSTA NASCIMENTO LISBOA
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ELABORAÇÃO DO MAPA ESTRATÉGICO SITUACIONAL DA AUDITORIA INTERNA DO IFRN
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Orientador : ALINE VIRGINIA MEDEIROS NELSON
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MEMBROS DA BANCA :
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ALINE VIRGINIA MEDEIROS NELSON
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MARCOS FERNANDO MACHADO DE MEDEIROS
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DANILO CORTEZ GOMES
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Data: 30/06/2022
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O presente projeto tem como objetivo elaborar o mapa estratégico da auditoria interna do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, utilizando a ferramenta Balanced Scorecard. Para tanto, analisou documentos institucionais, como o Plano de Desenvolvimento Institucional 2019-2026; o Levantamento de Informações 2021, da unidade de auditoria interna; e normativos da Controladoria Geral da União e do Tribunal de Contas da União. Essa análise subsidiou a elaboração do diagnóstico inicial desta pesquisa, apresentando aspectos relevantes do setor de auditoria interna da instituição pesquisada que evidenciaram a necessidade da intervenção. Para a elaboração do artefato, este estudo utilizou a metodologia do Design Science Research; já para o desenvolvimento e a testagem do modelo proposto, a abordagem do Design Thinking. Quanto aos instrumentos de coleta de dados, esta pesquisa teve por base um questionário estruturado e dois grupos focais. A partir da análise dos dados, elaborou a matriz SWOT, a árvore de problemas, o mapa estratégico e o plano de ações, com apresentação à equipe para validação. Esta pesquisa busca contribuir para a solução dos problemas identificados, alinhando as expectativas da alta gestão com as da auditoria interna, em função de alcançar a melhoria da eficiência nos trabalhos desenvolvidos pela equipe.
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This project aims to develop the strategic map of the internal audit of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte, using the Balanced Scorecard tool. To this end, it analyzed institutional documents, such as the 2019-2026 Institutional Development Plan; the 2021 Information Survey, by the internal audit unit; and regulations of the Comptroller General of the Union and the Federal Audit Court. This analysis supported the elaboration of the initial diagnosis of this research, presenting relevant aspects of the internal audit sector of the researched institution that evidenced the need for intervention. For the elaboration of the artifact, this study used the Design Science Research methodology; for the development and testing of the proposed model, the Design Thinking approach. As for the data collection instruments, this research was based on a structured questionnaire and two focus groups. From the data analysis, the SWOT matrix, the problem tree, the strategic map and the action plan were elaborated, with presentation to the team for validation. This research seeks to contribute to the solution of the problems identified, aligning the expectations of senior management with those of the internal audit, in order to achieve improved efficiency in the work carried out by the team.
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FRANCISCA CRISTIANE GOMES DE SOUZA
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MOTIVAÇÃO PARA O TRABALHO: UM ESTUDO COM OS SERVIDORES TÉCNICO-ADMINISTRATIVOS EM EDUCAÇÃO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO CARIRI - UFCA.
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Orientador : ANTONIO ALVES FILHO
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MEMBROS DA BANCA :
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ANTONIO ALVES FILHO
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GISLENE FARIAS DE OLIVEIRA
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MARIA TERESA PIRES COSTA
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Data: 28/07/2022
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Esta pesquisa analisou a motivação para o trabalho dos Técnico-Administrativos em Educação (TAEs), da Universidade Federal do Cariri (UFCA). Compreendeu-se a motivação como processo relacionado ao contexto de trabalho, à luz da Teoria da Expectativa de Vroom. Trata-se de uma pesquisa aplicada, de caráter descritivo, de natureza quantitativa, realizada através de survey. A mensuração do construto foi realizada pela aplicação da Medida de Motivação para Trabalhar (MMT), através de questionário estruturado on-line, do GoogleDocs, enviado para os e-mails institucionais dos 290 TAEs ativos da UFCA, sendo levantada uma amostra de 186 participantes. Os resultados apontam que os aspectos que mais impulsionam a motivação desses servidores, na valência, estão relacionados a ter oportunidades de se tornar mais qualificado, ter independência financeira e poder dar assistência para a família; na instrumentalidade, ser independente financeiramente, contribuir para o progresso da sociedade e aprender coisas novas; e na expectativa, aprendizagem de coisas novas, sentimento de dignidade e maiores oportunidades de se tornar mais qualificado; e os que a restringem, na valência, sentir-se valorizado pelas pessoas, sentir-se reconhecido pelo que faz, poder expressar sua criatividade e fazer amizades; na instrumentalidade, sentir-se reconhecido pelo que faz, expressar sua criatividade, obter assistências como transporte, educação, saúde, moradia, aposentadoria, etc.. e conquistar a confiança dos seus chefes; e na expectativa: conquistar a confiança dos seus chefes, obter crescimento profissional, reconhecimento pelo que faz e ter oportunidades de influenciar nas decisões da UFCA. Em razão disso encontrou-se, em valência, uma média de 4,61, em expectativa, uma média de 4,21 e em instrumentalidade, uma média de 4,38, conferidas por esses servidores aos resultados esperados pelo seu trabalho. A partir destes levantou-se, o Escore Geral de Motivação (EGM) (M=87,56) revelando haver atualmente um índice elevado de motivação para a maioria desses servidores. Ademais, levantou-se também que a única preditora do EGM foi ‘ter ou não FG ou CD’. Espera-se com esses resultados, contribuir com as políticas e práticas de gestão de pessoas na UFCA.
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This research aims to analyze the motivation for the work of Administrative Technicians in Education (TAEs), from the Federal University of Cariri (UFCA), through the identification of their General Motivation Score (EGM) and the factors that drive and restrict it. Motivation was understood as a process related to the work context, in the light of Vroom's Expectation Theory. This is an applied research, of a descriptive nature, of a quantitative nature, carried out through a survey. The measurement of the construct will be performed by applying the Motivation to Work Measure (MMT), developed by Queiroga (2009). Data collection will be carried out by sending a structured online questionnaire, from GoogleDocs, to the institutional emails of the research target population (297 active TAEs, from UFCA), during the months of May and June 2022 From the results that will be obtained, it is expected to configure the motivation for the work of the TAEs of UFCA, from the identification of the valence, expectation and instrumentality conferred by these servers to the expected results of their work
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ALANA DE OLIVEIRA SOUSA
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LEI DE ACESSO À INFORMAÇÃO: UMA ANÁLISE DA TRANSPARÊNCIA ATIVA NAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO SUPERIOR PÚBLICAS DO ESTADO DO CEARÁ
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Orientador : MARIA ARLETE DUARTE DE ARAÚJO
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MEMBROS DA BANCA :
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MARCOS FERNANDO MACHADO DE MEDEIROS
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MARIA ARLETE DUARTE DE ARAÚJO
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MILTON JARBAS RODRIGUES CHAGAS
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Data: 01/08/2022
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Esta pesquisa objetiva analisar se as Instituições de Ensino Superior Públicas do Ceará (IESP’s) atendem ao disposto na Lei de Acesso à Informação quanto à transparência ativa. Para isso, foi realizada uma pesquisa de natureza descritiva, com a coleta de dados documental, utilizando-se dos artefatos da pesquisa qualitativa e quantitativa para encadear e discutir os resultados e a técnica de análise documental. Como principais resultados constatou-se que as Universidades Federais atingiram uma média satisfatória de mais de 80% da pontuação máxima, mas não disponibilizam suas informações de forma atualizada, principalmente no portal de Dados Abertos. Já as Universidades Estaduais são insuficientes na disposição das informações em suas páginas e no atendimento aos requisitos mínimos de transparência ativa. Apenas uma das estaduais atingiu 56,25% do total de 24 pontos, as demais pontuaram abaixo de 45%. Concluiu-se assim, a partir das análises, que nenhuma das IESP’s atendeu integralmente ao exigido legalmente quanto à transparência ativa. No entanto, é perceptível o esforço das instituições em divulgarem suas informações nos portais e buscarem ser, ainda que minimamente, transparentes.
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This research aims to analyze whether the Public Higher Education Institutions of Ceará (IESPs) meet the provisions of the Access to Information Law regarding active transparency. For this, descriptive research was carried out, with the collection of documentary data, using the artifacts of qualitative and quantitative research to link and discuss the results and the document analysis technique. As the main results, it was found that the Federal Universities reached a satisfactory average of more than 80% of the maximum score, but do not make their information available in an updated way, especially on the Open Data portal. State Universities, on the other hand, fall short in the provision of information on their pages and in meeting the minimum requirements for active transparency. Only one of the states reached 56.25% of the total of 24 points, the others scored below 45%. It was thus concluded, from the analysis, that none of the IESPs fully complied with the legally required active transparency. However, the effort of institutions to disseminate their information on the portals and seek to be, even if minimally, transparent, is perceptible
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CICERO WAGNER FARIAS SOUZA
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PAINEL DE MONITORAMENTO COMO INSTRUMENTO DE TRANSPARÊNCIA NO APOIO À GESTÃO DAS COMPRAS NA UFCA
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Orientador : MARIA ARLETE DUARTE DE ARAÚJO
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MEMBROS DA BANCA :
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MARCOS FERNANDO MACHADO DE MEDEIROS
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MARIA ARLETE DUARTE DE ARAÚJO
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SILVÉRIO DE PAIVA FREITAS JÚNIOR
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Data: 02/08/2022
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Este Projeto de Intervenção tem como objetivo propor a criação de um Painel de Monitoramento para as compras na Universidade Federal do Cariri (UFCA) que dê maior transparência, propicie uma gestão mais eficiente sobre os processos e seja capaz de fornecer subsídios para tomada de decisão dos seus gestores. Para isso, foi realizada uma pesquisa descritiva com abordagem qualitativa. A coleta de dados ocorreu através de pesquisa documental, sendo sucedida pela elaboração da proposta de criação do Painel e posterior validação junto aos gestores estratégicos da Universidade Federal do Cariri, através de grupos focais. Como resultado, um painel de monitoramento de compras, abrangendo informações de todas as etapas do processo de compras. Acredita-se que com essa proposta de intervenção, haja uma evolução nas metodologias de trabalho, o alcance de objetivos estratégicos da UFCA e a gestão das compras públicas seja mais eficiente, subsidiando a tomada de decisões dos gestores.
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This Intervention Project aims to propose the creation of a Monitoring Panel for purchases at the Federal University of Cariri (UFCA) that provides greater transparency, provides a more efficient management of the processes and is able to provide subsidies for decision-making their managers. For this, a descriptive research with a qualitative approach was carried out. Data collection took place through documentary research, followed by the elaboration of the proposal to create the Panel and subsequent validation with the strategic managers of the Federal University of Cariri, through focus groups. As a result, a purchasing monitoring dashboard, covering information from all stages of the purchasing process. It is believed that with this intervention proposal, there is an evolution in work methodologies, the achievement of UFCA's strategic objectives and the management of public purchases is more efficient, subsidizing the decision-making of managers.
