ANALYSIS OF THE CORTICAL ACTIVATION COHERENCE OF PATIENTS WITH STROKE SUBMITTED TO A VIRTUAL REALITY GAME
stroke, electroencephalography, virtual reality
RESUMO As disfunções motoras decorrentes do Acidente Vascular Cerebral (AVC), sobretudo as que envolvem o membro superior (MS), comprometem a independência dos pacientes. Em virtude disso, o uso da Realidade Virtual (RV) pode ser uma intervenção importante para a recuperação desses indivíduos. Objetivo: Analisar a coerência da ativação cortical de pacientes com AVC submetidos à um jogo de realidade virtual. Método: Participaram do estudo 12 pacientes, sendo 6 com lesão cerebral esquerda (PE), com idade média de 54,1 anos (± 9,4) e 6 com lesão à direita (PD), com idade média ± 50,6 anos (± 5,8) e 12 indivíduos saudáveis que ativaram o hemisfério cerebral esquerdo (SE) e o direito (SD). Todos os participantes realizaram 15 tentativas do jogo de dardos do Kinect Sports no Xbox 360º Kinect. Foram registrados sinais de EEG pelo Emotiv EPOC e o desempenho motor pela pontuação do jogo. O sinal bruto do EEG foi processado no Matlab, através da análise de coerência dos canais frontais (FC5, FC6) e parietais (P7, P8), nos ritmos alfa e beta e foi calculado o erro absoluto para o desempenho motor. A análise estatística foi realizada através da ANOVA, com teste post hoc de Tukey. Resultados: Analisando o ritmo alfa, não houve diferença significativa entre pacientes e saudáveis na coerência das áreas motoras primárias (FC5-FC6), motora primária e parietal esquerda (FC5-P7) e motora primária esquerda e parietal direita (FC5-P8). Quanto à coerência na área motora primária direita e parietal esquerda (FC6-P7) o grupo PD apresentou valores menores do que o grupo SD (p=0,002). Em FC6-P8, o grupo PE teve maior coerência do que o grupo SE (p=0,035) e em P7-P8 os valores de coerência do grupo PE foram maiores do que SE (p=0,0001) e do grupo PD menores que SD (p=0,0001). No ritmo beta, os canais FC5-FC6, FC5-P7, FC5-P8, FC6-P7 e FC6-P8 não apresentaram diferença significativa na coerência de ativação cortical entre pacientes e saudáveis. Por outro lado, o canal P7-P8 demonstrou diferença entre os grupos, em que PD apresenta menor coerência que o SD (p=0,0001). Quanto ao desempenho motor, os pacientes não diferiram entre si, nem dos saudáveis do grupo SE. Conclusão: De acordo com os resultados, a lateralidade do hemisfério cerebral ativado interferiu no padrão de acoplamento neural dos pacientes. O aumento da coerência entre as áreas parietais foi um padrão de comportamento promovido pela realidade virtual, em todos os indivíduos submetidos ao jogo, porém o padrão de acoplamento neural distinto de cada grupo refletiu o potencial de reorganização das áreas corticais durante a exposição à jogos de realidade virtual.
Background: Motor dysfunctions resulting from stroke, especially those involving the upper limb (MS), compromise patients' independence. Because of that, the use of Virtual Reality (VR) can be an important intervention for the recovery of these individuals. We analyzed the coherence of the cortical activation of stroke patients submitted to a virtual reality game. Methods: Twelve patients participated in the study, 6 with left brain injury (PE), with an average age of 54.1 years (± 9.4) and 6 with right injury (PD), with an average age of ± 50.6 years (± 5.8) and 12 healthy individuals who activated the left brain hemisphere (SE) and the right (SD). All participants made 15 attempts at the Kinect Sports darts game on the Xbox 360 Kinect. EEG signals were recorded by Emotiv EPOC and motor performance by the game score. The raw EEG signal was processed in Matlab, through the coherence analysis of the frontal (FC5, FC6) and parietal (P7, P8) channels, in alpha and beta rhythms and the absolute error for motor performance was calculated. Statistical analysis was performed using ANOVA, with Tukey's post hoc test. Results: Analyzing the alpha rhythm, there was no significant difference between patients and healthy individuals in the coherence of the primary motor areas (FC5-FC6), left primary motor and parietal (FC5-P7) and left primary motor and right parietal motor (FC5-P8). As for consistency in the right primary motor area and left parietal area (FC6-P7), the PD group showed lower values than the SD group (p = 0.002). In FC6-P8, the PE group had greater coherence than the SE group (p = 0.035) and in P7-P8 the coherence values of the PE group were higher than SE (p = 0.0001) and the PD group were lower than SD (p = 0.0001). In the beta rhythm, the channels FC5-FC6, FC5-P7, FC5-P8, FC6-P7 and FC6-P8 did not present a significant difference in the cortical activation coherence between patients and healthy individuals. On the other hand, the P7-P8 channel showed a difference between the groups, in which PD presents less coherence than SD (p = 0.0001). As for motor performance, the patients did not differ from each other, nor from the healthy ones in the SE group. Conclusion: According to the results, the laterality of the activated cerebral hemisphere interfered in the patients' neural coupling pattern. The increase in coherence between the parietal areas was a pattern of behavior promoted by virtual reality, in all individuals submitted to the game, however the distinctive neural coupling pattern of each group reflected the potential for reorganization of the cortical areas during exposure to games virtual reality.
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