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PRISCILA FABÍOLA DOS SANTOS SILVA
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A IMPLEMENTAÇÃO DO PROGRAMA NACIONAL DE ALIMENTAÇÃO ESCOLAR DURANTE A PANDEMIA DA COVID-19 NA PERCEPÇÃO DOS STREET-LEVEL BUREAUCRACY: O CASO DA REDE DO INSTITUTO FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE
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Orientador : FABIO RESENDE DE ARAUJO
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MEMBROS DA BANCA :
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ADRIANA LUCIA MEIRELES
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DINARA LESLYE MACEDO E SILVA CALAZANS
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FABIO RESENDE DE ARAUJO
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Data: 23/08/2022
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O Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE) configura-se como uma importante estratégia para a viabilização da Segurança Alimentar e Nutricional. Com a interrupção das aulas presenciais em decorrência da pandemia da COVID-19, o PNAE teve uma nova configuração na implementação da política. Isso posto, A dissertação foi um estudo de caso de análise qualitativa, com ênfase na Burocracia de Nível de Rua, que teve como objetivo analisar o processo de implementação do PNAE na rede do IFRN durante a Pandemia da COVID-19 pela perspectiva da análise expandida dos Burocratas de Nível de Rua (BNR). Diante da escassez de estudos sobre a implementação de políticas públicas em situações de calamidades e sobre a fase de implementação do PNAE em Institutos Federais, o estudo visou contribuir com o aprimoramento da política e fomentar novos estudos sobre o tema. O arcabouço analítico foi o proposto por Bonelli, et al (2019), que categorizaram a atuação dos burocratas implementadores em três dimensões: Estrutural, Individual e Relacional. A coleta de dados foi realizada por meio de análise documental e realização de grupos focais com implementadores do PNAE no IFRN e a análise de dados foi realizada por meio de Análise de Conteúdo. Como resultados percebe-se que o processo de implementação foi caracterizado por elevado exercício da discricionariedade e cumprimento parcial das diretrizes na dimensão Estrutural. A dimensão Individual foi caracterizada por influência de valores pessoais, elevado compromisso ético dos BNR e pela ausência de incentivos institucionais e de monitoramento pelo FNDE. A Dimensão Relacional foi caracterizada pela necessidade de interações com outros atores (agricultores familiares, fornecedores de gêneros, pais, alunos, comunidade, entre outros), em diferentes graus. Conclui-se que a implementação da política se destacou como ferramenta de combate à insegurança alimentar dos discentes e importante instrumento na geração de renda da agricultura familiar. Ademais, mesmo com a suplementação de recursos do PNAE pela Instituição, foi necessário utilizar critérios de vulnerabilidade para selecionar os alunos que foram contemplados, evidenciando o exercício da discricionariedade, aspecto inerente aos BNR.
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The National School Feeding Program (PNAE) is an important strategy for making food and nutrition security viable. With the interruption of face-to-face classes due to the COVID-19 pandemic, the PNAE had a new configuration in the implementation of the policy. The dissertation was a case study of qualitative analysis, with an emphasis on Street Level Bureaucracy (SLB), which aimed to analyze the process of implementing the PNAE in the network of the Federal Institute of Rio Grande do Norte (IFRN) during the COVID-19 Pandemic from the perspective from the expanded analysis of Street Level Bureaucrats (SLB). In view of the scarcity of studies on the implementation of public policies in disaster situations and on the implementation phase of the PNAE in Federal Institutes, the study aimed to contribute to the improvement of the policy and to encourage new studies on the subject. The analytical framework was proposed by Bonelli, et al (2019) who categorized the performance of implementing bureaucrats in three dimensions: Structural, Individual and Relational. Data collection was performed through document analysis and focus groups with PNAE implementers at IFRN and data analysis was performed through Content Analysis. As a result, it can be seen that the implementation process was characterized by a high exercise of discretion and partial compliance with the guidelines in the Structural dimension. The Individual dimension was characterized by the influence of personal values, high ethical commitment by the SLB and the absence of institutional incentives and monitoring by the FNDE. The Relational Dimension was characterized by the need for interactions with other actors (family farmers, suppliers of parents and students, community, among others), to different degrees. It is concluded that the implementation of the policy stood out as a tool to combat food insecurity among students and an important instrument in generating income from family farming and, even with the supplementation of resources by the Institution to the PNAE, it was necessary to use vulnerability criteria to select the students who were awarded, evidencing the exercise of discretion, an aspect inherent to the SLB.
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VALDEREZ OLIVEIRA FILGUEIRA
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DESAFIOS PARA A GOVERNANÇA ORÇAMENTÁRIA: Análise do Alinhamento da Orçamentação ao Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI) nas Universidades Públicas Federais da Região Nordeste (2017-2021)
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Orientador : MARIANA MAZZINI MARCONDES
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MEMBROS DA BANCA :
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JUSCELINO PEREIRA SILVA
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DINARA LESLYE MACEDO E SILVA CALAZANS
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MARIANA MAZZINI MARCONDES
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Data: 26/08/2022
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O alinhamento da orçamentação ao planejamento é um caminho importante para a efetiva entrega de resultados à sociedade. Neste estudo, o alinhamento é compreendido como um processo articulado entre a elaboração do orçamento anual e os objetivos estratégicos do PDI, com vistas a assegurar que as demandas das ações prioritárias desses objetivos, sejam conhecidas e consideradas na alocação dos recursos orçamentários. Esta pesquisa possuiu como objetivo geral analisar o alinhamento da Orçamentação ao PDI nas Universidades Públicas Federais da Região Nordeste no período de 2017 a 2021, tendo a governança orçamentária como arcabouço teórico de análise deste estudo. A escolha da governança orçamentária da OCDE (2015) tem por fundamento o entendimento de que, além de oferece conhecimento sobre todo o espectro da orçamentação pública, ela permite a construção de um formato com nível de complexidade adequado ao planejamento e orçamento das Universidades Federais. As técnicas de análise documental e entrevistas semiestruturadas foram as pretendidas para a coleta de dados desta pesquisa. Logo, foram analisados 13 documentos públicos das universidades do estudo de casos múltiplos, bem como foram realizadas cinco entrevistas semiestruturadas com gestores da área de planejamento e orçamento dessas universidades. A análise dos dados foi realizada pelo método de conteúdo de Bardin (2011). Ancorada nesse arcabouço teóricometodológico, a pesquisa conseguiu sistematizar os principais desafios do alinhamento da Orçamentação ao PDI nas Universidades Federais do Nordeste. Sistematizar conhecimentos sobre esses desafios contribui para refletir teoricamente sobre a relação entre orçamento e planejamento nas Universidades Federais. Ademais, contribui para pensar no potencial dessa relação em cenários futuros de restrições orçamentárias.
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Aligning budgeting with planning is an important way to effectively deliver results to society. In this study, alignment is understood as an articulated process between the preparation of the annual budget and the strategic objectives of the PDI, with a view to ensuring that the demands of the priority actions of these objectives are known and considered in the allocation of budgetary resources. This research had as general objective to analyze the alignment of Budgeting to PDI in Federal Public Universities in the Northeast Region from 2017 to 2021, having budget governance as the theoretical framework for analysis of this study. The choice of budget governance by the OECD (2015) is based on the understanding that, in addition to providing knowledge on the entire spectrum of public budgeting, it allows the construction of a format with a level of complexity suitable for planning and budgeting at Federal Universities. The techniques of document analysis and semi-structured interviews were intended for data collection in this research. Therefore, 13 public documents from the universities of the multiple case study were analyzed, as well as five semi-structured interviews with managers in the planning and budgeting area of these universities. Data analysis was performed using the content method of Bardin (2011). Anchored in this theoretical-methodological framework, the research managed to systematize the main challenges of aligning Budgeting with the PDI in the Federal Universities of the Northeast. Systematizing knowledge about these challenges helps to theoretically reflect on the relationship between budget and planning in Federal Universities. Furthermore, it helps to think about the potential of this relationship in future scenarios of budget constraints. .
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RUTH KAROLLYNE BARBOSA GOMES
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Instrumentos e práticas de dimensionamento da força de trabalho: análise do planejamento de pessoal em diferentes níveis organizacionais da UFCA.
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Orientador : FABIO RESENDE DE ARAUJO
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MEMBROS DA BANCA :
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DIEGO FIEL SANTOS
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DINARA LESLYE MACEDO E SILVA CALAZANS
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FABIO RESENDE DE ARAUJO
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Data: 26/08/2022
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Tendo em vista a escassez de recursos, as demandas dos órgãos de controle e a transparência, exige-se atualmente que as organizações tenham meios para justificar de forma consistente suas necessidades de pessoal. Este trabalho tem o objetivo de analisar os instrumentos e práticas de dimensionamento da força de trabalho nos diferentes níveis organizacionais (estratégico, tático e operacional) e como estas se integram na UFCA. Nas organizações, esse é um tema atual que visa mensurar a contribuição das práticas de gestão de pessoas nos resultados organizacionais. No tocante ao percurso metodológico, o estudo tem natureza descritiva, com abordagem qualitativa, tendo dados primários e secundários. Para obtenção de dados primários foram realizadas entrevistas semiestruturadas com 16 gestores estratégicos da UFCA, respondentes do Levantamento de Necessidade de Pessoal (LNP). Quanto aos dados secundários foi realizada uma pesquisa documental com várias fontes de informações como legislação, relatórios, Portal da UFCA, e sites de compartilhamento de documentos. Os dados foram tratados por análise de conteúdo. Quanto aos resultados, no nível estratégico os instrumentos utilizados foram o Planejamento Estratégico Institucional (PEI), o Plano de Desenvolvimento Institucional – PDI, os Indicadores de desempenho e de Governança. No nível tático foram analisadas as práticas de dimensionamento da força de trabalho na UFCA considerando principalmente o LNP, o Painel da Força de Trabalho, e os processos de movimentação de pessoal. No nível operacional foram analisadas as ações de dimensionamento considerando principalmente a Força de trabalho, as Tecnologias aplicadas e os Processos de trabalho. Em relação às aproximações e distanciamentos entre as práticas de dimensionamento da força de trabalho com o objetivo estratégico de adequar o quadro de pessoal demandado em seu Mapa Estratégico e considerando a legislação, nota-se que há mais aproximações do que distanciamentos para um efetivo dimensionamento em todos os níveis. Espera-se que esses resultados sirvam como conhecimento e avaliação para a gestão da UFCA quanto à necessidade de maior alinhamento das práticas de gestão de pessoas com o planejamento estratégico, possibilitando atuar nas atividades que apresentaram maiores divergências, adequando-as às demandas institucionais.
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Given the scarcity of resources, the demands of control bodies and transparency, organizations are currently required to have the means to consistently justify their personnel needs. This work aims to analyze the instruments and practices of workforce dimensioning at different organizational levels (strategic, tactical and operational) and how they are integrated into the UFCA. In organizations, this is a current topic that aims to measure the contribution of people management practices to organizational results. Regarding the methodological approach, the study has a descriptive nature, with a qualitative approach, having primary and secondary data. To obtain primary data, semi-structured interviews were carried out with 16 strategic managers from UFCA, respondents to the Survey of Personnel Needs (LNP). As for secondary data, a documentary research was carried out with various sources of information such as legislation, reports, UFCA Portal, and document sharing sites. Data were treated by content analysis. As for the results, at the strategic level the instruments used were the Institutional Strategic Planning (PEI), the Institutional Development Plan – PDI, the Performance and Governance Indicators. At the tactical level, the practices of sizing the workforce at UFCA were analyzed, mainly considering the LNP, the Workforce Panel, and the processes of personnel movement. At the operational level, the sizing actions were analyzed, mainly considering the workforce, applied technologies and work processes. Regarding the approximations and distances between the workforce dimensioning practices with the strategic objective of adapting the staff required in its Strategic Map and considering the legislation, it is noted that there are more approximations than distances for an effective dimensioning in all levels. These results are expected to serve as knowledge and assessment for UFCA management regarding the need for greater alignment of people management practices with strategic planning, making it possible to act in activities that presented greater divergences, adapting them to institutional demands.
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ELIANE LEANDRO DE MATOS
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Gestão de conflitos na UFCA: a relação entre o conflito intragrupo e os estilos de gerenciamento em uma perspectiva de redes
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Orientador : MARIANA MAZZINI MARCONDES
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MEMBROS DA BANCA :
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LIANA DE ANDRADE ESMERALDO PEREIRA
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MARIA TERESA PIRES COSTA
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MARIANA MAZZINI MARCONDES
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PAULO FELIPE RIBEIRO BANDEIRA
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Data: 29/08/2022
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Este trabalho se propôs a analisar a relação entre o conflito intragrupo e os estilos de gerenciamento de conflitos de servidores públicos da Universidade Federal do Cariri. Partiu-se da compreensão de que o conflito é um fenômeno social, inevitável, complexo e imprevisível, que ocorre em diversos contextos, organizacionais ou não, possuindo capacidade de influenciar a qualidade de processos, produtos e relacionamentos. Dentro das organizações, a partir de uma visão sistêmica, o conflito pode possuir efeitos disfuncionais ou funcionais, sendo necessário atenção ao tratamento que é dado às situações de conflito, para que sejam conduzidas a resultados benéficos ao desempenho individual e organizacional. A pesquisa adotou o método quantitativo, sendo aplicado a Escala de Conflitos Intragrupos (ECIG), que investiga os conflitos nas dimensões tarefa e relacionamento; o Rahim Organizational Conflict Inventory (ROCI-II), que investiga cinco estilos de gerenciamento de conflito: Dominação, Evasão, Acomodação, Negociação e Integração; e questões sociodemográficas e funcionais. Na análise dos dados, adotou-se uma abordagem metodológica, não - linear, para objetos de estudo complexos. Assim, os dados foram submetidos à uma análise de redes através do software RStudio, para verificar as associações entre eles e identificar quais são as variáveis mais influentes no conjunto. A análise dos resultados evidenciou uma estrutura unidimensional do conflito, corroborando com diversos estudos que verificaram que uma dimensão do conflito pode se confundir e se transformar na outra. Nas análises descritivas, observou-se que as quantidades de conflito percebidas pelos servidores se mantiveram em níveis baixos tanto para conflito de tarefa como conflito e relacionamento. Quanto aos estilos de gerenciamento, observou-se frequências altas para mais de um estilo, o que pode ser explicado pela utilização de mais de um estilo de gerenciamento de conflito pelos participantes. Verificou-se, no entanto, que apenas quatro estilos foram identificados: Integração, Evasão, Acomodação e Dominação,sendo que o estilo Integração foi o mais frequente entre os participantes. Em síntese, as maiores frequências indicaram que a maioria dos participantes (>60%), no relacionamento com colegas de trabalho, concordam em colaborar buscando decisões aceitáveis para todos (65,1%), em tentar evitar desacordos (64,3%) e em trocar informações precisas para se chegar juntos às soluções dos problemas (63,9%). A análise de redes apontou que não há correlações determinantes entre o conflito intragrupo, estilos de gerenciamento de conflitos e variáveis sociodemográficas e funcionais. Após a análise das correlações da rede, foram verificadas as medidas de centralidade, força e influência esperada, para se identificar as variáveis mais influentes na rede. Foi verificado que a variável sexo é a de menor força e que a variável escolaridade possui a menor influência esperada. Já as variáveis de maior influência esperada foram g5 (comportamento de integração, valor = 1,09), c2 (atrito pessoal, valor = 0,90), c11 (desafeto, valor = 0,90) e g17 (comportamento de evasão, valor = 0,89). As medidas de influência esperada indicam os nós (variáveis) mais sensíveis e influentes em toda a rede. A identificação dessas variáveis na amostra pesquisada, indica para os pontos estratégicos a serem considerados no planejamento de intervenções pela organização. A partir disso, sugere-se ações para diagnóstico das relações de conflito, bem como ações para o desenvolvimento de competências individuais e grupais para gestão de conflitos.
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This work aimed to analyze the relationship between intragroup conflict and conflict management stylesof civil servants at the Universidade Federal do Cariri. It started from the understanding that conflict is asocial phenomenon, inevitable, complex and unpredictable, which occurs in different contexts,organizational or not, having the ability to influence the quality of processes, products and relationships.Within organizations, from a systemic view, conflict can have dysfunctional or functional effects, requiringattention to the treatment given to conflict situations, so that they are led to beneficial results for individual and organizational performance. The research adopted the quantitative method, being applied the Scale of Intragroup Conflicts (ECIG), which investigates the conflicts in the task and relationship dimensions; the Rahim Organizational Conflict Inventory (ROCI-II), which investigates five styles of conflict management: Domination, Evasion, Accommodation, Negotiation, and Integration; and sociodemographic and functional issues. In data analysis, a non-linear methodological approach was adopted for complex objects of study. Thus, the data were submitted to a network analysis through the RStudio software, to verify the associations between them and identify which are the most influential variables in the set. The analysis of the results showed a one-dimensional structure of the conflict, corroborating with several studies that verified that one dimension of the conflict can be confused and transformed into the other. In the descriptive analyses, it was observed that the amounts of conflict perceived by the servers remained at low levels for both task conflict and relationship conflict. As for management styles, high frequencies were observed for more than one style, which can be explained by the use of more than one conflict management style by the participants. It was found, however, that only four styles were identified: Integration, Evasion, Accommodation and Domination, with the Integration style being the most frequente among the participants. In summary, the highest frequencies indicated that most participants (>60%), in the relationship with co-workers, agree to collaborate seeking decisions acceptable to all (65.1%), to try to avoid disagreements (64.3%) and in exchanging precise information to reach solutions to problems together (63.9%). The network analysis showed that there are no decisive correlations between intragroup conflict, conflict management styles and sociodemographic and functional variables. After analyzing the network correlations, measures of centrality, strength and expected influence were verified, in order to identify the most influential variables in the network. It was found that the sex variable is the one with the least strength and that the education variable has the least expected influence. The variables with the greatest expected influence were g5 (integration behavior, value = 1.09), c2 (personal friction, value = 0.90), c11 (disaffection, value = 0.90) and g17 (avoidance behavior, value = 0.89). The expected influence measures indicate the most sensitive and influential nodes (variables) in the entire network. The identification of these variables in the researched sample indicates the strategic points to be considered in the planning of interventions by the organization. Based on this, actions are suggested for the diagnosis of conflict relationships, as well as actions for the development of individual and group competences for conflict management.
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ARNALDO NOGUEIRA DOS SANTOS
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GESTÃO AMBIENTAL SUSTENTÁVEL EM UMA UNIVERSIDADE PÚBLICA FEDERAL SOB A PERSPECTIVA DO UI GREENMETRIC
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Orientador : LILIA ASUCA SUMIYA
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MEMBROS DA BANCA :
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GABRIELA BRELAZ
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LILIA ASUCA SUMIYA
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MARCUS VINICIUS DE OLIVEIRA BRASIL
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Data: 30/08/2022
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Esta pesquisa teve como objetivo estudar o desenvolvimento das práticas de sustentabilidade ambiental na Universidade Federal do Cariri (UFCA). Trata-se de um estudo de caso com abordagem mista, de natureza aplicada e descritiva. A pesquisa foi realizada sob uma abordagem qualitativa, com levantamento dos documentos oficiais da UFCA relacionados à sustentabilidade e da realização de um grupo focal com integrantes da coordenadoria de gestão da sustentabilidade. A abordagem quantitativa teve como objetivo a mensuração do grau de sustentabilidade da IES por meio do preenchimento, pelo autor, do questionário UI GreenMetric World University Ranking. A coleta de dados ocorreu por meio de levantamento documental e de dados disponíveis no portal oficial da IES, bem como por meio de solicitação de informações às unidades da instituição via e-mail. O estudo envolveu 04 colaboradores da equipe da coordenadoria de gestão da sustentabilidade da universidade (CGS), 06 unidades acadêmicas e 08 unidades administrativas da UFCA. O questionário do GreenMetric utiliza indicadores relacionados à infraestrutura, fontes de energia, mudanças climáticas, uso racional da água, gestão de resíduos, transporte, mobilidade e educação. Como resultado da mensuração, destaca-se que a UFCA atingiu 57% da pontuação total, tendo melhor desempenho na categoria “resíduos” e pior desempenho na categoria “transporte”. A partir dos resultados obtidos neste estudo foi possível compreender que a IES já realizou e estão em curso diversas ações relacionadas à sustentabilidade e que a temática vem sendo fortalecida na organização. Contudo, ainda não há uma política de sustentabilidade ambiental totalmente institucionalizada, carecendo ainda de maior envolvimento por parte das unidades e dos servidores da universidade. Por meio da identificação dos principais desafios a serem superados em relação à gestão ambiental na instituição, principalmente no que diz respeito ao envolvimento das unidades e servidores, bem como a sistematização de informações e a necessidade de maior incentivo a pesquisas na área, foram realizadas sugestões de melhorias visando oferecer à IES alternativas para avançar na institucionalização da temática e na adoção de boas práticas ambientalmente sustentáveis.
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This research aimed to study the development of environmental sustainability practices at the Federal University of Cariri (UFCA). It is a case study with a mixed approach, of an applied and descriptive nature. The research was carried out under a qualitative approach, with a survey of official UFCA documents related to sustainability and a focus group with members of the sustainability management coordination. The quantitative approach aimed to measure the degree of sustainability of the HEI through the completion, by the author, of the UI GreenMetric World University Ranking questionnaire. Data collection took place through a documentary survey and data available on the official portal of the IES, as well as by requesting information from the institution's units by e-mail. The study involved 04 employees of the university's sustainability management coordination team (CGS), 06 academic units and 08 administrative units of UFCA. The GreenMetric questionnaire uses indicators related to infrastructure, energy sources, climate change, rational use of water, waste management, transport, mobility and education. As a result of the measurement, it is noteworthy that the UFCA reached 57% of the total score, having better performance in the “waste” category and worse performance in the “transport” category. From the results obtained in this study, it was possible to understand that the HEI has already carried out and are in progress several actions related to sustainability and that the theme has been strengthened in the organization. However, there is still no fully institutionalized environmental sustainability policy, which still lacks greater involvement on the part of the university's units and servers. Through the identification of the main challenges to be overcome in relation to environmental management in the institution, especially with regard to the involvement of units and servers, as well as the systematization of information and the need for greater incentives for research in the area, suggestions were made of improvements aimed at offering the HEI alternatives to advance in the institutionalization of the theme and in the adoption of good environmentally sustainable practices.
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WAGNER ROBERTO SERAPIÃO DA SILVA
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BARREIRAS E OPORTUNIDADES ESTRATÉGICAS PARA IMPLANTAÇÃO DO BIM NA DIRETORIA DE INFRAESTRUTURA DA UFCA.
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Orientador : DINARA LESLYE MACEDO E SILVA CALAZANS
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MEMBROS DA BANCA :
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CLEIRTON ANDRÉ SILVA DE FREITAS
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DINARA LESLYE MACEDO E SILVA CALAZANS
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FABIO RESENDE DE ARAUJO
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Data: 30/08/2022
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O setor de Arquitetura, Engenharia, Construção e Operação (AECO) vivencia uma transformação de processos e mudança de paradigma, em nível mundial, migrando para o Building Information Modelling (BIM), que por meio de um fluxo de trabalho colaborativo possibilita ampliar as capacidades de representação do projeto assistido por computador, associando informações com processos de negócio, planejamento, construção, operação e manutenção. Apesar de possuir diversas vantagens, a metodologia BIM é pouco desenvolvida no Brasil e o Governo Federal vem incentivando sua adoção por meio de leis, decretos e normativos, como o mais recente Decreto de no 10.306/2020, que estabelece sua utilização nas obras e serviços de engenharia realizada pelos órgãos e pelas entidades da administração pública federal. Entretanto, muitas organizações do setor público ainda não possuem consciência de como e quais fatores influenciam no sucesso para a adoção do BIM. O presente projeto de intervenção teve como objetivo realizar um diagnóstico situacional das barreiras e oportunidades estratégicas para a implantação do BIM na Universidade Federal do Cariri. Utilizou-se da pesquisa-ação, que por meio da cooperação e interação entre o pesquisador e os pesquisados usou as informações coletadas para propor um plano de diretrizes estratégicas que oriente a adoção do BIM no Setor de Infraestrutura da UFCA. Espera-se que, com essa intervenção, o setor compreenda quais são os fatores que influenciam na implantação de BIM na universidade, obtendo sucesso.
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The Architecture, Engineering, Construction and Operation (AECO) sector is experiencing a process transformation and paradigm shift, worldwide, migrating to Building Information Modeling (BIM), which through a collaborative workflow makes it possible to expand capabilities computer-aided design representation, associating information with business processes, planning, construction, operation and maintenance. Despite having several advantages, the BIM methodology is poorly developed in Brazil and the Federal Government has been encouraging its adoption through laws, decrees and regulations, such as the most recent Decree no 10.306/2020, which establishes its use in works and servicces engineering carried out by agencies and entities of the federal public administration. However, many public sector organizations are still unaware of how and which factors influence the success of BIM adoption. The present intervention project aims to carry out a situational diagnosis of the barriers and strategic opportunities for the implementation of BIM at the Federal University of Cariri. Action research, which, through cooperation and interaction between the researcher and those surveyed, used the information collected to put into practice a strategic action plan that guides the adoption of BIM in the UFCA Infrastructure Sector. It is expected that, with this intervention, the sector will understand what are the factors that influence the implementation of BIM in the university, achieving success.
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WASHINGTON LUIZ DE SOUSA JÚNIOR
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PROPOSIÇÃO DE AÇÕES ORIENTADAS PARA A GESTÃO DE PROCESSOS DE PROJETO VOLTADOS A IMPLANTAÇÃO DO BIM NA DIRETORIA DE INFRAESTRUTURA (DINFRA) DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO CARIRI (UFCA).
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Orientador : DINARA LESLYE MACEDO E SILVA CALAZANS
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MEMBROS DA BANCA :
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CLEIRTON ANDRÉ SILVA DE FREITAS
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DINARA LESLYE MACEDO E SILVA CALAZANS
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MARCOS FERNANDO MACHADO DE MEDEIROS
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Data: 31/08/2022
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Nos últimos anos, foram editados vários normativos (decretos e leis) para que a Modelagem da Informação da Construção fossem disseminada em estruturas organizacionais do poder público. Essa modelagem é baseada na metodologia da Building Information Modelling (BIM), uma tecnologia de modelagem associada a processos, para produzir, comunicar e analisar modelos da construção. Diante de uma estrutura organizacional dependente uma gestão de processos eficiente para sua implantação, este trabalho objetiva propor um conjunto de ações orientadas para a gestão de processos de projeto voltados a implantação do BIM na Diretoria de Infraestrutura (DINFRA) da Universidade Federal do Cariri (UFCA).Como forma de atingir esse objetivo, visa-se diagnosticar a situação atual do gerenciamento dos processos, analisando-os à luz da metodologia BIM, definir os processos críticos do setor e prioritários para implantação do BIM, propondo ações orientadas de gestão e elaboração de processos, voltados a área de atuação da Dinfra. Assim, os aspectos organizacionais e de gerenciamento poderão ser definidos e validados, criando um arcabouço para que a modelagem BIM possa ser implantada, gerando interfaces de eficiência e eficácia nas atividades de gestão, projetos, execução de obras e serviços de engenharia, manutenção e gestão BIM da diretoria de infraestrutura da UFCA para além do cumprimento legal previsto pelos decretos governamentais, mas como estratégia de otimização dos processos organizacionais. Como resultado, foram exprimidos a situação gerencial de processo na Dinfra/UFCA, as ações para o gerenciamento de processos, artefatos de modelo de gestão de processo, um fluxo de processos para projetos de engenharia e documentos para tramite administrativos na UFCA.
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In the last years, several regulations (decrees and laws) were edited so that Building Information Modeling (BIM) could be disseminated in organizational of the public sector. This Modeling is based in a technology associated with processes, to produce, communicate and analyze building models. Faced with this phenomenon, the organizational structure dependent on efficient process management for its implementation. The pupose of the project is offer a set of oriented action for the process management of a project planned to BIMs implantation on the Infrastructure Director (DINFRA) of the Cariei Federal University (UFCA). As a way to achieve this objective, a current methodology of process management is proposed, methodology methodology with the critical analysis of the sector and definition as analysis for the BIM implementation processes, proposing actions oriented to the management and elaboration of the process, proposed to Dinfra's areas of activity. With the propose, the organizational and management aspects can be implemented and validated with BIM modeling, which will generate efficiency interfaces in project management activities for the execution of buildings and engineering and maintenance services in the infrastructure management sector of UFCA . This will also align the organization to legal compliance provided for by government decrees, and will also serve as a strategy for optimizing organizational processes. As a result, there is the process management situation at Dinfra/UFCA, the direction of the necessary actions for process management, the elaboration of artifacts to manage the process flow for engineering projects at UFCA.
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BÁRBARA INGRYD SOUZA DA ROCHA
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HOME OFFICE NA ASSEMBLEIA LEGISLATIVA DO RIO GRANDE DO NORTE SOB A ÓTICA DOS SEUS SERVIDORES E SERVIDORES GESTORES
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Orientador : ANTONIO ALVES FILHO
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MEMBROS DA BANCA :
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ANTONIO ALVES FILHO
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MARCOS FERNANDO MACHADO DE MEDEIROS
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RAFAEL DE ALBUQUERQUE FIGUEIRO
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Data: 14/10/2022
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Em razão da pandemia causada pelo novo coronavírus (Sars-Cov-2) que teve início em Wuhan, na China, em dezembro de 2019, e repentinamente se espalhou pelo mundo, em março de 2020 após uma grande contaminação chegar ao Brasil, a Assembleia Legislativa do Rio grande do Norte instituiu pela primeira vez uma nova modalidade de trabalho, o home office. Dito isso, a presente dissertação tem como objetivo analisar a percepção dos servidores da Assembleia Legislativa do Rio Grande do Norte-ALRN sobre a adoção do home office no seu trabalho. A metodologia utilizada consistiu de uma pesquisa aplicada com abordagem quali-quantitativa, classificando-se como descritiva, tendo sido aplicado questionário estruturado a cento e trinta (130) servidores, via google-forms e oito (08) entrevistas com servidores gestores, realizadas virtualmente e presencialmente. Os dados dos questionários foram tabulados e analisados a partir de estatísticas descritivas; quanto as entrevistas, essas foram gravadas, depois transcritas na íntegra e analisadas seguindo os passos da técnica de análise de conteúdo proposta por Bardin. Os resultados evidenciaram que os servidores perceberam como vantagens: redução dos gastos com transportes; melhoria da qualidade de vida; uma menor exposição a violência e poluição; maior produtividade e privacidade; e ter menos estresse com deslocamento. Já as desvantagens apontadas foi o aumento no custo de água e luz, precisar montar a própria estrutura de trabalho, e a distração familiar. Quanto as entrevistas com servidores gestores, codificou-se três grandes categorias nos resultados, sendo elas: As vantagens; desvantagens; e necessidades de gestão. Como vantagens apontadas na percepção dos gestores estão: a inovação; boa adequação dos servidores; melhor produtividade; economicidade para a instituição; maior qualidade de vida; flexibilidade. As desvantagens são as lacunas na comunicação; dificuldade de liderança; resistencia ao home-office; a não otimização do trabalho; menor agilidade; o home-office não funcional; o execesso de trabalho; a inadequação dos setores, dentre outros. E as necessidades de gestão menciona uma mudança na cultura organizacional; capacitações; ter perfil adequado para o home-office; e a integração entre os setores. Com isso, conclui-se que a experência com o home office teve mais vantagens para os servidores que desvantagens. Mas, para os servidores gestores, as vantagens e desvantagens estão no mesmo patamar, mas que se somam as necessidades de gestão evidenciadas. Assim, entendendo-se que o home office mostra-se como uma tendência a ser seguida no atual mundo do trabalho, espera-se que a Assembléia legislativa se debruce sobre os resultados encontrados para um melhor planejamento da gestão do trabalho.
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Due to the pandemic caused by the new coronavirus (Sars-Cov-2) that started in Wuhan, china, in december 2019, and suddenly spread around the world, in march 2020 after a great contamination arrived in Brazil, the Assembly the Legislature of Rio Grande do Norte instituted for the first time a new type of work, the home office. The said, the present dissertation aims to analyze the perception of the servers of the Legislative Assembly of Rio Grnade do Norte on the adoption of the home office in their work. The methodology used consisted of an applied research with a quali-quantitative approach, classified as descriptive, having been applied a structured questionnaire to one hundred and thirty (130) servers, via google-forms and eight (08) interviews with managing servers, carried out virtually and in person. Data from the questionnaires were tabulated an analyzed using descriptive statistics; as for the interviews, they were recorded, then transcribed in full and analyzed following the steps of the content analysis technique proposed by Bardin. The results showed that the servers perceived the following advantages: reduction of transport expenses; improved quality of life; less exposure to violence and pollution; increased productivity and privacy; and have less stress with commuting. The disadvantages pointed out were the increase in the cost of water and electricity, need to set up their own work structure, and family distraction. As for the interviews with manager servers, three major categories were coded in the results, namely: the advantages; disadvavantages; and management needs. As advantages pointed out in the perception of managers are: innovation; good suitability of servers; better productivity; economy for the institution; higher quality of life; flexibility. The disadvantages are gaps in communication; leadership difficulty; resistance to the home office; non-optimization of work less agility; the non-functional home office; the excess of work; the inadequacy of the sectors, among others. And management needs mention a change in organizational culture; capabilities; hove an adequate profile for the home-office; and integration across sectors. With this, it is concluded tha the experience with the home-office had more advantages for the servrs than disadvantages. But for manager servers, the advantages and disadvantages are on the same level, but in addition to the evident management needs. Thus, understanding that the home office is a trend to be followed in the current world of work, it is expected tha the Legislative Assembly will focus on the results found for a better planning of work management.
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VANDERSON DIAS DE ARAÚJO
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DIAGNÓSTICO DA GESTÃO DOS RESÍDUOS SÓLIDOS URBANOS DO MUNICÍPIO DE CAICÓ/RN
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Orientador : MARIANA MAZZINI MARCONDES
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MEMBROS DA BANCA :
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JEANNE CHRISTINE MENDES TEIXEIRA
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MARIANA MAZZINI MARCONDES
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RÉGIA LÚCIA LOPES
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Data: 24/10/2022
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O processo de desenvolvimento e crescimento urbano desordenado tem provocado uma série de problemas ambientais e preocupações por parte da sociedade e seus gestores. A problemática dos resíduos sólidos que está relacionada à administração, o processo de gerenciamento e a destinação desses é um desafio que transpassa todas os âmbitos da sociedade, em que se denota complicações ao meio ambiente, contribuindo para a crise ambiental em curso. Nesse sentido, o presente trabalho tem como objetivo apresentar um diagnóstico do processo de gerenciamento de resíduos sólidos urbanos no município de Caicó-RN, desde a sua geração, consumo, até a sua destinação final. A busca por resoluções para os problemas socioambientais provocados pelo acúmulo, destino e falta de tratamento apropriado dos resíduos sólidos nos propõem abrir discussões para um equilíbrio sustentável do meio ambiente. Ao pesquisarmos uma cidade que está passando por um processo de organização institucional pautada nos resíduos sólidos, o foco transformou-se em um ponto de investigação acadêmica relevante, com possibilidade de contribuições práticas. O trabalho envolveu uma pesquisa bibliográfica e documental de cunho qualitativo, abrangendo a literatura especializada no tema e seus principais marcos legais, a saber: a Política Nacional de Meio Ambiente (Lei n. 6.938/1981), a Política Nacional de Resíduos Sólidos (Lei nº 12.305/2010) e as Diretrizes Nacionais para o Saneamento Básico (Lei Nº 14.026/2020) e os marcos estaduais e municipais. Além disso, foram realizadas visitas técnicas aos órgãos responsáveis pela gestão dos resíduos e, ainda, registros fotográficos na área do “lixão”. No município de Caicó, constatou-se que o atual “lixão” provoca danos ao meio ambiente, à população e ao corpo hídrico, devido à sua localização. Observou-se, ainda, que a limpeza urbana apresenta fatores que necessitam de atenção, a exemplo da implantação de programa de coleta seletiva. Portanto, apesar da Política Nacional de Resido Sólidos (PNRS) ter sido lançada desde 2010, o município estudado pouco evoluiu no gerenciamento dos resíduos sólidos, deixando de observar as diretrizes da legislação vigente. É fundamental uma preocupação maior por parte do poder público municipal, no sentido da aplicação das orientações previstas na Lei e, assim, diminuir os efeitos negativos proveniente da má gestão dos resíduos sólidos. Por meio deste trabalho foi possível contribuir dando visibilidade ao problema nele diagnosticado e, ainda, às sugestões apresentadas, para que os resíduos sólidos deixem de ser um problema para a gestão municipal e passem a ser um potencial de desenvolvimento e inclusão social.
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The process of disorderly urban development and growth has caused a series of environmental problems and concerns on the part of society and its managers. The problem of solid waste that is related to the administration, the management process and the destination of these is a challenge that crosses all spheres of society, in which complications to the environment are denoted, contributing to the ongoing environmental crisis. In this sense, the present work aims to present a diagnosis of the urban solid waste management process in the city of Caicó-RN, from its generation, consumption, to its final destination. The search for solutions to the socio-environmental problems caused by the accumulation, destination and lack of proper treatment of solid waste proposes to us to open discussions for a sustainable balance of the environment. When researching a city that is undergoing a process of institutional organization based on solid waste, the focus has become a point of relevant academic investigation, with the possibility of practical contributions. The work involved a qualitative bibliographic and documentary research, covering the specialized literature on the subject and its main legal frameworks, namely: the National Environmental Policy (Law n. 6.938/1981), the National Solid Waste Policy (Law 12.305/2010) and the National Guidelines for Basic Sanitation (Law No. 14.026/2020) and state and municipal frameworks. In addition, technical visits were made to the bodies responsible for waste management and photographic records in the “dump” area. In the municipality of Caicó, it was found that the current “dump” causes damage to the environment, the population and the water body, due to its location. It was also observed that urban cleaning presents factors that need attention, such as the implementation of a selective collection program. Therefore, despite the National Solid Waste Policy (PNRS) having been launched since 2010, the municipality studied has evolved little in the management of solid waste, failing to observe the guidelines of the current legislation. A greater concern on the part of the municipal public authorities is fundamental, in the sense of applying the guidelines provided for in the Law and, thus, reducing the negative effects arising from the poor management of solid waste. Through this work, it was possible to contribute by giving visibility to the problem diagnosed in it, and also to the suggestions presented, so that solid waste ceases to be a problem for municipal management and becomes a potential for development and social inclusion.
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CLARA VALÉRIA GRANGEIRO DE SOUSA
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ROTATIVIDADE, INTENÇÃO DE ROTATIVIDADE E CONDIÇÕES DE TRABALHO NO SETOR PÚBLICO: ESTUDO COM OS SERVIDORES DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO CARIRI – UFCA
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Orientador : MARIA TERESA PIRES COSTA
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MEMBROS DA BANCA :
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ANTONIO ALVES FILHO
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LIANA DE ANDRADE ESMERALDO PEREIRA
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MARIA TERESA PIRES COSTA
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Data: 25/10/2022
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O presente estudo tem como objetivo analisar os fatores das condições de trabalho que influenciam a rotatividade e intenção de rotatividade na UFCA. Para tanto, inicialmente, foi realizada uma pesquisa documental, com a finalidade de levantar dados de admissões, desligamentos e indicadores de rotatividade do período de 2017 a 2021. A partir dos dados levantados nessa etapa foi construído, utilizando-se da ferramenta PowerBI, o Painel de Rotatividade da UFCA. Em seguida, foram feitas entrevistas semiestruturadas com ex- servidores que se desligaram da instituição no período supramencionado, a fim de investigar suas percepções acerca das condições de trabalho na UFCA e se essas influenciaram a decisão de desligar-se da instituição. O roteiro de entrevista foi elaborado com base na taxonomia de condições de trabalho desenvolvida por Borges et al. (2021). Pensando ainda em evitar futuros desligamentos voluntários, a pesquisa também averiguou, por meio de aplicação de questionário, se a intenção de rotatividade dos servidores em exercício está relacionada às condições de trabalho na UFCA. Para isso utilizou a Escala de Intenção de Rotatividade (SIQUEIRA et al. 2014) e o Questionário de Condições de Trabalho (BORGES et al., 2021). Trata-se, portanto, de uma pesquisa de caráter descritivo, de natureza qualitativa e quantitativa. O tratamento dos dados quantitativos ocorreu por meio da estatística descritiva, análise de variância (ANOVA), cruzamento dos dados, teste do qui-quadrado de independência, e correlação de Pearson. Os dados qualitativos foram tratados pela técnica de análise de conteúdo. Os resultados da pesquisa apontaram que os fatores das condições de trabalho, na percepção da maioria dos ex-servidores, não influenciaram o desligamento da instituição. Nessa etapa foram identificados outros fatores que podem ter influenciado o comportamento de rotatividade: Família, Localização, Motivo Pessoal e Organizacional. Com relação à intenção de rotatividade, os escores indicam uma baixa intenção de rotatividade, influenciada por fatores individuais, como a faixa-etária, obrigações familiares (possuir filhos), forma de ingresso, grau de instrução e a procura por alternativas de emprego. Quanto às condições de trabalho, verificou-se que os fatores percebidos com maior frequência pelos participantes são: Informatização e Gestão por Objetivos. Tratando- se da relação entre as condições de trabalho e a intenção de rotatividade observou-se relação entre a carreira, a remuneração e a existência de atividade secundária remunerada da dimensão Condições Contratuais e Jurídicas, bem como uma correlação positiva fraca com o fator Violência da dimensão Exigências Contradições e Condições Materiais. Foi rejeitada a dependência entre as variáveis com os demais fatores das condições de trabalho. Os dados apontam ainda a necessidade de a instituição desenvolver melhor os seguintes fatores das condições de trabalho: Suporte e Proteção, Flexibilidade da Jornada e Respeito às Limitações. Diante disso, espera-se que os resultados tenham produzido dados e informações relevantes para a Universidade, propiciando aos gestores mais conhecimentos que possibilite a melhoria das condições de trabalho e da rotatividade.
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The present study aims to analyze the factors of working conditions that influence turnover and turnover intention at UFCA. Therefore, initially, a documentary research was carried out, with the purpose of collecting data on admissions, dismissals and turnover indicators for the period from 2017 to 2021. From the data collected in this stage, using the PowerBI tool, the UFCA Rotation Panel. Then, semi-structured interviews were carried out with former employees who left the institution in the aforementioned period, in order to investigate their perceptions about working conditions at UFCA and whether these influenced the decision to leave the institution. The interview script was based on the taxonomy of working conditions developed by Borges et al. (2021). Still thinking about avoiding future voluntary dismissals, the research also investigated, through the application of a questionnaire, whether the intention of rotating employees in exercise is related to working conditions at UFCA. For this, he used the Rotation Intention Scale (SIQUEIRA et al. 2014) and the Working Conditions Questionnaire (BORGES et al., 2021). It is, therefore, a descriptive research, qualitative and quantitative. The treatment of quantitative data occurred through descriptive statistics, analysis of variance (ANOVA), data crossing, chi-square test of independence, and Pearson's correlation. Qualitative data were treated by the content analysis technique. The survey results showed that the factors of working conditions, in the perception of most ex-servers, did not influence the dismissal of the institution. At this stage, other factors that may have influenced turnover behavior were identified: Family, Location, Personal and Organizational Reason. Regarding the turnover intention, the scores indicate a low turnover intention, influenced by individual factors, such as age, family obligations (having children), form of admission, level of education and the search for employment alternatives. As for working conditions, it was found that the factors most frequently perceived by the participants are: Computerization and Management by Objectives. Regarding the relationship between working conditions and the intention to rotate, a relationship was observed between career, remuneration and the existence of remunerated secondary activity in the Contractual and Legal Conditions dimension, as well as a weak positive correlation with the Violence factor in the workplace. dimension Requirements, Contradictions and Material Conditions. The dependence between the variables and the other factors of working conditions was rejected. The data also point to the need for the institution to better develop the following factors of working conditions: Support and Protection, Journey Flexibility and Respect for Limitations. Given this, it is expected that the results have produced data and information relevant to the University, providing managers with more knowledge that enables the improvement of working conditions and turnover.
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LIA MARIA SILVEIRA DAVID
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PLANO DE INTEGRIDADE EM INSTITUIÇÃO FEDERAL DE ENSINO SUPERIOR: AVALIAÇÃO DA IMPLEMENTAÇÃO DO PLANO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO CARIRI.
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Orientador : RICHARD MEDEIROS DE ARAÚJO
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MEMBROS DA BANCA :
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RICHARD MEDEIROS DE ARAÚJO
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MARCOS FERNANDO MACHADO DE MEDEIROS
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ALBA DE OLIVEIRA BARBOSA LOPES
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Data: 01/11/2022
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A presente dissertação objetiva avaliar a implementação do Plano de Integridade da Universidade Federal do Cariri. Foram adotadas as seis dimensões do modelo teórico de Draibe (2001) para conduzir a pesquisa. Metodologicamente, optou-se por uma abordagem qualitativa, por meio de pesquisa documental no contexto dos documentos que circundam o Plano de Integridade da UFCA e a legislação nacional sobre governança, bem como a realização de entrevistas semiestruturadas com os implementadores do Plano de Integridade da UFCA. Utilizar-se-á a análise de conteúdo como técnica de tratamento dos conteúdos das entrevistas. A pesquisa avaliativa visa avaliar o atual desenho, seus resultados e como este poderá interferir na implementação do plano ao longo da gestão dos processos institucionais que envolvem o programa de integridade. O objetivo da dissertação foi compreender como vem ocorrendo o processo de implementação do Plano de Integridade da Universidade Federal do Cariri. Metodologicamente utilizou-se a pesquisa avaliativa, com abordagem qualitativa, mediante o instrumento de coleta documental e entrevistas semiestruturadas com os gestores das instâncias de integridade da Instituição Federal de Ensino Superior.
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This dissertation aims to evaluate the implementation of the Integrity Plan of the Federal University of Cariri. The six dimensions of the theoretical model of Draibe (2001) were adopted to conduct the research. Methodologically, we opted for a qualitative approach, through documentary research in the context of the documents surrounding the UFCA Integrity Plan and national governance legislation, as well as semi-structured interviews with the implementers of the UFCA Integrity Plan. Content analysis will be used as a technique for processing the contents of the interviews. The evaluative research aims to evaluate the current design, its results and how it can interfere in the implementation of the plan throughout the management of institutional processes involving the integrity program. The objective of the dissertation was to understand how the implementation process of the Integrity Plan of the Federal University of Cariri has been taking place. Methodologically, the evaluative research was used, with a qualtative approach, through the document collection instrument and semi-structured interviews with the managers of the integrity instances of the Federal Institution of Higher Education.
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JONAS ABDIAS SOUZA SILVA
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A TRIBUTAÇÃO COMO INSTRUMENTO DA POLÍTICA PÚBLICA AMBIENTAL: Os incentivos fiscais às energias renováveis no Estado do Rio Grande do Norte
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Orientador : LILIA ASUCA SUMIYA
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MEMBROS DA BANCA :
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LILIA ASUCA SUMIYA
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MARIA ARLETE DUARTE DE ARAÚJO
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JOSÉ MAIRTON FIGUEIREDO DE FRANÇA
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Data: 03/11/2022
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A degradação ambiental é, atualmente, uma problemática que vem sendo discutida a nível mundial. Um desses problemas está relacionado às fontes de geração de energia elétrica que emitem gases poluentes na atmosfera, uma das principais causas do aquecimento global, cujos efeitos já são perceptíveis em todo o planeta. Portanto, a implementação de políticas públicas ambientais é fundamental para o processo de concretização do desenvolvimento sustentável. Nesse contexto, o Brasil se destaca por possuir uma matriz elétrica majoritariamente composta por fontes de energia limpa e renovável, sendo o Estado do Rio Grande do Norte um dos principais geradores de energia elétrica renovável, principalmente a eólica e a solar. Assim, como objetivo central do presente trabalho, busca-se discorrer sobre as políticas públicas de estímulos às energias renováveis no Estado do Rio Grande do Norte sob a ótica da tributação. Quanto aos objetivos específicos, propõem-se verificar quais são os instrumentos tributários de estímulo ao desenvolvimento das energias renováveis utilizados no Estado do Rio Grande do Norte, discutir os possíveis óbices administrativos e/ou jurídico-tributários que dificultam o investimento em energias renováveis no Estado do Rio Grande do Norte, e, finalmente, analisar a contribuição das políticas de incentivos fiscais concedidos às energias renováveis no Estado do Rio Grande do Norte para economia e o meio ambiente. A pesquisa é classificada como aplicada, com uma abordagem qualitativa. No que se refere aos objetivos, é classificada como descritiva. Quanto aos procedimentos, consistiu prioritariamente em pesquisa bibliográfica, documental, eletrônica e de estudo de caso. Utilizou-se de entrevistas semiestruturadas como técnica e procedimento empregados para a coleta de dados. Como principais resultados, constatou-se que, das três principais normas que preveem a concessão de incentivos às energias renováveis existentes no Rio Grande do Norte, o PROEDI (Programa de Estímulo ao Desenvolvimento Industrial) não revelou, ainda, seu potencial como política pública ambiental local. Já o Convênio ICMS 101/1997 CONFAZ, apesar de ser uma política nacional, pode ser considerada a principal política de incentivo fiscal adotada pelo Estado do Rio Grande do Norte, uma vez que, concede isenção do ICMS nas operações com equipamentos e componentes para o aproveitamento das energias solar e eólica. E, finalmente, no que se refere ao Convênio ICMS 16/2015 CONFAZ, verificou-se que, esta política pública vem beneficiando milhares de usuários ao conceder isenção do ICMS a energia gerada por meio fotovoltaico e injetada na rede de distribuição. Assim, conclui-se que, a tributação pode, e deve, ser utilizada como instrumento de proteção ambiental e promoção do desenvolvimento sustentável, entretanto, mediante a implementação de políticas públicas efetivas, consistentes e racionais, corrigindo as falhas, encarando as peculiaridades do cenário local, além da participação ativa da sociedade, com intuito de disseminar e concretizar a consciência ecológica almejada, orientada pelos princípios ambientais correspondentes.
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Environmental degradation is currently a problem that has been discussed worldwide. One of these problems is related to the sources of electricity generation that emit polluting gases into the atmosphere, one of the main causes of global warming, whose effects are already noticeable throughout the planet. Therefore, the implementation of public environmental policies is fundamental for the process of achieving sustainable development. In this context, Brazil stands out for having an electrical matrix mostly composed of clean and renewable energy sources, with the State of Rio Grande do Norte being one of the main generators of renewable electricity, mainly wind and solar. Thus, as the main objective of this work, we seek to discuss public policies to encourage renewable energy in the State of Rio Grande do Norte from the perspective of taxation. As for the specific objectives, it is proposed to verify which are the tax instruments to stimulate the development of renewable energies used in the State of Rio Grande do Norte, to discuss the possible administrative and/or legal-tax obstacles that make it difficult to invest in renewable energies in the State of Rio Grande do Norte, and, finally, to analyze the contribution of the fiscal incentive policies granted to renewable energies in the State of Rio Grande do Norte for the economy and the environment. The research is classified as applied, with a qualitative approach. Regarding the objectives, it is classified as descriptive. As for the procedures, it consisted primarily of bibliographic, documental, electronic and case study research. Semi-structured interviews were used as a technique and procedure for data collection. As main results, it was found that, of the three main rules that provide for the granting of incentives to renewable energies existing in Rio Grande do Norte, PROEDI (Program to Stimulate Industrial Development) has not yet revealed its potential as an local environmental public policy. The ICMS Agreement 101/1997 CONFAZ, despite being a national policy, can be considered the main fiscal incentive policy adopted by the State of Rio Grande do Norte, since it grants exemption from ICMS in operations with equipment and components for the use of solar and wind energy. And finally, with regard to the ICMS Agreement 16/2015 CONFAZ, it was found that this public policy has benefited thousands of users by granting exemption from ICMS to energy generated by photovoltaic means and injected into the distribution network. Thus, it is concluded that taxation can, and should, be used as an instrument of environmental protection and promotion of sustainable development, however, through the implementation of effective, consistent and rational public policies, correcting the flaws, facing the peculiarities of the local scenario, in addition to the active participation of society, with the aim of disseminating and achieving the desired ecological awareness, guided by the corresponding environmental principles.
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DANIEL BRUNO BARBOSA DA SILVA
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INSTRUMENTOS DE POLÍTICAS PÚBLICAS DE SAÚDE: O Caso do Consórcio Público Intermunicipal de Saúde do Cariri Ocidental – CISCO.
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Orientador : MARIA ARLETE DUARTE DE ARAÚJO
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MEMBROS DA BANCA :
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ALEX BRUNO FERREIRA MARQUES DO NASCIMENTO
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ANTONIO ALVES FILHO
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MARIA ARLETE DUARTE DE ARAÚJO
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Data: 10/11/2022
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O presente estudo aborda que o acesso aos serviços públicos de saúde no Brasil é um tema de grande repercussão de discussões e debates, por ser um assunto que afeta a maior parte da população do país que depende do sistema público de saúde, verificou-se que uma alternativa inovadora que tem se apresentado para a ampliação da oferta de serviços de saúde é a união de municípios em Consórcios Intermunicipais de Saúde (CIS), visando alcançar metas e objetivos comuns a todos os entes. Objetivou-se nesta dissertação analisar a prestação de serviços de saúde do Consórcio Publico Intermunicipal (CISCO) para os habitantes dos municípios da Região do Cariri Ocidental da Paraíba, no período de 2018 a 2021. A metodologia aplicada foi de revisão integrativa, com estudo de caso de carater exploratoria e descritiva acerca Consórcio Intermunicipal de Saúde do qual nada mais é de uma iniciativa autônoma de municípios localizados em áreas geográficas contíguas que se associam para gerir e prover conjuntamente serviços especializados e de apoio diagnóstico de maior densidade na área da saúde à população das municipalidades participantes. Por fim, verificou-se que o CISCO vem cumprindo com sua missão, chegando a realizar, nos últimos quatro anos, cerca de 187.000 (cento e oitenta e sete mil) atendimentos do qual beneficiou a população do cariri ocidental com a oferta de serviços que não é disponibilizada de forma individual pelo entre municipais, levando a concluir que a união de esforços entre municípios atende ao interesse público e possibilita a ampliação da oferta de saúde a população, cumprindo o mandamento constitucional encartado no art. 196 da CF de 88. Desta forma pode se dizer que foram constatados existe um aumento considerável de procedimentos médicos realizados pelo CISCO nos últimos 04 anos dos municípios da Região do Cariri na Paraíba.
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The present study addresses that access to public health services in Brazil is a topic of great repercussion of discussions and debates, as it is a subject that affects most of the country's population that depends on the public health system, it was found that an innovative alternative that has been presented to expand the supply of health services is the union of municipalities in Intermunicipal Health Consortia (CIS), aiming to achieve goals and objectives common to all entities. The objective of this dissertation was to analyze the provision of health services by the Intermunicipal Public Consortium (CISCO) to the inhabitants of the municipalities of the Western Cariri Region of Paraiba, from 2018 to 2021. The methodology applied was an integrative review, with a study of exploratory and descriptive case about the Intermunicipal Health Consortium, which is nothing more than an autonomous initiative of municipalities located in contiguous geographic areas that associate to jointly manage and provide specialized services and diagnostic support of greater density in the area of health to the population of the participating municipalities. Finally, it was verified that CISCO has been fulfilling its mission, reaching, in the last four years, about 187,000 (one hundred and eighty-seven thousand) services, which benefited the population of western Cariri with the offer of services that is not made available individually by the municipalities, leading to the conclusion that the union of efforts between municipalities serves the public interest and makes it possible to expand the health offer to the population, fulfilling the constitutional commandment enshrined in art. 196 of the CF of 88. In this way it can be said that there is a considerable increase in medical procedures performed by CISCO in the last 04 years in the municipalities of the Cariri Region in Paraiba.
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KILVYA SIMONE DE LEÃO BRAGA
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Construção do mapa estratégico para o Sistema de Bibliotecas da Universidade Federal de Campina Grande – SISTEMOTECA UFCG
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Orientador : ALINE VIRGINIA MEDEIROS NELSON
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MEMBROS DA BANCA :
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ALINE VIRGINIA MEDEIROS NELSON
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DANILO CORTEZ GOMES
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MARCOS FERNANDO MACHADO DE MEDEIROS
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Data: 17/11/2022
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Este estudo teve como objetivo central a elaboração de um mapa estratégico para o Sistema de Bibliotecas da Universidade Federal de Campina Grande – SISTEMOTECA UFCG – utilizando a ferramenta Balanced Scorecard. Para o alcance da construção do mapa, foi realizado o levantamento de planos, documentos institucionais, leis, portarias e programas, que pudessem subsidiar um diagnóstico inicial, bem como validar a necessidade do estudo para o setor e para instituição. Para a construção do artefato, o estudo optou pela metodologia Design Science Research – DSR, que se caracteriza pela construção de artefatos para responder a problemas encontrados no diagnóstico. Na fase de desenvolvimento e testagem do modelo proposto, foi utilizado o método do Design Thinking - DT. Durante a coleta de dados a pesquisa utilizou questionário com perguntas abertas e fechadas, e promoveu grupos focais. Após análise de dados, construiu a matriz Swot, missão, visão e valores, árvore de problemas, mapa estratégico e plano de ações, e ao final, apresentação do artefato à equipe para validação. Essa pesquisa objetiva contribuir para o sistema de bibliotecas da UFCG, buscando alinhar os processos e serviços desenvolvidos nela, aos planos institucionais existentes. Objetiva também ser utilizada por outros sistemas de bibliotecas para melhoria de seus serviços.
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This study had as main objective the elaboration of a strategic map for the Library System of the Federal University of Campina Grande – SISTEMOTECA UFCG – using the Balanced Scorecard tool. In order to reach the construction of the map, a survey of plans, institutional documents, laws, ordinances and programs was carried out, which could support an initial diagnosis, as well as validate the need for the study for the sector and for the institution. For the construction of the artifact, the study opted for the Design Science Research - DSR methodology, which is characterized by the construction of artifacts to respond to problems found in the diagnosis. In the development and testing phase of the proposed model, the Design Thinking - DT method was used. During data collection, the research used a questionnaire with open and closed questions, and promoted focus groups. After data analysis, built the Swot matrix, mission, vision and values, problem tree, strategic map and action plan, and at the end, presentation of the artifact to the team for validation. This research aims to contribute to the UFCG library system, seeking to align the processes and services developed therein with the existing institutional plans. It also aims to be used by other library systems to improve their services.
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MARÍLIA ALBUQUERQUE SILVA DE MEDEIROS
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Diagnóstico do Setor de Administração da Maternidade Escola Januário Cicco: um alinhamento com a gestão de desempenho por competências.
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Orientador : ALINE VIRGINIA MEDEIROS NELSON
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MEMBROS DA BANCA :
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ALINE VIRGINIA MEDEIROS NELSON
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ANA CAROLINA KRUTA DE ARAUJO BISPO
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ANTONIO ALVES FILHO
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Data: 17/11/2022
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A presente dissertação tem como objetivo realizar um diagnóstico do setor de administração da Maternidade Escola Januário Cicco (responsável pela gestão de compras, licitações, contratos, patrimônio e fiscalização administrativa de contratos) com foco na estratégia e na gestão por competências utilizando como referência a Gestão de Desenvolvimento por Competências - GDC instituída na organização. Para tanto a metodologia utilizada foi uma pesquisa qualitativa por técnica de análise documental e estudo de caso. Nos resultados constatou-se que o modelo da gestão por competências engloba a estratégia organizacional funcionando como um sistema em constante adaptação e melhoria contínua. A estratégia da organização alimenta o diagnóstico das competências profissionais necessárias à instituição e nutre a formulação dos planos operacionais de trabalho e de gestão que serão monitorados por meio de indicadores de desempenho. Foram identificadas ainda as lacunas de competências existentes, quais sejam: formação específica, principalmente nas áreas contábil e jurídica, capacitações quanto aos sistemas governamentais e institucionais e capacitações das legislações pertinentes ao serviço de compras públicas e suas atualizações. Conclui-se ainda que o setor de administração atende com boa performance as metas estabelecidas pela gestão de desempenho por competências.
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The presente dissertation aims to carry out a diagnosis of the administration sector of the Januário Cicco Maternity School (responsible for the management of purchases, bids, contracts, assets and administrative supervision of contracts) with focus on strategy and competence management using as a reference the Management of Development by Competencies - GDC established in the organization. For that, the methodology used was a qualitative research by document analysis technique and case study. In the results it was found that the competency management model encompasses the organizational strategy functioning as a system in constant adaptation and continuous improvement. The organization's strategy feeds the diagnosis of the professional skills needed by the institution and feeds the formulation of operational work and management plans that will be monitored through performance indicators. Existing skills gaps were also identified, namely: specific training, mainly in the accounting and legal areas, training on governmental and institutional systems and training on legislation relevant to the public procurement service and its updates. It is also concluded that the administration sector meets with good performance the goals established by the performance management by competences.
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ALEX SANDRO DANTAS DE MEDEIROS
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GESTÃO ESTRATÉGICA NO MUNICÍPIO DE CAICÓ: ELABORAÇÃO DO MA-PA ESTRATÉGICO MUNICIPAL
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Orientador : HIRONOBU SANO
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MEMBROS DA BANCA :
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DINARA LESLYE MACEDO E SILVA CALAZANS
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FERNANDO DE SOUZA COELHO
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HIRONOBU SANO
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Data: 30/11/2022
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O presente trabalho teve como objetivo formular um mapa estratégico do município de Caicó – RN, a partir da percepção dos gestores públicos da alta Administração, buscando influenciar a governabilidade na execução de políticas, diminuindo, o “déficit de implementação”. O mapa estratégico reúne informações que possibilitará fortalecer o relacionamento institucional, a comunicação intersetorial e racionalização dos recursos público. Por meio da ferramenta facilitará o acompanhamento da gestão estratégica do município, visando auxiliar o monitoramento das peças orçamentárias. Para tanto, inicialmente, foi realizado um aprofundamento do diagnóstico da gestão estratégica no município por meio da concepção dos entrevistados. O presente projeto considera necessário monitorar a estratégia municipal propondo objetivos, metas e indicadores para a implantação do mapa estratégico. A partir do exposto, o projeto definiu o papel e os responsáveis pelo monitoramento da estratégia do município de Caicó indicando a necessidade de caracterizar a elaboração de um dashboard para otimizar o acompanhamento dos objetivos estratégicos. Os desafios identificados para implementar uma gestão estratégica municipal tem como parâmetros: (I) o que se entende por gestão estratégica?; (II) participação social na elaboração da gestão estratégica; (III) gestão da transparência e do acesso às informações; (IV) atores envolvidos no processo de elaboração do orçamento municipal; (V) criar ferramenta eletrônica para monitoramento da gestão estratégica – Sistema Integrado de Gestão; (VI) adequar efetiva o levantamento das prioridades orçamentárias; (VII) necessidade de discutir os objetivos, metas e indicadores do Plano Plurianual; (VIII) necessidade de implementação de ferramenta de estratégica no município; (IX) articulador do mapa estratégico. O estudo conclui que a adoção de um monitoramento da gestão estratégica municipal e a implantação estratégica municipal contribuirão para melhorar os resultados propostos nas peças orçamentárias, para tanto, necessita de criação de mecanismos que fortaleçam a cultura organizacional de monitorar a gestão estratégica, aliada à criação e capacitação de grupos responsáveis por essa questão na esfera municipal, sem esquecer da implementação de recursos tecnológicos, a exemplo de um sistema integrado de gestão que contribuirá para um maior monitoramento e controle das ações, metas, objetivos e indicadores da gestão municipal.
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The present work had as objective to formulate a strategic map of the city of Caicó - RN, from the perception of the public managers of the high Administration, seeking to influence the governability in the execution of policies, reducing the "implementation deficit". The strategic map gathers information that will make it possible to strengthen institutional relationships, intersectoral communication and rationalization of public resources. Through the tool, it will facilitate the monitoring of the strategic management of the municipality, aiming to assist in the monitoring of budgetary items. To do so, initially, a deepening of the diagnosis of strate-gic management in the municipality was carried out through the conception of the intervie-wees. The present project considers it necessary to monitor the municipal strategy proposing objectives, goals and indicators for the implementation of the strategic map. From the above, the project defined the role and those responsible for monitoring the strategy of the municipa-lity of Caicó, indicating the need to characterize the elaboration of a dashboard to optimize the monitoring of the strategic objectives. The identified challenges to implement a municipal strategic management have as parameters: (I) what is meant by strategic management?; (II) social participation in the elaboration of strategic management; (III) management of transpa-rency and access to information; (IV) actors involved in the process of elaborating the munici-pal budget; (V) create an electronic tool for monitoring strategic management – Integrated Management System; (VI) effectively adjust the survey of budget priorities; (VII) the need to discuss the objectives, goals and indicators of the Multiannual Plan; (VIII) need to implement a strategic tool in the municipality; (IX) articulator of the strategic map. The study concludes that the adoption of a monitoring of municipal strategic management and the municipal strate-gic implementation will contribute to improve the proposed results in the budget pieces, for that, it is necessary to create mechanisms that strengthen the organizational culture to monitor the strategic management, allied the creation and training of groups responsible for this issue at the municipal level, without forgetting the implementation of technological resources, such as an integrated management system that will contribute to greater monitoring and control of actions, goals, objectives and indicators of municipal management.
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AILTON ALVES DA SILVA
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Fiscalização e gestão de contratos administrativos: uma análise no contexto dos serviços terceirizados de mão-de-obra na UFCA.
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Orientador : RICHARD MEDEIROS DE ARAÚJO
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MEMBROS DA BANCA :
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MARCOS FERNANDO MACHADO DE MEDEIROS
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MILTON JARBAS RODRIGUES CHAGAS
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RICHARD MEDEIROS DE ARAÚJO
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Data: 12/12/2022
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Essa dissertação objetivou analisar o desempenho das atividades de gestão e fiscalização dos contratos de terceirização de mão de obra na UFCA de 2017 a 2021. A pesquisa tem suporte em levantamentos realizados em documentos institucionais (contratos e aditivos, planilhas, documentos internos de fiscalização), legislações (leis, decretos, Instruções Normativas) e questionários aplicados a fiscais e gestores de contratos de terceirização. Anatureza da pesquisa é descritiva e exploratória, com os levantamentos realizados a partir de uma abordagem quantitativa e qualitativa. Além disso, para levantamento dos dados, efetuou-se a aplicação de questionário on line. O instrumento aplicado nesse estudo foi adaptado do modelo de Lima (2021) sobre gestão e fiscalização no IFRN. A aplicação do questionário pretendeu averiguar a percepção dos fiscais e gestores de contratos deterceirização sobre a estruturação, os procedimentos e as relações entre atores e setores envolvidos em contratações dessa natureza na UFCA. A pesquisa considerou gestores e fiscais dos serviços contratados via terceirização de mão de obra exclusiva em todos os 05 Campi da UFCA e Reitoria, totalizando uma amostragem de 14 fiscais e 06 gestores de contratos. Através da pesquisa, restou demonstrado que a UFCA não dispõe de um sistema de controle que centralize as informações pertinentes à terceirização de mão de obra e os mecanismos de controle são criados pelos variados setores envolvidos nessas contratações. Dentre os pontos positivos apurados tem-se na UFCA a existência de um setor sistêmico, as repactuações são realizadas no percentual das alterações de CCT, as nomeações ocorrem de acordo com o cargo ou departamento, ocorre participação da gestão superior, realização de capacitações e utilização de check list, para o acompanhamento da execução, acrescendo ainda a existência de um setor de sanções. Entre pontos negativos estão a ausência de sistema, ausência de portarias de nomeação em alguns casos, ausência parcial de relatório circunstanciado, não utilização do Instrumento de Medição de Resultado - IMR, ausência de relatórios gerenciais. A partir de dados apresentados ao longo do estudo, sobretudo em dados financeiros, e identificação de possíveis falhas de procedimentos e ausência de mecanismos de controles apontados, pode ser afirmado que o trabalho tem relevância, vez que pode oferecer nova visão à gestão superior da UFCA sobre os contratos de terceirização, e que, a partir desses conhecimentos, possíveis soluções possam ser buscadas para melhor aproveitamento dos recursos aplicados e melhoramento na prestação de serviços, tudo em benefício da sociedade.
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The work intends to present an overview of the management and inspection of administrative outsourcing contracts with exclusive dedication of the Federal University of Cariri - UFCA. Support research in surveys carried out in institutional documents (contracts and addenda, spreadsheets, internal inspection documents), legislation (decree of norms, decrees) and instructions applied to inspectors and outsourcing managers. The nature of the research is descriptive and exploratory, with surveys carried out from a quantitative and qualitative approach. From this, the application of an entity of perception of nature intended that tax managers and outsourced in the structuring of contracts, procedures and relationships of this nature between agents and sectors contracted in the contract. The managed and fiscal research of all services contracted via outsourcing of exclusive labor in all 05 Campi and Rectory of UFCA. Through a survey of control of the UFC, which did not provide the centralized work of a system of outsourcing of labor and the outsourcing mechanisms created by themselves, the workers involved in these hirings. The work still has positive and negative points observed in the application of management and inspection. Based on the data presented for the study, mainly on the financial data and possible attempts and absence of control mechanisms pointed out, it may be that the work has a vision of UFCA, as it offers a new vision of UFCA in the long term. Management contracts is, from this knowledge, that can be solutions for the best use of resources sought by society and improvement in the provision of services in everything from outsourcing.
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MARÍLIA ARAÚJO ROCHA
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MUDANÇA ORGANIZACIONAL E GESTÃO DE CRISE NA ADMINISTRAÇÃO PÚBLICA: o caso da Assembleia Legislativa do Estado do Rio Grande do Norte entre os anos de 2015-2021
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Orientador : THIAGO FERREIRA DIAS
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MEMBROS DA BANCA :
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ALEX BRUNO FERREIRA MARQUES DO NASCIMENTO
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MARCOS FERNANDO MACHADO DE MEDEIROS
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THIAGO FERREIRA DIAS
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Data: 14/12/2022
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Este trabalho teve como objetivo discutir sobre Mudança Organizacional relacionando-a com a Gestão de Crise, tendo como foco de análise o caso da Assembleia Legislativa do Estado do Rio Grande do Norte entre os anos de 2015 à 2021, recorte temporal feito em razão das mudanças organizacionais ocorridas na gestão do Parlamento Potiguar. A metodologia usada foi a qualitativa e exploratória com a análise documental de publicação de matérias jornalísticas nos dois únicos jornais impressos da época que circulavam no Rio Grande do Norte durante os anos supracitados na Casa Legislativa. A análise de dados foi feita de acordo com o que propõe Bardin (1997), Pettigrew (1987) com avaliação categorial de dados (conteúdo, contexto e processo). Os resultados encontrados foram 8 (oito) episódios de crises que derivaram em mudanças organizacionais na Assembleia, como por exemplo a Reforma Administrativa e a exoneração de 930 cargos comissionados. A dissertação relata a como os contextos externos (imagem na sociedade e imprensa) o conteúdo (as crises) e os processos (reordenamentos internos) são determinantes para mudanças na gestão do Legislativo do Rio Grande do Norte. Os resultados apontam que as mudanças organizacionais ocorridas nos anos pesquisados (2015 a 2021) decorrem de crises de imagem na instituição, corroborando com o caráter reativo da instituição, ou seja, a motivação ao propor as mudanças são respostas às crises.
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This work aimed to discuss Organizational Change relating it to Crisis Management, focusing on the case of the Legislative Assembly of the State of Rio Grande do Norte between the years 2015 to 2021, a time frame made due to the changes organizational changes that occurred in the management of the Potiguar Parliament. The methodology used was qualitative and exploratory with the documentary analysis of the publication of journalistic materials in the only two printed newspapers of the time that circulated in Rio Grande do Norte during the aforementioned years in the Legislative House. Data analysis was performed according to what Bardin (1997), Pettigrew (1987) proposes, with categorical evaluation of data (content, context and process). The results found were 8 (eight) episodes of crises that resulted in organizational changes in the Assembly, such as the Administrative Reform and the dismissal of 930 commissioned positions. The dissertation reports how the external contexts (image in society and the press), the content (the crises) and the processes (internal reorganizations) are decisive for changes in the management of the Legislative branch of Rio Grande do Norte. The results also indicate that the organizational changes that occurred in the years surveyed (2015 to 2021) stem from image crises in the institution, corroborating the reactive character of the institution, that is, the motivation to propose changes are responses to crises.
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